eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Mazda 3 2.0 SKYACTIV w nieprzyzwoicie niskiej cenie

Mazda 3 2.0 SKYACTIV w nieprzyzwoicie niskiej cenie

2015-01-30 12:28

Przeczytaj także: Mazda 3 2.0 SkyPassion warta swojej ceny


Dość już o designie i wyposażeniu, przejdźmy do konkretów, w końcu na nie czekacie. Mazda postawiła na sprawdzoną technologię źródła napędu i dobrze – jest szybko, oszczędnie i będzie taniej w przypadku ewentualnych napraw. 165-konny, wolnossący silnik o pojemności 2 litrów to rewelacyjne źródło napędu do tego kompaktu. Inżynierowie, projektując go, postawili na wysoki, niewystępujący dotąd stopień sprężania (14:0,1), ulepszony bezpośredni wtrysk paliwa i wysoki moment obrotowy (210 Nm). Dzięki temu udało się uniknąć dźwięku zbliżonego do sokowirówki, jak ma to miejsce w Golfie, Leonie lub Octavii z silnikiem 1.4 TSI czy dźwięku odkurzacza o niewielkiej mocy, jak ma to miejsce w przypadku 1.0 Turbo od Forda. Silnik Mazdy, przekraczając 5 tys. obr./min. produkuje z podwójnego wydechu gang, którym nie pogardzi żadna pięciocylindrówka. Uwielbia też wchodzenie na obroty aż do odcięcia. W dodatku, mimo braku turbodoładowania, jest bardzo elastyczny i oszczędny.

fot. mat. prasowe

Mazda 3 2.0 SKYACTIV - tył

Wisienką na torcie, w przypadku najnowszej Mazdy 3, jest nieprzyzwoicie wręcz niska cena.


Przy szybkiej jeździe w cyklu mieszanym „Trójka” spaliła jedynie 8,2 litra na 100 kilometrów. To oczywiście wynik o wiele wyższy od deklarowanego przez producenta 5,8 litra, ale biorąc pod uwagę zmianę biegów często na czerwonym polu i tak uważam, że jest więcej niż akceptowalny. Być może jest to zasługą wyposażenia kompaktowej Mazdy w system i-ELOOP, który podobno dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania pozwala oszczędzić 10 % paliwa. Hmm.. przejdźmy dalej. Przyspieszenie do pierwszej setki (8,2 sekundy) wgniata w fotel, co biorąc pod uwagę współczesne konstrukcje, jest rzadkim zjawiskiem, a samochód rozpędza się równomiernie aż do prędkości nieco ponad 200 km/h. Dawniej takimi osiągami mogły poszczycić się jedynie odmiany GTI.

Przy rewelacyjnych osiągach Mazda zapewnia kierowcy również niesamowicie precyzyjne prowadzenie. Samochód podąża za ruchami kierowcy momentalnie i w zasadzie nic nie jest go w stanie wytrącić z obranego toru – nawet przy wyłączony ESP. Co ciekawe, przy bardzo ciasno pokonywanych, szybkich łukach, „Trójka” potrafi podnieść tylne koło, ale odbywa się to bez kropel zimnego potu na plecach. Wszystko to zasługa technologii SkyActiv, opartej o trzy zasady: lekkość, bezpieczeństwo i wydajność. Inżynierowie w „Trójce” postawili również na wielowahaczowe zawieszenie z tyłu, co czuć na każdym pokonywanym kilometrze, a jeszcze bardziej – zakręcie. Co najważniejsze, konstruktorom zawieszenia udało się zachować relatywnie wysoką przyjemność z normalnej, codziennej jazdy. Auto nie jest twarde, więc nie grozi nam wypadanie plomb z zębów. Zawieszenie mogłoby jedynie pracować ciszej – słychać je szczególnie przy pokonywaniu przeszkód poprzecznych.

fot. mat. prasowe

Mazda 3 2.0 SKYACTIV - widok z przodu i boku, zdjęcie nr 2

Przy rewelacyjnych osiągach Mazda zapewnia kierowcy również niesamowicie precyzyjne prowadzenie.


Testowany egzemplarz w wersji SkyEnergy wyposażony jest we wszystko to, do czego przyzwyczaiła nas współczesna motoryzacja. Na pokładzie mamy komplet poduszek, DSC z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS, system monitorowania ciśnienia w ogumieniu, system zapobiegający kolizjom przy małej prędkości, układ start-stop, aktywny tempomat a także RVM – monitoring martwego pola w lusterkach bocznych. Tak wyposażoną „Trójkę” wyciągniecie z salonu za rozsądne 77400 zł. Za dodatkowe 7000 zł, których wydanie mocno bym rozważył, dokupicie ksenony, nawigację i świetnie wyglądający, krwistoczerwono-metaliczny lakier soul red. Bogatsza wersja SkyPassion wymaga pozostawienia w salonie minimum 87900 zł, ale chyba warto, bo poza całą masą zbędnych systemów „myślących” za kierowcę dostaniecie w standardzie ksenony i duży obrotomierz.

Po kilku dniach spędzonych z kompaktową Mazdą pozostały mi same dobre wspomnienia. Jest nowoczesna, dobrze wykonana, a pod jej maską pracuje wystarczająco mocny, dostarczający mnóstwo przyjemności z jazdy silnik, który w dodatku nie ma serca wspomaganego przez wirujące olejem turbo. Świetna pozycja za kierownicą i bardzo pewne prowadzenie, w połączeniu z wymienionymi wyżej cechami, przenoszą ten samochód do ścisłej czołówki w klasie. Mazda 3 niczego nie udaje, nie jest kolejnym, przeładowanym elektroniką wymysłem eko-inżynierii. Przyznam się szczerze – to pierwsze nowe auto testowe, z którym mógłbym związać się na bliżej nieokreślony, dłuższy czas. Wisienką na torcie, w przypadku najnowszej Mazdy 3, jest nieprzyzwoicie wręcz niska cena. Jeżeli więc chcecie przypomnieć sobie, na czym polega piękno motoryzacji, polecam szybką wizytę w salonie Mazdy. I jeszcze jedno – zdjęcia nie są w stanie oddać jej piękna.

poprzednia  

1 2

oprac. : Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: