eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Superauta z lat 90: Ferrari F40 drożeje najszybciej

Superauta z lat 90: Ferrari F40 drożeje najszybciej

2014-11-25 10:38

Przeczytaj także: Aukcja w Scottsdale: co przygotował Bonhams?


Bugatti EB110 - wzrastające zainteresowanie kolekcjonerów


Francuska marka Bugatti po zakończeniu II Wojny Światowej praktycznie umarła. Próby wskrzeszenia produkcji na początku lat 50 ubiegłego wieku zakończyły się fiaskiem. Ale zainteresowanie marką, która zasłynęła zwycięstwami na wyścigach przed wojną, nie zniknęło. Pod koniec lat 80. Romano Artioli, przedsiębiorca z Moglii, dystrybutor Suzuki na Włochy, właściciel sieci dealerskiej oraz największego w tym kraju salonu Ferrari, postanowił ożywić markę Bugatti. Znał ją od podszewki, miał bowiem sporą kolekcję przedwojennych modeli firmy, a w roku 1987, za namową Ferrucio Lamborghini, nabył prawa do nazwy. W końcu powstał ambitny projekt supersportowego samochodu Bugatti. Założenia tego auta były ambitne - pojazdy konkurencji posiadały cztery zawory na cylinder, więc dla nowego Bugatti zaplanowano ich pięć plus cztery turbosprężarki. Dodajmy do tego jeszcze sześciobiegową skrzynię zamiast pięciobiegowej, wtedy jeszcze popularnej wśród aut GT, i napęd na cztery koła zamiast wyłącznie na tył. Seryjna produkcja rozpoczęła się dopiero w 1993 roku, dwa lata po paryskiej prezentacji auta. W tamtym czasie EB110 GT było uznawane za najbardziej zaawansowany technicznie supersamochód dostępny na rynku. Plany Artiolego pokrzyżował kryzys. Popyt na superauta był niewielki i w 1995 roku, a więc zaledwie w dwa lata od uruchomienia produkcji seryjnej, marka Bugatti zbankrutowała. Później odrodziła się raz jeszcze - prawo do nazwy przejął Volkswagen, który 10 lat po bankructwie firmy Artiolego zaprezentował nowe Bugatti, model 16-4 Veyron. Auto powstałe w latach 90-tych od początku budziło zainteresowanie kolekcjonerów – EB110 GT było nowatorskie i na dodatek rzadkie, bo powstało tylko 95 sztuk. Dzięki temu wyceny samochodu na aukcjach rosną.

fot. RM AUCTIONS

Bugatti EB110

Obecnie wartość tego modelu Bugatti to 516 000 dolarów


W styczniu 2007 r., wg Hagerty, uśredniona wartość EB110 GT w stanie bardzo dobrym to 295 000 dolarów, tymczasem w styczniu 2014 r. było to już 437 000 dolarów. Obecna wartość tego modelu Bugatti to 516 000 dolarów.

Ferrari F40 - legenda z Maranello zyskała na wartości pięciokrotnie


O tym, że supersamochody budzą wielkie zainteresowanie klientów, Ferrari przekonało się po wprowadzeniu modelu 288GTO. Firma postanowiła pójść za ciosem i opierając się na wyczynowej odmianie tego modelu, czyli wersji 288GTO Evoluzione, przeznaczonej na tory wyścigowe, rozpoczęła prace nad superautem, którego premiera miała uświetnić obchody 40-lecie istnienia marki. Nowy samochód był wyposażony w ośmiocylindrowy silnik w układzie V z dwoma turbosprężarkami, dzięki czemu moc auta wynosiła 478 koni mechanicznych pry silniku o pojemności zaledwie 2,9 litrów. Połączenie tego bardzo wydajnego silnika z karoserią z kompozytów przy wadze całkowitej 1100 kilogramów dawało niespotykane do tej pory osiągi: aby rozpędzić się do 100 kilometrów na godzinę F40 potrzebowało 3,8 sekund, a do 200 przyspieszało w mniej niż 10 sekund. Między 1987 a 1992 rokiem wyprodukowano aż 1315 egzemplarzy, co w porównaniu do Jaguara i Bugatti było praktycznie produkcją masową. Dla Ferrari do tej pory F40 pozostaje jednym z największych osiągnięć, w końcu ten samochód do ikona sportowej motoryzacji. Dla wielu F40 to przykład tego, czym powinien być design Pininfariny dla Ferrari. No i nie bez znaczenia jest fakt, że jest to ostatni model firmy z Maranello, który powstał za życia Enzo Ferrariego.

fot. mat. prasowe

Ferrari F40

Ferrari F40 to najdroższe z analizowanych aut.


Te wszystkie elementy wpływają na wartość tego modelu. Na początku 2007 r., jak podaje Hagerty, wartość F40 była zbliżona do tej osiąganej przez EB110, wynosiła bowiem ok. 297 000 dolarów. Ale do wrześnie 2014 r. cena auta Ferrari podskoczyła pięciokrotnie. Jak widać więc, wzrost wartości F40 nie jest rzeczą przypadku, można tu mówić o wieloletnim trendzie, którego końca, jak na razie nie widać. Zwłaszcza, że niektórzy nabywcy F40 decydują się na to auto w nadziei, że w kolejnych latach jeszcze mocniej zyska ono na wartości.

fot. mat. prasowe

Ceny

Od roku 2007 do wrześnie 2014 r. cena auta Ferrari wzrosła pięciokrotnie.

fot. mat. prasowe

Wzrost wartości - superrauta

Największy wzrost wartości zanotowano w przypadku Ferrari F40.


Michał Wróbel

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: