eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Bezpieczeństwo na drodze. Jaki jest polski styl jazdy?

Bezpieczeństwo na drodze. Jaki jest polski styl jazdy?

2017-09-25 12:12

Bezpieczeństwo na drodze. Jaki jest polski styl jazdy?

Jaki jest polski styl jazdy? © ambrozinio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Polscy kierowcy mają na swoim koncie dość sporo grzechów. Z raportu opracowanego przez CARTRACK wynika, że przeszło 86 proc. osób poruszających się służbowymi samochodami ma zwyczaj przekraczać prędkość w terenie zabudowanym. W świetle tych danych niemal 10 tys. wypadków, do których doszło w wakacje tego roku, nie powinno nikogo zaskakiwać.
Pod względem ilości ofiar, które giną na drogach, Polska należy do niechlubnej europejskiej czołówki. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że od czerwca do sierpnia br. w wypadkach drogowych zginęło niemal 800 osób, a przeszło 12 tys. odniosło obrażenia.
– Policyjne statystyki to jeden z dowodów na to, że edukacja kierowców w naszym kraju pozostawia bardzo wiele do życzenia. Ośrodki szkoleniowe nie uczulają przyszłych kierowców na konieczność przewidywania zagrożeń, które mogą pojawić się na drodze - powiedział na konferencji „Odpowiedzialni na drodze” Krzysztof Gos z Akademii Bezpiecznej Jazdy, współinicjator akcji. Polakom brak wyobraźni. Tymczasem, aby podnieść bezpieczeństwo na drodze, wystarczy czasem zdjąć nogę z gazu czy dbać o zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami - dodał.

Spiesz się powoli!


Dane Komendy Głównej Policji wskazują również, że do największej liczby nieszczęśliwych zdarzeń (17 proc.) dochodzi w piątki. I nie ma w tym nic zaskakującego - w piątki przeważnie myślimy już tylko o weekendzie. Co dość interesujące, zdecydowana większość wypadków drogowych (prawie 70 proc.) ma miejsce w dzień, a więc wtedy, gdy widoczność jest teoretycznie najlepsza.
– Szacuje się, że po polskich drogach poruszają się niemal 2 miliony samochodów służbowych. Przeanalizowaliśmy dane zbierane z 20 tys. z nich, co daje nam miarodajny obraz tego, jak jeżdżą kierowcy zawodowi, a więc ludzie korzystający z auta na co dzień. Uważam, że obraz wyłaniający się z wyników tego raportu można przełożyć na pozostałych kierowców w Polsce. Zastrzec trzeba jednak, że kierowcy z badania byli świadomi, że ich styl jazdy będzie poddawany ocenie, a więc dane mogą być bardziej optymistyczne niż w rzeczywistości – mówi Kamil Jakacki, Dyrektor Sprzedaży CARTRACK.

fot. mat. prasowe

Wypadki drogowe w latach 2014-2016

W wyniku wypadków zginęło 3026, a rannych zostało 40 766 osób.


Szybcy i…


Jak zatem wygląda bezpieczeństwo na drodze? Z raportu przygotowanego przez CARTRACK wynika, że polscy kierowcy przekraczają dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym (86,5 proc.), a jedynie 13,3 proc. jedzie przepisowo. Poza terenem zabudowanym przepisy łamie 61 proc. kierowców, zgodnie z prawem auto prowadzi 39 proc. Na autostradach i trasach szybkiego ruchu jedynie 27 proc. jedzie z nadmierną prędkością. 73 proc. kierowców prowadzi przepisowo.

fot. mat. prasowe

Wypadki w podziale na dni tygodnia

Ze statystyk wynika, że najwięcej zdarzeń odnotowuje się w piątki, a najmniej w niedziele.

- Niedostosowanie prędkości do warunków pogodowych, natężenia ruchu, stanu jezdni czy widoczności niejednokrotnie przesądza o kolizji. Pokłosiem nadmiernej prędkości są uderzenia w tył samochodu jadącego przed nami. Ciągle zapominamy, że czas reakcji, czyli 1 sekunda, wystarcza, aby przy prędkości 130 km przejechać od 39 do nawet 50 metrów. Wystarczy spojrzeć na sznury aut jadących w obszarach niezabudowanych – jeden za drugim, dzieli ich maksymalnie 10 metrów. W takiej sytuacji nietrudno o wypadek – przypomina Krzysztof Gos. Dane z raportu CARTRACK pokazują, że 38 proc. kierowców hamuje zbyt gwałtowanie. - Oznacza to najczęściej, że właśnie taki odsetek kierowców miał nieodpowiednią odległość w stosunku do auta jadącego z przodu – ocenia Kamil Jakacki.

Był kij, pora na marchewkę


W raporcie CARTRACK jedynie 35 proc. kierowców zostało przypisanych do kategorii „Bezpieczny”. Akceptowalnie jeździło 48 proc. badanych. „Nieakceptowalny” styl jazdy miało 17 proc. kierowców.

fot. mat. prasowe

Styl jazdy kierowców

Niemal połowa respondentów uważa, że polscy kierowcy jeżdżą w sposób akceptowalny.

– Praktyka pokazuje, że w przypadku kierowców służbowych należy zwrócić szczególną uwagę nie tylko na tych, którzy jeżdżą nieakceptowalnie. Oczywiście z nimi należy pracować w pierwszej kolejności, jednak monitorować należy także największą grupę kierowców, a więc „Akceptowalnych” – mówi Anna Okręglicka-Majda, Global Workplace Safety & OH Consultant DuPont - W DuPont sprawdza się prewencja i system dokształcania.. Kierowcy, którzy najbardziej świadomie podchodzą do szkoleń i, co najważniejsze, wdrażają je w codziennej pracy, są nagradzani. Grywalizacja to potężne narzędzie pozwalające uzyskać dobre efekty. Jesteśmy dumni z tego, że nasi kierowcy niemal wcale nie mają wypadków drogowych. Polaków głównie straszy się karami i mandatami. Tymczasem środek ciężkości powinien być przeniesiony na odpowiednią edukację i wyróżnianie za prawidłową jazdę. Jestem przekonana, że wtedy w Polsce mielibyśmy mniej wypadków – dodaje.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • bezpieczna jazda

    karolina_kowalczyk / 2017-10-23 10:42:11

    Kiedyś bałam się jeździć w dalsze trasy, bo tyle się słyszy o wypadkach, ale odkąd mąż kupił XLV przełamałam się i nawet kilkaset km to dla mnie nie problem. Mam asystenta pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych czy ostrzeganie przed kolizją a to dodaje pewności siebie za kółkiem. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: