eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Sprzedaż nowych samochodów III 2019

Sprzedaż nowych samochodów III 2019

2019-04-26 09:03

Sprzedaż nowych samochodów III 2019

Salon samochodowy © Photographee.eu - Fotolia.com

Dane udostępnione przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA pokazują, że marzec br. okazał się dla europejskich salonów samochodowych nieco mniej pracowitym okresem - sprzedały one 1,72 mln aut, a więc o 3,9% mniej niż rok wcześniej. Pod tym względem lepiej było w Polsce, gdzie marcowa sprzedaż opiewała na ponad 50 tys. nowych osobówek, czyli o 3% mniej niż rok temu, ale jednocześnie 14,5% więcej niż miesiąc wcześniej. Eksperci zwracają szczególną uwagę na stabilność naszego rynku względem sytuacji panującej w EU, prognozując równocześnie, że w tym roku sprzedaż aut w Polsce powinna przekroczyć 540 tys.

Przeczytaj także: Sprzedaż nowych samochodów II 2019

Marki premium z 10% wzrostem


W marcu br. Centralna Ewidencja Pojazdów powiększyła się o 50 118 sztuk nowych samochodów osobowych, co względem minionego roku oznacza wprawdzie 3-procentowy spadek, ale jednocześnie również drugi najwyższy wynik w tym stuleciu. Jeżeli przyjrzeć się strukturze zakupów, to nadal wyraźnie zaznacza się przewaga zakupów firmowych (69,1%) nad indywidualnymi. Żadnych przetasowań nie widać również w pierwszej trójce najchętniej kupowanych marek, gdzie na pierwszym miejscu nadal króluje Skoda, na drugim widzimy Toyotę, a na trzecim Volkswagena. Na uwagę zasługuje pokaźny skok Dacii (+33% r/r), który pozwolił jej zamknąć pierwszą piątkę zestawienia. Milczeniem nie można pominąć również ponadrynkowego wzrostu w segmencie premium (+10,2% r/r.).

Na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy br. Polacy zarejestrowali 139 809 nowych samochodów osobowych, a więc o zaledwie 76 sztuk mniej (-0,1%) niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
– W porównaniu do państw Europy Zachodniej sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest stabilna. Potwierdzają to wyniki z kolejnych miesięcy 2019 r. Mimo że nasz rynek szczyt koniunktury ma już raczej za sobą i w tej chwili notuje minimalnie ujemną dynamikę w stosunku do zeszłego roku, to pod względem wolumenu sprzedaży jest to drugi najlepszy wynik w XXI wieku. To cieszy i wiele wskazuje na to, że w dalszej części roku również będziemy mieć do czynienia z wysokim popytem na nowe samochody osobowe. Oprócz sytuacji w największych państwach UE, warto także obserwować rynek norweski, który w marcu pobił kolejny rekord. Właśnie tam, po raz pierwszy w historii motoryzacji, sprzedano więcej aut elektrycznych niż tych z napędem tradycyjnym. Ten wynik wytrąca elektrosceptykom kolejny argument z ręki i urzeczywistnia wizję elektromobilności jako dominującego trendu w branży automotive w niezbyt odległej przyszłości – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

fot. Photographee.eu - Fotolia.com

Salon samochodowy

Na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy br. Polacy zarejestrowali 139 809 nowych samochodów osobowych.


Auta elektryczne ze znacznym wzrostem, hybrydy i diesle ze spadkiem


Z danych PZPM wynika, że w marcu z salonów w Polsce wyjechało niemal 1 500 hybryd (-21,4% r/r) oraz 387 aut z napędem elektrycznym (+186,7% r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się udział diesli (z 24,1% do 22,5%), a zwiększył silników benzynowych (z 70,6% do 72%).

Od początku roku, w Polsce zostało zarejestrowanych 4 900 hybryd (-10,1% r/r) oraz 615 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+78,3% r/r). Samochody z silnikami benzynowymi mają 72,9% udziału w rynku, a diesle 21,6% (I-III 2018: odpowiednio 71,1% i 23,2%).

W 2019 roku 500+


Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2019 r. ponowie przekroczy 500 tys. sztuk. Jednakże wyniki za I kwartał skłaniają ekspertów do bardziej zachowawczych prognoz niż na początku roku.
- W styczniu przewidywaliśmy, że dynamika sprzedaży w 2019 r. wyniesie 5-9%. Niestety będzie ona prawdopodobnie niższa. Liczba rejestracji powinna utrzymywać się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego, ale obecnie liczymy na jednocyfrowy wzrost dynamiki w granicach 3-5%, co powinno dać wynik na poziomie 540-560 tys. sprzedanych aut – podsumowuje Paweł Gos.

W UE kwartał na minusie


Kiepska passa nadal trwa w Europie. Z danych ACEA wynika, że w marcu br. Europejczycy kupili ponad 1,72 mln nowych osobówek (-3,9% r/r). W trzecim miesiącu 2019 r. spadki odnotowały wszystkie największe rynki: Włochy (‐9.6%), Hiszpania (‐4.3% r/r), Wielka Brytania (‐3.4% r/r), Francja (‐2.3% r/r) i Niemcy (‐0.5% r/r). Pozycją numer 1 w całej Unii Europejskiej ze wzrostem na poziomie 2,2% r/r może pochwalić się marka Volkswagen.

W I kwartale popyt na nowe samochody spadł w Unii o 3,3% r/r, do nieco ponad 4 mln sztuk. W Niemczech rejestracje pozostały na prawie niezmiennym poziomie (+0.2% r/r), ale inne kluczowe rynki pogorszyły swoje wyniki, zwłaszcza Hiszpania (‐6.9% r/r) i Włochy (‐6.5% r/r).

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: