eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Marki samochodowe nie mogą liczyć na lojalność klienta?

Marki samochodowe nie mogą liczyć na lojalność klienta?

2018-08-21 13:56

Marki samochodowe nie mogą liczyć na lojalność klienta?

Samochód © satura_ - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Przed nami wyniki najnowszego raportu L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance „Lojalność – uwaga, produkt delikatny!”. Opracowanie dowodzi, że polscy kierowcy to grupa, która deklaruje silne przywiązanie do marek samochodowych - aż 83 proc. z nas utrzymuje, że jest wierna jednemu logo. Tyle teorii. W praktyce okazuje się bowiem, że tylko 1 na 4 z ankietowanych jeździ obecnie samochodem tej samej marki, którą posiadał poprzednio.

Przeczytaj także: Polscy kierowcy największymi entuzjastami samochodów w Europie

Na skróty


  • Lojalność wobec marki samochodu deklaruje 83 proc. Polaków
  • Mimo to zaledwie co czwarty z nas (25 proc.) zakupił ostatnio auto tej samej marki co poprzednio. To niewiele zważywszy chociażby, że średnia dla 15 badanych krajów to 34 proc.
  • 8 na 10 respondentów z Polski przyznaje, że chciałoby wypróbować markę, którą jeszcze nigdy nie jeździło (średnia 73 proc.)
  • 65 proc. Polaków uważa, że ich rodzice są lub byli bardziej lojalni wobec marki samochodu, 67 proc. jest zdania, że ich dzieci są lub będą lojalne w tej kwestii
  • Kierowcy uważają, że jednorazowy wynajem samochodów, carsharing lub współdzielenie nie przyczyni się do spadku lojalności
  • 39 proc. Polaków uważa, że ludzie wkrótce przestaną kupować samochody i przerzucą się na usługi współużytkowania aut
  • Najbardziej lojalni wobec marek samochodów są konsumenci w krajach o niskich dochodach lub tych, które przeszły głęboki kryzys finansowy (Meksyk, Brazylia, RPA, Włochy, Hiszpania, Portugalia)
  • Najważniejszymi czynnikami wyboru aut są: zaufanie do marki/modelu, zadowolenie z usług dealera samochodowego, cena i atrakcyjna oferta handlowa.
  • Choć Polacy deklarują, że atrakcyjna oferta cenowa nie jest najważniejsza – jak się okazuje, dla 38 proc. badanych jest ona czynnikiem najbardziej istotnym, który skłania do ewentualnej zmiany marki.

fot. mat. prasowe

Czy uważasz, że Twoi rodzice są lub byli bardziej lojalni w stosunku do marki samochodu?

Dwie trzecie badanych powiedziało, że ich rodzice są lojalni w stosunku do marki samochodu.


– Polacy porzucają dotychczasowe modele samochodów również dlatego, że poprawia się ich sytuacja finansowa i mogą kupić auto innej klasy, są ciekawi zmiany i widzą zalety nowego produktu. Niewielka część z nas jest też w stanie przekonać się do nowego modelu auta, ponieważ ktoś ze znajomych udzielił nam pozytywnej rekomendacji – mówi Paweł Kopeć, dyrektor Zarządzający Pionu Sprzedaży Automotive Personal Finance w Banku BGŻ BNP Paribas.

fot. mat. prasowe

Czy powiedziałbyś, że w przeszłości byłeś lojalny w stosunku do marki samochodu?

64% respondentów potwierdziło także swoją lojalność.


A co sprawia, że Polacy są lojalni wobec marek samochodów?
Przede wszystkim wiąże się to z ich zadowolenia z poprzedniego modelu. To warunek istotny dla 63 proc. osób, które wzięły udział w badaniu. Bardzo ważne jest również zaufanie do marki, które jest czynnikiem dużej wagi dla 52 proc. ankietowanych. Z kolei atrakcyjna oferta handlowa może utrzymać wierność 18 proc. klientów, natomiast 13 proc. kupuje takie same auta z przyzwyczajenia, a 11 proc. niechętnie podejmuje ryzyko związane ze zmianą – dodaje Paweł Kopeć.

Producenci i dealerzy samochodowi muszą zatem mieć na uwadze, że choć są sposoby, by zachęcić nowych klientów do zakupu, utrzymanie ich na dłużej staje się prawdziwym wyzwaniem. Jak wynika z analizy L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance, w przypadku rozczarowania marką czy modelem, kierowcy są nieustępliwi i aż 83 proc. badanych (w Polsce 82 proc.) twierdzi, że nie ma odwrotu i marka jest dla nich na zawsze stracona.

fot. mat. prasowe

Czy kiedy w przyszłości będziesz zmieniać samochód, weźmiesz pod uwagę zakup tej samej marki?

Zdecydowana większość badanych rozważa zakup samochodu tej samej marki.

fot. mat. prasowe

Czy czujesz się przywiązany do marek samochodów produkowanych w Twoim kraju?

Lokalizm to od dawna przestarzała koncepcja, gdyż obecnie polem działania międzynarodowych producentów samochodów jest cała planeta.


Przed rynkiem motoryzacyjnym stoi wiele wyzwań, a lojalność marki wystawiana jest na próbę za sprawą innowacji technologicznych, nowych ofert i przełomowych rozwiązań. Istotne są też zmiany społeczne, takie jak współdzielenie. Co ciekawe, kierowcy, którzy wzięli udział w najnowszej edycji badania wcale nie spodziewają się, że wynajem samochodów, carsharing, czy współdzielenie przyczyni się do spadku lojalności. Wśród Polaków tylko 39 proc. uważa, że wkrótce osoby fizyczne przestaną kupować samochody i będą chętniej korzystać z możliwości ich współużytkowania.

fot. mat. prasowe

Czy Twój obecny samochód jest tej samej marki co poprzedni?

Zaledwie 34% respondentów przy ostatnim zakupie nabyło samochód tej samej marki co poprzednio.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: