Wyższe kary za brak OC w 2015. Policja szybciej przekaże dane
2014-12-30 12:20
W roku 2015 wzrosną kary za brak polisy OC pojazdu © Sabphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wyższe kary za brak OC w 2015 roku
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szacuje, że po polskich drogach porusza się około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów, czyli nieznacznie ponad 1 procent wszystkich zarejestrowanych w Polsce. Rocznie ich kierowcy powodują ponad 6 tysięcy wypadków (łącznie z niezidentyfikowanymi sprawcami), co kosztuje innych właścicieli samochodów ponad 70 milionów złotych. Wypłaty z UFG finansowane są przez firmy ubezpieczeniowe.W mijającym roku, do końca listopada, elektronicznie trafiło do Funduszu 12,3 tysięcy zawiadomień, na ponad 32 tysiące wszystkich zawiadomień od Policji o braku polisy OC. Po otrzymaniu informacji od policji Fundusz rozpoczyna postępowanie wyjaśniające i w przypadku faktycznego braku tego obowiązkowego ubezpieczenia – zwraca się do właściciela pojazdu o zapłacenie opłaty karnej.
Wzrosną kary za brak OC
Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Podstawowa kara dla właściciela samochodu osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla ciężarówek - trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni, właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. sankcji podstawowej. W 2015 roku kary te będą o około cztery procent wyższe niż w 2014 roku, co wynika ze wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2015.
Wysokości kar za brak komunikacyjnego OC w roku 2015
Okres bez OC | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe, autobusy | Pozostałe pojazdy |
---|---|---|---|
powyżej 14 dni | 3 500 zł | 5 250 zł | 580 zł |
od 3 do 14 dni | 1 750 zł | 2 630 zł | 290 zł |
poniżej 3 dni | 700 zł | 1 050 zł | 120 zł |
Nie tylko kara
Nieubezpieczony kierowca musi liczyć się z koniecznością zapłacenia kary za brak OC, mandatu podczas kontroli drogowej za brak dokumentu potwierdzającego aktualne ubezpieczenie, odszkodowania za spowodowany wypadek, wraz z kosztami UFG, a to wszystko i tak nie zwalnia go z konieczności wykupienia polisy OC.
Bez OC jeżdżą młodzi kierowcy
Jak wskazują statystyki, na jazdę bez OC najczęściej decydują się młodzi mężczyźni, w wieku do 25 lat. W tej grupie, ryzyko że posiadacz pojazdu nie ma obowiązkowej polisy jest aż trzykrotnie większe, niż u przeciętnego posiadacza pojazdu w Polsce. Kobiety natomiast rzadziej jeżdżą bez OC: o ile w grupie wszystkich właścicieli pojazdów ich udział wynosi 25 procent, to już w grupie nieubezpieczonych spada do 16 procent. Największe ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Ryzyko to jest tam około 1,5 razy większe, niż przeciętnie w innych regionach Polski.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ile kosztuje ubezpieczenie kampera?
-
Sposób na tanie OC: o co pytać doradcę?
-
Ubezpieczenie OC w 2013 r. - podsumowanie
-
Ubezpieczenie OC - kiedy koniec wojny cenowej?
-
Ubezpieczenie OC chroni dziennikarzy przed zarzutem zniesławienia
-
Co z ubezpieczeniem AC przy zakupie używanego samochodu?
-
Przed czym chroni ubezpieczenie OC w życiu prywatnym?
-
Kolizja z cudzoziemcem. Jak ubiegać się o odszkodowanie?
-
Ubezpieczenie OC samochodu elektrycznego: jakie ceny?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)