eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Samochody segmentu C jako flota firmowa?

Samochody segmentu C jako flota firmowa?

2014-12-05 11:49

Samochody segmentu C jako flota firmowa?

Samochody segmentu C jako flota firmowa? © bizoo_n - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Samochody segmentu C, czyli klasy niższej średniej, zwane także kompaktowymi, są najpopularniejszymi samochodami na rynku. Najczęściej zasilają także firmowe floty. Mimo że na pierwszy rzut oka wydają się do siebie bardzo podobne, warto zwrócić uwagę na pewne ich cechy specyficzne, które zadecydują o najwłaściwszym doborze samochodu do potrzeb naszej firmy.

Przeczytaj także: Auto firmowe z LPG?

Najprościej rzecz ujmując, samochody kompaktowe to auta średnich wymiarów przeznaczone zarówno do jazdy po mieście, jak i na dalekich trasach. Ze względu na swoje wymiary nie czynią parkowania w zatłoczonych centrach miast manewrem niemożliwym, równocześnie zapewniają nawet w wielogodzinnych podróżach komfort jazdy. Różnią się wieloma cechami, które dla przedsiębiorców i fleet managerów mogą mieć kolosalne znaczenie. Porównywanie tych samochodów można rozpocząć od ceny zakupu, a skończyć na zapewnianym przez auto bezpieczeństwie (w tym względzie auta można oceniać na podstawie testów przeprowadzanych np. przez NCAP). Pomiędzy tymi kryteriami znajduje się cała lista innych, takich jak jakość wykonania wnętrza, komfort kierowania i podróżowania, bieżące koszty eksploatacji, funkcjonalność, do której możemy zaliczyć choćby wielkość bagażnika.

Cena vs. motywacja


Firma stojąca przed decyzją zakupu pojazdu kompaktowego do firmy powinna bardzo starannie przeanalizować wszelkiego rodzaju konsekwencje związane z utrzymaniem danego samochodu na potrzeby działalności gospodarczej. Tanie w zakupie auto może bowiem być pojazdem drogim w utrzymaniu, a wydanie większej kwoty na zakup pojazdu może odpłacić się oszczędnościami w bieżącym jego użytkowaniu. – Dobór samochodu do specyfiki firmy tylko z pozoru może wydawać się prosty – zauważa Sławomir Gorajewski, car fleet administrator w Berner Polska. – Z osobistego doświadczenia wiem, że zarówno oczekiwania firmy, jak i kierowców użytkujących konkretny model samochodu często się rozmijają. Decydenci floty patrzą głównie, choć to nie zasada, przez pryzmat kosztów używania samochodu, kierowcy przeważnie przez pryzmat prestiżu i, co by nie mówić, komfortu podróżowania. Skorelowanie tych oczekiwań jest oczywiście możliwe – dodaje.

I właśnie takiego rozwiązania powinien poszukiwać fleet manager, by planowany do zakupu samochód – nawet jeśli np. z powodu danej polityki flotowej przyporządkowany do konkretnego segmentu – mógł pełnić funkcję motywującą dla pracownika użytkującego dany pojazd, by miał on poczucie, że pojazd jest odpowiedni dla zajmowanego przez niego stanowiska, a równocześnie, by samochód ten nie stanowił dla pracodawcy nazbyt dużego obciążenia finansowego.

fot. bizoo_n - Fotolia.com

Samochody segmentu C jako flota firmowa?

Przy wyborze samochodu klasy C do firmy warto pamiętać o tym, że auta służbowe przydzielane są pracownikom w różnych celach.


Samochód według potrzeb


Poszukiwania pojazdu kompaktowego należy zacząć przede wszystkim od kalkulacji i przewidywań, do jakich celów ma być wykorzystywany. Konieczne jest przeanalizowanie wielu różnorodnych zmiennych, które będą w najlepszym stopniu pasowały do konkretnego modelu auta. Warto uwzględnić w przedzakupowej analizie, czy samochód będzie poruszał się wyłącznie po drogach utwardzonych, czy przyjdzie mu pracować także w trudnym terenie, np. na budowie (wtedy warto pomyśleć choćby o napędzie na cztery koła), czy będzie robił duże roczne przebiegi (wtedy warto dopłacić do oszczędniejszych silników wysokoprężnych), czy będzie miał kontakt z ważnymi klientami lub kontrahentami (wtedy warto dopłacić do bardziej prestiżowych marek). Oczywiście kryteriów do uwzględnienia jest znacznie więcej. Szczególnie ważna wydaje się przy wyborze samochodu właściwa kalkulacja kosztów związanych z użytkowaniem samochodu. Dość często jest tak, że drogi samochód oznacza także duże koszty związane z jego eksploatacją, co związane jest choćby z wysokimi kosztami serwisowymi. Czasami jednak sytuacja może wyglądać odwrotnie – za wysoką cenę możemy bowiem otrzymać niską awaryjność samochodu, a także korzystną wartość rezydualną, co da o sobie znać przy odsprzedaży samochodu i mniejszej utracie wartości użytkowanego auta firmowego.

Pamiętajmy jednak, by samochodu nie traktować wyłącznie przez pryzmat kosztów, jakie przyjdzie w związku z jego użytkowaniem ponieść firmie. Samochód oprócz tego, że jest narzędziem pracy, jest także elementem wynagrodzenia pracownika, a także może decydować o komforcie realizowania przez niego pracowniczych obowiązków i jego codziennym bezpieczeństwie na drodze. – Z punktu widzenia optymalnego rozwiązania dla pracownika i pracodawcy samochód firmowy powinien być dostosowany do charakteru pracy – zauważa Sławomir Gorajewski. – Jeśli handlowiec na co dzień potrzebuje zmieścić do swojego samochodu ogromną liczbę materiałów reklamowych, próbek dla klientów czy towaru, którym handluje, nie może to być samochód kompaktowy z najmniejszym na rynku bagażnikiem. Także stawianie na mały pojemnościowo silnik nie zawsze jest najrozsądniejszym rozwiązaniem, bo zużycie paliwa w jego przypadku wcale nie musi być małe, jak oczekiwałoby się po takim silniku. Istotne jest, by oprócz określenia wyposażenia i przeznaczenia samochodu brać pod uwagę warunki pracy kierowcy, by spędzając wiele godzin za kółkiem, nie przyczynił się swoim zmęczeniem do powodowania sytuacji niebezpiecznych na drodze – dodaje Gorajewski

Podsumowując, należy jasno określić, że przy wyborze samochodu klasy C do firmy warto pamiętać o tym, że auta służbowe przydzielane są pracownikom w różnych celach. W przypadku wielu z nich stanowią one podstawowe narzędzie pracy, np. przedstawiciela handlowego. – Muszą więc spełniać wymogi dotyczące zarówno bezpieczeństwa, jak i funkcjonalności – mówi Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management. – Z kolei w przypadku kiedy auto jest tylko benefitem przypisanym do danego stanowiska, poza budżetem na wybór pojazdu mogą także wpływać względy wizerunkowe. Niektóre firmy CFM dodatkowo wspierają swoich klientów, świadcząc usługi doradcze z zakresu tworzenia polityki flotowej. Wówczas taka polityka określa nie tylko widełki kwotowe, w jakich należy zmieścić się przy wyborze auta, ale uwzględnia też wszystkie opisane powyżej aspekty – dodaje.

 

1 2 3

następna

oprac. : Paweł Stachowiak / Biznes Car Biznes Car

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: