eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Uszkodzenia opon: czy i jak można im zapobiec?

Uszkodzenia opon: czy i jak można im zapobiec?

2013-04-03 12:59

Uszkodzenia opon: czy i jak można im zapobiec?

Fot. 1 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

O ile sprawdzanie głębokości bieżnika u wielu kierowców stało się już nawykiem, to szersze kontrolowanie opon jeszcze na dobre nie zadomowiło się w świadomości kierujących. Sprawdź dlaczego warto kontrolować stan całego swojego auta.

Przeczytaj także: Jakie są najczęstsze uszkodzenia opon?

Statystyki wypadków przeprowadzane przez Policję pokazują, że np. w 2011 r. stan techniczny pojazdu był przyczyną 80 wypadków drogowych, w których zginęło 5 osób, a rannych zostało 97 osób. Przyczyną ponad połowy tych wypadków były braki w oświetleniu, a kolejnych 22,5% niesprawność układu hamulcowego. Trójkę najczęstszych przyczyn tych wypadków zamykają właśnie braki w ogumieniu (16,3%). Rannych zostało wówczas 25 osób. Liczby te może i nie są wysokie, ale w większości wypadków można było ich uniknąć. Jak to zrobić? O tym przeczytasz poniżej.

Sprawdzanie opon – od czego zacząć?

1. Wiek opony

Wszystkim klientom pytającym o podstawowe zasady używania opon mówimy, aby nie używali wyposażenia, które liczy sobie więcej niż 10 lat – mówi Filip Fischer, kierownik Działu Obsługi Klienta Oponeo.pl - Na takich oponach oczywiście da się jeździć, ale podróżowanie na nich niesie ze sobą duże ryzyko – tłumaczy.

Jak sprawdzić wiek opony? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 cyfry tego kodu to wyznaczenie daty produkcji opony.

Np. DOT J3EX 4208 to opona wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

2. Głębokość bieżnika, kontrola ciśnienia, stanu opon

Oprócz sprawdzania głębokości bieżnika bardzo ważna jest też regularna kontrola ciśnienia (tj. co 2 tygodnie). Trzeba także regularnie sprawdzać stan techniczny opony (wygląd bieżnika), ale i auta. Pamiętaj, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ma znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Ciśnienie opon najlepiej jest sprawdzać rano lub po min. 30-minutowym postoju. Przestrzegaj ciśnienia zalecanego przez producenta.

fot. mat. prasowe

Fot. 1

Prawidłowo dobrane, zamontowane i kontrolowane opony mogą bardzo długo służyć kierowcy.


Jeśli nie masz czasu na regularną kontrolę opon, to postaraj się obejrzeć je dokładnie gdy:
  • często jeździsz z dużymi obciążeniami,
  • masz podejrzenie uszkodzenia, bo otarłeś bok opony, najechałeś na jakiś przedmiot, krawężnik, dziurę w jezdni. Dlaczego? Silne uderzenie opony o krawężnik, krawędź dziury może spowodować zerwanie osnowy opony, czyli osłabienie jej szkieletu. W miejscu takiego uszkodzenia pojawia się bąbel, który może pęknąć w czasie jazdy i spowodować gwałtowny spadek ciśnienia w oponie a dalej utratę panowania nad pojazdem.

Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach uchroni oponę przed wieloma uszkodzeniami.

fot. mat. prasowe

Fot. 2

Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach uchroni oponę przed wieloma uszkodzeniami.


Co sprawdzić przy samodzielnym przeglądzie opon?
  1. Sprawdź czy w bieżniku opony nie zalegają kamienie. Możesz je usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem.
  2. Sprawdź oponę pod względem uszkodzeń eksploatacyjnych.

fot. mat. prasowe

Fot. 3

Powodem uszkodzeń eksploatacyjnych może być niewłaściwy dobór i montaż felgi.


 

1 2

następna

Przeczytaj także

Ekojazda w firmie

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: