eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Nowa Toyota GT86

Nowa Toyota GT86

2012-05-25 10:36

Nowa Toyota GT86

Toyota GT86 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Na przełomie lipca i sierpnia br. w polskich salonach Toyoty zadebiutuje długo oczekiwany przez media i klientów nowy pojazd sportowy Toyoty - model GT86. Od początku prac nad tym projektem, inżynierom Toyoty przyświecało jedno założenie - zmaksymalizować wrażenia z jazdy i dać kierowcy prawdziwą radość z prowadzenia. Dzięki klasycznej konstrukcji samochodu sportowego, uzupełnionej o najnowsze osiągnięcia techniki, powstał pojazd o bezkonkurencyjnych właściwościach jezdnych w swojej klasie.

Przeczytaj także: Toyota Yaris, Auris, RAV4 w wersji Sprint

fot. mat. prasowe

Toyota GT86

Toyota GT86 - przód


Samochód według założeń miał czerpać z najbardziej klasycznych wzorców pojazdów sportowych. Efektem prac rozpoczętych w zakładach projektowych Toyoty w 2006 roku, jest powstanie jedynego na świecie auta z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem typu boxer umieszczonym z przodu. Konstrukcja ta ma jeden z najniżej położonych środków ciężkości, doskonałe rozłożenie masy, oraz optymalny stosunek mocy do masy. Te parametry definiują sportowy charakter GT86.

GT86 powstało we współpracyToyoty i Subaru. Koncern Toyota miał wiodący udział i odpowiada za fazy przygotowania koncepcji pojazdu, stylistykę i projekt techniczny. Dalsze prace rozwojowe prowadzone były wspólnie. Subaru nadzorowało rozwój i wdrażanie projektu z wykorzystaniem rozwiązań i technologii obu firm, oraz dostarczyło silnik, wzbogacony przez Toyotę o własną technologię wtrysku D-4S i 6-stopniową skrzynię biegów. Testy drogowe i torowe prowadzone były przez zespoły obu koncernów, zaś dopracowanie szczegółów wyposażenia i finalne dostrojenie każdy z producentów przeprowadził indywidualnie. Przez cały okres prac nad projektem, połączone zespoły inżynierów Toyoty i Subaru działały wspólnie jako „Team 86”.

Dziedzictwo

Toyota zdecydowała się nadać pierwszemu projektowi sportowemu po latach nazwę, która odwołuje się do sportowego dziedzictwa firmy. Pierwszy człon – „GT”- nawiązuje do modelu 2000GT z 1965 roku. To wyprodukowane w liczbie tylko 337 egzemplarzy coupe z dwulitrowym, sześciocylindrowym silnikiem rzędowym, ugruntowało reputację Toyoty jako producenta samochodów sportowych. 2000GT było inspiracją dla twórców nadwozia GT86, które choć zaprojektowane pod kątem praktycznych zalet i zoptymalizowane aerodynamicznie, zachowuje cechy pokrewieństwa z 2000GT.

fot. mat. prasowe

Nowa Toyota GT86

Nowa Toyota GT86 - tył


Drugi człon nazwy – „86” – nawiązuje do legendarnego sportowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983-1987. Liczba 86 jest kluczem do projektu nowego samochodu, GT86: od początku prac przyjęto wewnętrzne oznaczenie kodowe 086A, zarówno średnica jak i skok tłoka wynoszą 86 mm, a nawet chromowane końcówki wydechu mają średnicę 86 mm.

Funkcjonalność i radość z prowadzenia

Podczas projektowania GT86 wszelkie aspekty konstrukcji podporządkowano funkcjonalności samochodu.

Auto ma długość 4240 mm, szerokość 1775 mm, wysokość 1285 mm i rozstaw osi 2570 mm. Niewielkim wymiarom towarzyszy nisko położony środek ciężkości i doskonałe właściwości aerodynamiczne (współczynnik oporu powietrza 0,27).

Kokpit GT86 podporządkowany jest ergonomii. Pod kątem funkcjonalności zoptymalizowano umiejscowienie, kształt i działanie każdego z jego elementów – rodzaj i wielkość kierownicy, układ wskaźników i przełączników, konstrukcję i wykończenie foteli itd.

Kierownica o średnicy 365 mm jest najmniejszą z zainstalowanych kiedykolwiek w samochodach Toyoty i zapewnia doskonałą wygodę i precyzję prowadzenia.

Biodra kierowcy znajdują się na wysokości zaledwie 400 mm nad podłożem – niżej, niż we wszystkich innych seryjnych Toyotach i o 7 mm niżej, niż w Porsche Cayman. Fotele i pozycję kierowcy dopracowano do ergonomicznej perfekcji, w czym pomogły długotrwałe testy na trasach rajdowych i torze Nurburgring. Ich profil zapewnia doskonałe podparcie przy zmiennych kierunkach przeciążeń, oraz wygodę jazdy i operowania lewarkiem zmiany biegów.

 

1 2

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Nowy Peugeot 301

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: