eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Transport: przepisy drogowe Estonii, Łotwy i Litwy

Transport: przepisy drogowe Estonii, Łotwy i Litwy

2015-12-15 09:02

Transport: przepisy drogowe Estonii, Łotwy i Litwy

Tiry © monticellllo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Estonia, Łotwa i Litwa jako państwa należące do Wspólnoty Europejskiej wdrażają wytyczne unijne. Wpływ na rozwiązania transportowe krajów bałtyckich mogą mieć też takie czynniki jak bliskość krajów nordyckich, pozostałości z czasów sowieckich, czy potrzeby wynikające z handlu „ze wschodem”.

Przeczytaj także: Transport: przepisy drogowe w Hiszpanii i Gibraltarze

Zarządy dróg Estonii, Łotwy i Litwy wraz z rekomendowanymi przez nie spółkami i instytucjami zrzeszone są od 1989 roku w Stowarzyszeniu Dróg Bałtyckich, kontynuującym tradycję organizacji z 1932 roku. Stronę internetową stowarzyszenia znaleźć można pod adresem http://www.balticroads.org. Wymieniono na niej oficjalne nazwy w językach angielskim (Baltic Road Association), litewskim (Baltijos šalių kelininkų asociacija), łotewskim (Baltijas Ceļinieku Asociācija), estońskim (Balti Maanteeliit) oraz rosyjskim (Dorozhnaja Assotsiatsija Baltii).

Podstawą regulacji dotyczących mas i wymiarów pojazdów w krajach bałtyckich są standardowe limity wynikające z Dyrektywy 96/53/EC. W drodze specjalnego zezwolenia, w Estonii dopuszczono 52-tonowe zestawy, na których przewożone jest drewno. Jednym z powodów takiej decyzji jest fakt, że estoński przemysł drzewny dążył do równej konkurencji z krajami nordyckimi. Podobną decyzję podjęto zresztą dużo wcześniej na Łotwie.

Estonia


Wyciąg z zasad prawa drogowego Estonii umieszczony jest na stronie tamtejszego zarządu dróg (est. Maanteeamet, eng. Estionian Road Administration). Podano między innymi maksymalną dopuszczalną wysokość pojazdu wynoszącą 4 metry. Limit szerokości określono na 2,55 metra, a dla pojazdów przewożących towary w szczególnych warunkach termicznych (samochody z ogrzewaną skrzynią ładunkową, chłodnie, zamrażarki), w których grubość ścian z izolacją cieplną przekracza 45 milimetry - na 2,6 metra. Ograniczenia długości to 12 metrów dla pojazdów silnikowych i przyczep centralnoosiowych, 16,5 metra dla samochodów z naczepą oraz 18,75 metra dla pojazdów ciągnących przyczepę centralnoosiową lub z obrotnicą. Autobus przegubowy może mierzyć do 18 metrów.

fot. monticellllo - Fotolia.com

Tiry

Podobnie jak w Estonii, także i na Łotwie dopuszczalne masy i wymiary pojazdów zgodne są z unijnym standardem.


Odważna decyzja


Wymienione na stronie estońskiego zarządu dróg limity mas to od 18 ton dla dwuosiowego pojazdu samochodowego lub dwuosiowej przyczepy, do 40 ton dla trzyosiowego pojazdu silnikowego z naczepą dwu- lub trzyosiową oraz 44 ton dla pociągu drogowego składającego się z trzyosiowego pojazdu i przyczepy - dwuosiowej lub trzyosiowej przewożącej kontenery ISO o długości 12,2 metra.

Na stronie Maanteeamet podano, że wartości te pochodzą z rozporządzeń Ministra Transportu i Komunikacji (obecnie w Estonii funkcjonuje połączone Ministerstwo Gospodarki i Infrastruktury). Regulacje te można uznać za standardową implementację Dyrektywy 96/53/EC.

Od 1. marca obowiązuje podpisane w grudniu 2014 roku przez minister Gospodarki i Infrastruktury Urve Palo rozporządzenie, zgodnie z którym na podstawie krótko- i długoterminowych zezwoleń można transportować drewno pojazdami o masie całkowitej wynoszącej 48 lub 52 tony. Dziennikarze portalu The Baltic Course przywołują opinię wykładowcy Uniwersytetu Technicznego w Tallinie Aina Kendry. Jego zdaniem decyzja ta będzie miała negatywne konsekwencje dla stanu dróg na terenie Estonii.

Obowiązkowe kliny


Kendra przypomina, że podobnym zmianom w Finlandii i na Łotwie towarzyszyły dodatkowe warunki (w przypadku Łotwy limit dotyczy pojazdów, w których osie, oprócz osi skrętnej, są podwójne). Uwarunkowania związane ze zwiększeniem limitu masy estoński naukowiec przeanalizował w referacie zaprezentowanym na XXVIII Międzynarodowej Konferencji Dróg Bałtyckich, która odbywała się w dniach 26-28.09.2013 roku. Tekst umieszczono na stronie internetowej Balticroads.org. Zdaniem Kendry, główny problem dotyczy kwestii projektowania dróg na terenie Estonii. Regulacje z tym związane pochodzą z czasów Związku Radzieckiego, a u ich podstaw leżały niższe wymagania co do nośności. Problem zatem dla kraju ze stolicą w Tallinie może być niemały.

Ciekawostką w estońskim prawie drogowym jest wymóg, aby oprócz trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy napełnionej 1 kilogramem środka gaśniczego, kierowca przewoził w samochodzie również dwa kliny pod koła. Poza tym w pojeździe udostępnianym przez pracodawcę musi być zestaw do udzielania pierwszej pomocy. Od 1. grudnia do 1. marca obowiązkowe jest korzystanie z opon zimowych. Używanie ogumienia z kolcami dozwolone jest od 15. października do 31. marca, ale w zależności od warunków atmosferycznych okres ten może być wydłużony. Daty graniczne to 1. października i 30. kwietnia.

Limity prędkości wynoszą 20 km/h w strefie zamieszkanej, 50 km/h w obszarze zabudowanym, 90 km/h na innych drogach. Latem na drogach dwujezdniowych dozwolona prędkość zwiększana jest do 110 km/h. Pojazd ciężarowy przewożący osoby w przestrzeni ładunkowej może poruszać się z prędkością do 60 km/h. Zawartość alkoholu we krwi kierowcy nie może przekroczyć 0,24 promila.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: