eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD AT XL

Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD AT XL

2013-08-02 07:14

Przeczytaj także: Toyota RAV4 Valvematic 150 Multidrive S


Technologia

Testowe auto napędzała znana już z wcześniejszego modelu jednostka 2,2 CRDi. Teraz ma ona jednak aż 197 KM i o ponad 15 Nm wyższy moment obrotowy niż w poprzednim wcieleniu. I to od razu czuć. Silnik ma bowiem co poruszać. Auto mierzy 4685 mm długości, 1885 szerokości i 1735 wysokości, a waży „na pusto” prawie 2 tony. Napęd na obie osie przenosi, dość sprawnie pracująca, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna, która pozwoliła nam rozpędzić auto do prawie 200 km/h, a pierwszą „setkę” osiągnąć w czasie poniżej 10 sekund.

Duży i mocny silnik jest jednak dość wstrzemięźliwy w konsumpcji paliwa. W mieście auto paliło 9,5 litra, w trasie około 6. Średnia z testu wyniosła natomiast 7 litrów/100 km. To wynik bardziej niż zadowalający.

Zgodnie z logiką, aby uciec od kosztów, zamiast drogiego Thorsena, do napędu 4WD w Sorento zastosowano układ Haldex. Mam do sprzęgła lepkościowego stosunek dość ambiwalentny, jednakże w Sorrento spisuje się ono nad wyraz dzielnie. Pierwszy plus to brak nerwowego szarpnięcia w trakcie dołączania. Drugim jest to, że nawet w głębszym piachu ani razu nie poczułem „na własny nos”, że Haldex nie zawsze sprawnie działa.

fot. mat. prasowe

Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD AT XL - silnik

Testowe auto napędzała znana już z wcześniejszego modelu jednostka 2,2 CRDi. Teraz ma ona jednak aż 197 KM i o ponad 15 Nm wyższy moment obrotowy niż w poprzednim wcieleniu.


Nie oszukujmy się jednak – Sorrento to nie jest auto terenowe. Napęd 4WD z systemem Haldex sprawdza się lepiej na śliskiej i nierównej drodze niż w rajdzie przeprawowym…

Wrażenia z jazdy

Jak najkrócej skonstatować jazdę Kią Sorento? Auto porusza się tak jak wygląda. Majestatycznie. Nie, nie ociężale. Właśnie majestatycznie. Ale to tylko pozory. Kiedy trzeba, ważący około 2 tony samochód startuje niczym wkurzony nosorożec. 6-stopniowa skrzynia błyskawicznie zmienia biegi. Jeżeli w trybie konwencjonalnym wydaje nam się, że jednak za wolno, zawsze można wrzucić sportowy nabieg. Wtedy, silnik kręci dłużej, a auto przyspiesza zauważalnie szybciej. W tym przypadku dość znacząco rośnie jednak zużycie paliwa, dlatego jeżeli już musimy, to raczej sporadycznie…

Jak już pisaliśmy, auto nie jest pojazdem z terenowym genomem. To raczej wygodny miejski cruiser, którym można zjechać z głównej drogi. I tak wykorzystywany Sorento perfekcyjnie gra swoją rolę. Układ kierowniczy w takim aucie nie musi być rewelacyjnie precyzyjny, ale w Sorento… jest. Kierowca czuje auto. Ono zaś, bez ociągania słucha jego poleceń. Nie jest też, pomimo że to SUV, ani nadmiernie twardy, ani zbyt miękki. Konstruktorom udał się wiec kompromis pomiędzy komfortem a właściwościami jezdnymi.

Okiem przedsiębiorcy

Kia Sorento to auto z wyższej półki cenowej. W zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej kosztuje od 117 do 177 tys. złotych. Nie jest to na pewno cena okazyjna, ale i koreańska marka nie robi już aut w drugim gatunku.

fot. mat. prasowe

Kia Sorento 2,2 CRDi 4WD AT XL, zdjęcie nr 3

Auto mierzy 4685 mm długości, 1885 szerokości i 1735 wysokości, a waży „na pusto” prawie 2 tony.


Zakup najłatwiej sfinansować dzięki KIA Finance. Obecnie w ofercie są trzy rodzaje kredytu: 50/50, 3X33 i Niski % (bez wpłaty własnej). KIA Leasing to dodatkowo 3,5% rabatu przy zakupie auta. Okres leasingu może trwać od 24 do 60 miesięcy z wpłatą własną od 0%.

Podsumowanie
Sorento w Polsce nigdy nie odniosło większego sukcesu. Powodem tego było konserwatywne podejście klientów, którzy woleli auta bardziej „renomowanych” producentów. Druga kwestia to przeciętna, delikatnie mówiąc, jakość wykonania starszych modeli. Świat się jednak zmienia. Ba, nawet mentalność polskiego klienta! Zaczynamy powoli dostrzegać, że nawet w naszej opinii tym najlepszym producentom zdarzają się fatalne wpadki. A ci, do niedawna niszowi sprzedają coraz więcej, coraz lepszych aut.
Przeczytaj także: Suzuki Jimny 1.3 VVT Elegance Suzuki Jimny 1.3 VVT Elegance

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: