eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Kierowcy a oznaczenia opon

Kierowcy a oznaczenia opon

2014-02-01 01:20

Kierowcy a oznaczenia opon

Kierowcy a oznaczenia opon ©  jogyx - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Rok po wprowadzeniu etykiet na opony, przewodnik zakupowy i porównywarka opon rezulteo.com sprawdziła, czy system etykiet jest lepiej znany wśród konsumentów europejskich oraz czy wpłynął on ich zachowania zakupowe. Badanie przeprowadzone przez instytut Ipsos wykazuje wyraźny wzrost znajomości etykiet, jednak są one jeszcze uwzględniane w ograniczonym stopniu jako kryterium zakupowe. Przy wyborze marki lub modelu opony, konsument nadal kieruje się przede wszystkim ceną i uzależnia swoją decyzję od porady sprzedawcy. Akcja informacyjna na temat parametrów opon musi być zatem kontynuowana. Tym właśnie zajmuje się rezulteo.com za pomocą swojej sieci stron internetowych działających obecnie w 20 krajach (Unia Europejska, Rosja, Ukraina, Środkowy Wschód), także w Polsce (www.rezulteo-opony.pl).

Przeczytaj także: Nowe oznakowanie opon

W listopadzie 2012 roku, etykietowanie opon stało się obowiązkowe we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Z tej okazji, przewodnik zakupowy oraz porównywarka opon rezulteo.com zlecił instytutowi Ipsos przeprowadzenie badania na temat znajomości oraz percepcji systemu etykiet przez europejskich konsumentów. Wyniki wykazały wówczas, że na miesiąc przed ich wprowadzeniem, zaledwie 20% respondentów słyszało o etykietach, ale 80% było przychylnie do nich nastawionych po objaśnieniu zasady funkcjonowania.

Rok później, portal rezulteo.com powtórzył badanie wyznaczając sobie dwa cele: sprawdzenie czy znajomość etykiet wzrosła wśród kierowców oraz czy wpłynęła na ich zachowania zakupowe względem opon. Podobnie jak w ubiegłym roku, badanie zostało przeprowadzone na początku jesieni na reprezentatywnej grupie automobilistów we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii .

Wyniki ostatniego badania z roku 2013 pozostawiają mieszane odczucia: wykazują bowiem wzrost rozpoznawalności systemu etykietowania, ale i zwracają uwagę na fakt, że parametry z etykiet nadal mają niewielki wpływ na zachowania zakupowe konsumentów, szczególnie w Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Przy wyborze marki lub modelu opony, konsument kieruje się przede wszystkim ceną i uzależnia swoją ostateczną decyzję od porady sprzedawcy.

fot. mat. prasowe

Wiedza na temat etykiet

36% respondentów słyszało o etykietach, względem 22% w 2012 r. Najsłabiej poinformowani są Brytyjczycy (28%).


Jeśli przyjrzymy się wynikom badania, to dostrzeżemy, że jedna trzecia konsumentów w Europie wie o istnieniu etykiet. To lepszy wynik niż poprzednio, ale nadal wymagający poprawy. Dodatkowo, znajomość treści etykiet jest dość powierzchowna. Zaledwie 8% spośród osób deklarujących znajomość systemu etykietowania opon było w stanie bezbłędnie wymienić trzy kryteria stosowane na etykietach
– hamowanie na mokrej nawierzchni, opór toczenia oraz zewnętrzny hałas toczenia.

W grupie konsumentów, którzy kupili opony od czasu wprowadzenia etykiet, zaledwie 11% faktycznie przyjrzało się z bliska nowym oznaczeniom (6% w Niemczech, 19% we Włoszech). Wynik ten nie jest związany z brakiem czytelności etykiet: trzy czwarte respondentów uważa, że etykiety są zrozumiałe. Można to wyjaśnić faktem, że kryteria na etykietach nie są jedynymi czynnikami uwzględnianymi przy zakupie. Konsumenci, zapytani o to, czym kierowali się przy wyborze, wymieniają porady sprzedawcy (19%), przywiązanie do marki (17%) oraz cenę (17%), przed parametrami opony (14%).

fot. mat. prasowe

Czy zwracamy uwagę na etykiety opon?

38 % konsumentów, którzy dokonali niedawno zakupu opon, zwracało uwagę (11% w znacznym stopniu, 27% w niewielkim) na etykietę w momencie zakupu.


Jak widać, rok po wprowadzeniu europejskiego systemu etykietowania opon, konieczna jest kontynuacja działań informacyjnych oraz uświadamiających. Więcej uwagi poświęcanej parametrom opon może wpłynąć na większe bezpieczeństwo i mniej skutków dla środowiska.

Informowanie o parametrach opon, to także cenne wsparcie dla kierowców, umożliwiające bardziej świadome zakupy opon przy stale rosnącym asortymencie. Taką akcję informacyjną prowadzi rezulteo.com dzięki swojej sieci stron internetowych obejmującej swym zasięgiem już 20 krajów (Unia Europejska, Rosja, Ukraina, Środkowy Wschód), w tym Polskę (www.rezulteo-opony).

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: