eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Ciężarowe opony bieżnikowane powoli wracają do łask

Ciężarowe opony bieżnikowane powoli wracają do łask

2014-01-31 09:06

Przeczytaj także: Dobre opony ciężarowe: oszczędność, bezpieczeństwo i ekologia


- Z naszych obserwacji wynika, że coraz więcej właścicieli flot decyduje się na zakup opon umożliwiających ich późniejsze bieżnikowanie – zauważa Janusz Krupa. - Ten proces ma bowiem wiele zalet: pozwala obniżyć koszty eksploatacji ogumienia oraz wydłużyć żywotność opony, co przekłada się na wymierne korzyści finansowe.

Pojawiają się też nowości, jak stosowanie szerografu, który pozwala na dokładne wykrycie zmian i uszkodzeń w korpusie opony, jak i śladów korozji. Z kolei technologia RING umożliwia produkcję bieżnika w prasie, której kształt jest wbudowany w oponę, przez co eliminuje się łączenie bieżnika z korpusem jako pierścieniem. Szerograf wykorzystuje firma Continental.

- Bieżnikowana fabrycznie opona Continental ContiRe wygląda jak nowa, ma porównywalną trwałość i prowadzenie. Continental używa oryginalnych mieszanek na ścianki boczne i bieżnik o identycznym trójwymiarowym wzorze, co gwarantuje jakość, osiągi, trwałość i ekonomiczną jazdę, które są w zasadzie porównywalne z parametrami nowych opon – mówi Marcin Cywiński. - W odróżnieniu od prostego zamocowania gotowego bieżnika na oponie do pojazdów ciężarowych, proces bieżnikowania na gorąco polega na pokryciu całego karkasu świeżą mieszanką gumową i jej zwulkanizowaniu w celu uzyskania nowej opony. Zanim jednak zużyta opona Continental zacznie swoje „nowe życie”, jako opona bieżnikowana ContiRe, nasi specjaliści poddają karkas dokładnej kontroli jakości, używając komputerowego szerografu do dokładnej lokalizacji ukrytych uszkodzeń i określenia wytrzymałości konstrukcyjnej.

Natomiast koncern Michalin opracował technologię RemiX, gdzie odnowione według niej oryginalne opony uzyskują ponownie osiągi porównywalne z nowymi oponami tej marki. Jest m.in. ten sam wzór bieżnika, szerokość i głębokość, a także parametry dotyczące hałasu, przyczepności czy oporów toczenia. Opona ma też zapewniony ten sam przebieg co jej fabrycznie nowa odpowiedniczka, a kosztuje o połowę mniej.

- Duża niezawodność karkasu nowej opony naszej marki - projektowanego tak aby właściwie eksploatowany był w stanie służyć przez kolejne etapy jego życia - oraz nasze kryteria weryfikacji i możliwości naprawy karkasu, różniące się od stosowanych przez inne bieżnikowanie pracujące w technologii na zimno, powodują, że bardzo często udaje się bieżnikować nawet 90 proc. opon przedstawionych do bieżnikowania – wyjaśnia Adam Korwin-Kossakowski, menedżer produktu opony ciężarowe w Michelin Polska. – Ponadto klient może wybrać dogodne dla niego warunki zakupu: usługa bieżnikowania na zasadzie wymiany karkasu (oddanie jednego karkasu i odbiór opony bieżnikowanej na innym sprawdzonym karkasie) lub usługa bieżnikowania na własnym karkasie.

”Regenerowana” brzmi dumnie

Bieżnikowane opony do samochodów ciężarowych mierzą się z krążącymi na ich temat mitami. Coraz mniej sprawdza się nawet przekonanie o tym, że są one niebezpieczne, bo muszą sprostać podobnym normom jakościowym jak opony nowe. Do tego są bardziej przyjazne środowisku, gdyż do ich produkcji potrzeba zaledwie 20-30 proc. surowców wykorzystywanych do wyprodukowania nowej opony. A przy tym pozwalają zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Poza tym, liczące się marki oponiarskie nie traktują tego rodzaju opon jako tzw. drugiej kategorii. Opona regenerowana jest tak samo wartościowym produktem, do którego chętnie się przyznają. Kupno markowej opony to późniejsza korzyść w postaci lepiej dostosowanej opony bieżnikowanej.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: