eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Auto firmowe z LPG?

Auto firmowe z LPG?

2014-11-26 00:55

Auto firmowe z LPG?

Auto firmowe z LPG? © finallast - Fotolia.com

W dobie mniej lub bardziej realnego kryzysu szukanie oszczędności i alternatywy dla drogich paliw konwencjonalnych wydaje się zupełnie naturalne. Czy przysłowiowy „korek wstydu” aut zasilanych gazem LPG może być zatem jedynie symbolem chłodnej kalkulacji i ekonomicznego podejścia do kwestii użytkowania aut firmowych?

Przeczytaj także: Przerabiasz auto na gaz? Nie zapomnij o formalnościach. Jak zalegalizować instalację LPG/CNC

Na ile zasadne z ekonomicznego punktu widzenia jest kupno do firmy auta z fabryczną instalacją gazową?

Marcin Rosłoniec, koordynator Organizacji i Metod Obsługi Posprzedażnej RENAULT RETAIL GROUP Warszawa Sp. z o.o.: Zakup auta zasilanego instalacją gazową to duża oszczędność przede wszystkim z powodu niższej ceny zakupu tego paliwa. Cena gazu to ok. 40-50% ceny benzyny. Zwrot kosztów montażu takiej instalacji w przedsiębiorstwach posiadających samochody firmowe osiągany jest średnio już po ok. sześciu miesiącach. Jak widać, taka inwestycja bardzo szybko się amortyzuje. Opłacalność montażu zależy tu głównie od pokonywanych na co dzień odległości.

Jarosław Wojas, dyrektor ds. technicznych / Serwis MM Cars: Bardzo zasadne. Wiele firm w dzisiejszych czasach szuka oszczędności na różnych płaszczyznach, bardzo duże koszty generują właśnie firmowe samochody. Zakup samochodu z instalacją gazową niewątpliwie ogranicza koszty związane z ich użytkowaniem. Cena LPG jest dużo niższa od PB i w relatywnie krótkim czasie następuje amortyzacja kosztu zakupu instalacji. Ponadto auta z fabryczną instalacją gazową nie tracą gwarancji, dzięki czemu firma nie ponosi dodatkowych kosztów napraw nieobjętych gwarancją. Warto również wspomnieć o aspekcie ekologicznym. Spalanie LPG nie wytwarza żadnych zanieczyszczeń stałych ani dymu. Nie jest uwalniana siarka, benzen ani ołów. Znacząco zmniejsza emisję zanieczyszczeń i gazów cieplarnianych, takich jak CO2. LPG jest obecnie jedynym ekologicznym i ekonomicznym paliwem, które jest w pełni niezawodne i dostępne na co dzień.

Piotr Fojud, kierownik Serwisu Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Jeep, firmy Pol-Car: Firmy posiadające samochody z instalacją LPG nastawiają się w swoich kalkulacjach na jak najmniejsze koszty związane ze zużyciem paliwa. Trzeba jednak pamiętać, że samochody takie muszą pokonywać duże ilości kilometrów w trakcie ich eksploatacji, co pozwoli na szybkie zwrócenie się kosztów związanych z montażem LPG.

fot. finallast - Fotolia.com

Auto firmowe z LPG?

Zakup auta zasilanego instalacją gazową to duża oszczędność przede wszystkim z powodu niższej ceny zakupu tego paliwa. Cena gazu to ok. 40-50% ceny benzyny. Zwrot kosztów montażu takiej instalacji w przedsiębiorstwach posiadających samochody firmowe osiągany jest średnio już po ok. sześciu miesiącach.


Co z gwarancją w przypadku niefabrycznych instalacji LPG?

Marcin Rosłoniec: Większość producentów, także Renault i Dacia, ma już instalacje przeznaczone dla swoich modeli. Są one wówczas objęte pełną gwarancją. Jeżeli jednak klient zdecyduje się na montaż instalacji w nieautoryzowanym warsztacie, także zachowuje gwarancję na auto, ale warunki gwarancji mówią, że w przypadku usterki samochodu z winy wadliwie działającej niefabrycznej instalacji gazowej nie będzie ona objęta gwarancją.

Jarosław Wojas: Niestety producenci samochodów nie dopuszczają montażu zestawów LPG, które nie są przez nich autoryzowane, w każdym przypadku nieautoryzowanego montażu właściciel pojazdu traci uprawnienia gwarancyjne na silnik oraz elektronikę pojazdu.

Piotr Fojud: W czasie trwania gwarancji zaleca się montowanie wyłącznie instalacji gazowych rekomendowanych przez producenta samochodów. W przypadku Fiata są to urządzenia firmy Tartarini.

Co z kwestią przeglądów technicznych i napraw tak zasilanych aut firmowych? Czy wymagają one częstszych wizyt kontrolnych w serwisie?

Marcin Rosłoniec: Wizyty przeglądowe takich samochodów są zbieżne z przeglądami okresowymi zalecanymi przez producenta. Nie ma konieczności odbywania częstszych wizyt w serwisie. Jeżeli auta z instalacją LPG są regularnie i należycie serwisowane, nie wymagają dodatkowych czynności obsługowych z naszej strony.

Jarosław Wojas: Zasadniczo producenci nie przewidują częstszych przeglądów pojazdów, chociaż z doświadczenia wiemy, że olej silnikowy (minimum raz na 15 tys. km lub co roku) oraz świece zapłonowe należałoby wymieniać wcześniej niż zaleca to producent. Również zgodnie z polskimi przepisami przegląd rejestracyjny w samochodach z zamontowanymi instalacjami LPG należy wykonywać co roku.

Piotr Fojud: Przeglądy LPG wykonuje się w tym samym czasie co przeglądy okresowe
dotyczące samochodów bez instalacji gazowej.

Jak wiemy, nie wszystkie typy jednostek silnikowych nadają się do współpracy z instalacjami LPG. Które z Państwa palety polecilibyście jako najmniej problemowe do zasilania mieszanką propan butan?

Marcin Rosłoniec: Silniki samochodów marki Dacia i Renault są już fabrycznie przystosowane do zasilania tym paliwem i nie stwarzają w tym zakresie żadnych problemów. Silniki z fabryczną instalacją LPG są odpowiednio ku temu skonstruowane. Jeżeli chodzi o nasze marki, wszystkie jednostki benzynowe mogą bezproblemowo współpracować z instalacjami gazowymi.

Jarosław Wojas: Najbardziej odpowiednie modele do montażu instalacji LPG z naszej gamy to Chevrolet: Orlando 1.8, Cruze 1.8, oraz Spark 1.0 i 1.2. Przy nabyciu i montażu instalacji LPG w wymienionych modelach warunki gwarancji na ulegają zmianie, jeśli oczywiście montaż odbył się w autoryzowanej stacji dilerskiej. Co więcej, producent instalacji LPG udziela na nią 2-letniej gwarancji bez limitu przebiegu lub 3-letniej gwarancji do 100 000 km przebiegu, czyli dokładnie takiej samej jak na nowe auto tej marki. W tym przypadku importer proponuje również ciekawą ofertę zakupową – wystarczy 1 zł, żeby otrzymać zestaw LPG wraz z montażem do wymienionych wyżej modeli.

Piotr Fojud: Obecne urządzenia gazowe współpracują ze wszystkimi jednostkami silnikowymi zasilanymi benzyną produkowanymi przez Fiata, również tymi z turbodoładowaniem. Chodzi tu o urządzenia LPG sekwencyjne.

 

1 2

następna

oprac. : Łukasz Pełnikowski / Biznes Car Biznes Car

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • maze / 2014-11-26 09:26:27

    Korek wstydu to jest określenie ukute przez ociężałych umysłowo wielbicieli przerdzewiałych bawarii sprowadzanych masowo z NRD-owskich szrotów. Nikt normalny się nie wstydzi jazdy na gazie, chyba że wstydzi się oszczędności. A żę auta służbowe na LPG? Goście mają nie takie auta służbowe: http://www.wykop.pl/link/2007688/530-konny-dodge-charger-na-lpg-obalamy-mity/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: