eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Auto firmowe = auto dostawcze?

Auto firmowe = auto dostawcze?

2014-07-29 09:51

Auto firmowe = auto dostawcze?

Auto firmowe = auto dostawcze? © Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Nie licząc ekskluzywnych pojazdów z segmentu E oraz limuzyn klasy średniej niższej, pełniących w firmach funkcje reprezentatywne, większość z użytkowanych w parkach pojazdów często odgrywa rolę aut dostawczych, choć nie zawsze są one do tego przygotowane. Zapytaliśmy specjalistów o zagrożenia związane z tym zjawiskiem.
Normą jest, że bagażniki aut firmowych, niezależnie od ich typu czy specyfikacji, uginają się od przewożonych produktów firmy czy materiałów promocyjnych. Czym grozi znaczne przeciążenie pojazdu?

Tomasz Wyszomirski, kierownik serwisu firmy MM Cars: Znaczne, zdecydowanie ponadnormatywne przeciążenie pojazdu powoduje szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie tulei metalowo-gumowych, sprężyn, amortyzatorów. Przeładowany samochód jest też bardziej narażony np. na uszkodzenia podwozia związane ze zmniejszeniem prześwitu pojazdu. Zbędne kilogramy to także wzrost zużycia paliwa.

Marcin Rosłoniec, koordynator Organizacji i Metod Obsługi Posprzedażnej Renault Retail Group Warszawa: Zwiększone obciążenie pojazdu może wpływać na zużywanie się takich elementów jak zawieszenie i opony oraz skutkować utratą stateczności pojazdu podczas jazdy. Jest to niebezpieczne zjawisko, ponieważ może doprowadzić w rezultacie do wypadku czy kolizji.

Co o dopuszczalnym obciążeniu oraz sposobie przewożenia ładunków mówią przepisy prawa oraz instrukcje producenta?

Tomasz Wyszomirski: Dopuszczalne obciążenie nie powinno przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, czyli największej określonej właściwymi warunkami technicznymi masy pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. Parametry takie jak masa własna pojazdu,maksymalna masa całkowita i wynikająca z tego masa ładunku z osobami określane są w świadectwie homologacji danego modelu i widnieją na tabliczce znamionowej zamontowanej w pojeździe, jak również w dokumentacji pojazdu (dowodzie rejestracyjnym, karcie pojazdu, instrukcji). O sposobie rozmieszczenia i zamocowania bagażu mowa jest w instrukcji obsługi pojazdu – zawarte tam są takie uwagi jak:
  • gdy tylko to możliwe, bagaże i ładunki powinny być przewożone w bagażniku,
  • wszystkie przewożone przedmioty powinny być bezpiecznie unieruchomione,
  • samochód powinien być równomiernie obciążony. Z tego względu wskazane jest umieszczenie bagażu i ładunków w bagażniku możliwie najbliżej przodu,
  • ze względu na dodatkowe zużycie paliwa nie należy przewozić zbędnych obciążeń.

fot. Jürgen Fälchle - Fotolia.com

Auto firmowe = auto dostawcze?

Gdy samochód będzie służyć tylko do podróży służbowych i przewożenia niewielkiej ilości ładunku typu materiały reklamowe, ulotki itp., to przedsiębiorca może zdecydować się na samochód osobowy z kratką. Jeżeli natomiast będą to ładunki cięższe lub wielkogabarytowe,powinien zdecydować się na samochód o specjalnym nadwoziu, typu van.


Marcin Rosłoniec: Jeżeli chodzi o producenta pojazdu, to dopuszcza on przewożenie ładunków w strefie bagażowej i jest to zapisane w homologacji pojazdu. Dane takie są zapisane także w dowodzie rejestracyjnym, to m.in. dopuszczalna masa całkowita, masa własna pojazdu. Dopuszczalna ładowność jest różnicą między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną. Jeśli chodzi o przepisy prawa, to ilość ładunku ogranicza nam kodeks drogowy i parametr dopuszczalnej masy całkowitej. Poza tym ładunek podczas przewożenia powinien być odpowiednio zabezpieczony, aby nie naruszał stateczności pojazdu, nie utrudniał kierowania nim, nie ograniczał widoczności. Ładunek powinien być odpowiednio zamocowany, aby nie mógł zmienić swojego położenia. Przedmioty, które nie są odpowiednio zabezpieczone, podczas nagłej sytuacji na drodze lub awaryjnego hamowania mogą narazić kierowcę i jego pasażerów na utratę zdrowia lub nawet życia. Jeśli chodzi o ogólne zasady przewożenia i umieszczania ładunków, reguluje je ustawaPrawo o ruchu drogowym.

Czy z punktu widzenia przedsiębiorcy planującego zakup auta do firmy lepszym wyjściem jest kupno klasycznej konstrukcji, ale z przysłowiową „kratką”, czy specjalnej wersji nadwozia typu van, pozbawionej tylnej kanapy?

Tomasz Wyszomirski: Brak stosownej wiedzy z naszej strony na temat zdania klientów, ponieważ nie oferujemy pojazdów typu van z przestrzenią bagażową pozbawioną tylnej kanapy. Na pewno zależy to od rodzaju prowadzonej działalności.

Marcin Rosłoniec: Myślę, że przedsiębiorca decydując się na zakup takiego auta wie, jakie będzie jego przeznaczenie. Z pewnością taki zakup powinien uzależnić od okoliczności, do czego pojazd ma służyć i jakie ładunki będą nim przewożone. Myślę, że w przypadku gdy samochód będzie służyć tylko do podróży służbowych i przewożenia niewielkiej ilości ładunku typu materiały reklamowe, ulotki itp., to może zdecydować się na samochód osobowy z kratką. Jeżeli natomiast będą to ładunki cięższe lub wielkogabarytowe,powinien zdecydować się na samochód o specjalnym nadwoziu, typu van, np. modele Renault i Dacia w wersjach van i Societe, czyli samochody osobowe ze specjalną przegrodą bagażnika, gdzie można przewozić bezpiecznie większe ładunki.

 

1 2

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: