eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Ford Fiesta Black Edition potrafi podnieść adrenalinę

Ford Fiesta Black Edition potrafi podnieść adrenalinę

2015-09-04 09:40

Przeczytaj także: Ford Fiesta ST


Przejdźmy do jazdy. Pod maską, jak już wcześniej wspomniałem pracuje 1-litrowa, trzycylindrowa jednostka benzynowa – nagrodzona trzykrotnie tytułem „Silnik Roku”, która w tym wypadku została podkręcona do niebotycznych 140 KM. Efekt jest piorunujący. 9 sekund do setki i 201 km/h odczuwalne są na o wiele wyższym poziomie, niż wskazują na to suche dane. A wszystko dzięki fenomenalnemu dźwiękowi silniczka, który nawet przy manewrowaniu potrafi przyjemnie dla ucha prychnąć, a także rewelacyjnie czytającemu intencję kierowcy, bardzo zwartemu układowi kierowniczemu, któremu w niczym nie ustępuje zmieniająca biegi ze sportowym oporem skrzynia biegów. Ten tercet powoduje, że jazda Fiestą staje się zero-jedynkowa; albo stoimy na światłach ze sprzęgłem wciśniętym do podłogi i nogą lekko opartą o gaz albo, gdy zaświeci już zielone światło, zamieniamy się w istnego demona prędkości. Innej opcji nie ma – Fiestą Black Edition naprawdę ciężko jest jeździć zgodnie z przepisami. W dodatku jednym przyciskiem usypia się kontrolę trakcji i esp. Czy można chcieć czegoś więcej?

fot. mat. prasowe

Ford Fiesta - deska rozdzielcza

W mojej ocenie najsłabiej w środku Fiesty wypada jednak górna część deski rozdzielczej – naszpikowano ją za dużą liczbą bardzo małych przycisków.


Można, i właśnie w tym miejscu muszę to jednak napisać. Tak świetnie zestrojony układ kierowniczy, współdziałający z hamulcami ostrymi jak brzytwa i rewelacyjnym twardym, aczkolwiek dość wygodnym zawieszeniem (obniżonym w stosunku do standardu o 10 mm) po kilku dniach spędzonych za kierownicą tego czarno-czerwonego bolidu aż proszą się o więcej mocy. Więcej, czyli np. tyle, ile znajdziemy w Fieście ST. 1-litrowy silnik oczywiście broni się naprawdę niezłymi osiągami (do miasta wystarcza aż nadto), ale to jednak nadal za mało, żeby w dzisiejszych czasach ustanawiać porządek na światłach.

fot. mat. prasowe

Ford Fiesta - z przodu, fot.2

Drapieżne linie, zdecydowane przetłoczenia, szeroki uśmiech a’la Aston Martin (mnie się nadal bardzo podoba), masywny spoiler nad tylną klapą i oryginalne czerwone wstawki wyglądają bardzo smacznie, a czarne jak smoła felgi dodają Fieście sportowego sznytu.


Niestety nie udało mi się też nawet przybliżyć do deklarowanych przez producenta wyników spalania. Na 100 km w mieście Fiesta potrzebowała między 7,5 a 10 litrów, a na spokojnej trasie ten wynik udało się zamknąć w ok. 6 litrach. To sporo, zważywszy, że wspomniane przeze mnie „prawie” hot-hatche z początku obecnego wieku, mimo czterocylindrowych silników i braku turbiny, bez problemu osiągały wyniki podobne, przy jedynie nieco gorszych osiągach. Wiele mogłoby się zmienić, gdyby producent zamontował w Fieście skrzynię 6-biegową. Ten dodatkowy bieg pozwoliłby oszczędzić pewnie z 1,5 litra bezołowiowej na trasie…

Czas na podsumowanie wspólnie spędzonego tygodnia. Fiestę Black Ediotion będę wspominał bardzo dobrze. Jest szybka, daje sporo przyjemności z jazdy, a możliwość stałego odłączenia elektronicznych kagańców pozwala cieszyć się nadsterownością w zakrętach. To typowy hot-hatch, którego niepotrzebnie zdławiono naprawdę świetnym silnikiem. Paradoks, prawda? Ta jednostka bardziej pasuje do większego Focusa (kolejny paradoks…), tutaj, w tak rewelacyjnie prowadzącym się gokarcie proszę o dodatkowe 42 KM mocy. Gdyby te 140 KM miało jednak komuś wystarczyć na dłużej, pewnie ucieszy go informacja, że za naprawdę dobrze wyposażony samochód zapłaci w salonie ok. 72 tys. zł!

poprzednia  

1 2

oprac. : Adam Gieras / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: