eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Volkswagen Golf kombi GTD - marzenie menedżera

Volkswagen Golf kombi GTD - marzenie menedżera

2017-11-17 00:41

Volkswagen Golf kombi GTD - marzenie menedżera

Volkswagen Golf kombi GTD © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (10)

Będąc fanem motoryzacji a zarazem handlowcem, menedżerem, mającym jedno lub dwójkę dzieci, marzyłbym o takim samochodzie. Usportowione kompaktowe kombi nie rzucające się za mocno w oczy sąsiadom ani przechodniom, dopiero na drodze udowadniające co potrafi stanowi niemal idealny pojazd firmowy. Testowaliśmy go przez 2500 kilometrów. Volkswagen Golf kombi GTD przeszedł próbę miejską, autostradową, „zwyczajną krajówkę”, polne drogi, sprawdzian z ekojazdy. W słońcu i deszczu, na asfalcie a nawet szutrze. Z jednym pasażerem, dwoma, trojgiem, czterema.

Przeczytaj także: Volkswagen Golf GTI Performance - kontynuuje legendę

Choć to wysoce niepotwierdzone, wyobrażam sobie jak mogła powstać idea Golfa GTD.
- Hans – trzeba zmienić auto. Dość sportowych samochodów, spodziewamy się dziecka, trzeba kupić jakiś pojazd rodzinny – rzekła Helga.
- Ale ja tak bardzo lubię dynamiczną jazdę… - próbował negocjować technolog Volkswagena a zarazem kierowca.
- Bez dyskusji, chcę bezpieczne kombi z pojemnym bagażnikiem, wygodnymi siedzeniami i niskim spalaniem, bo przecież muszą być pieniądze na pieluchy – odparła z pełną upartością żona. Hans myślał, myślał i myślał. Aż wymyślił. Pracując w dziale technologicznym Volkswagena zaprojektował połączenie wody z ogniem. No może poza jednym aspektem, ale o tym na końcu tekstu.

Ekonomiczny GTD


Nawet jeśli w inny sposób doszło do wymyślenia Golfa GTD kombi, to ta historia wydaje się z punktu widzenia fana motoryzacji i właściciela środka lokomocji wręcz romantyczna. Testowany samochód zaprzecza bowiem powiedzeniu, że jeśli „coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Wręcz przeciwnie.

We wstępie przyznaliśmy się skromnie do tego jacy jesteśmy rzetelni przy przeprowadzania testu, czas na konkrety. Dwa litry pod maską i 184 KM to wystarczający argument, by zaimponować wielu towarzyszom drogi dynamiczną jazdą. Skrzynia DSG w tym pomaga a już na pewno nie przeszkadza, tym bardziej że biegi można zmieniać także sekwencyjnie z poziomu kierownicy. Kierowca może być zatem zadowolony.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf kombi GTD - z przodu i boku

Golf GTD Variant stanowi niemal idealne połączenie pojazdu dla rodziny i kierowcy lubiącego dynamiczną jazdę.


Usportowione GTD powinno spalać mnóstwo oleju napędowego. Przeanalizujmy wyniki pomiarowych dystansów:
  • miasto (140 km) – 8,2 l/100 km,
  • trasa, zwykła jazda (968 km) – 5,5l/100 km
  • trasa, ekojazda (201 km) – 4,9l/100 km
  • autostrada (848 km) – 6,0l/km

Fotelik łatwy do zamontowania


Kierowca ma do wyboru zarówno tryb jazdy eko, jak i sportowy oraz komfortowy. Tak więc tylko od niego zależy, na ile jazda będzie miała charakter bardziej dynamiczny, a na ile spokojny. W przeciwieństwie do wielu aut, także Grupy VW, dostęp do mocowania ISOFIX jest rewelacyjny i nawet demontaż tylnego zagłówka tym razem nie sprawił żadnego kłopotu. Technolodzy Volkswagena wyciągnęli zatem wnioski z poprzednich błędów i rodziców małego Antoniego czy też Klausa nie czeka walka z mocowaniem siedziska.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf kombi GTD - przód

Kierowca ma do wyboru zarówno tryb jazdy eko, jak i sportowy oraz komfortowy.


W jeździe pomagała nam nawigacja. Trudną ją jednoznacznie ocenić. Do celów trafialiśmy skutecznie, drogi wydawały się optymalne (mieliśmy też podgląd na Google Maps i Coyota). Niestety, kilkukrotnie urządzenie dostawało totalnego zawieszenia nie chcąc nas prowadzić do żadnego celu. Po prostu blokada. Bez pomocy wyżej wymienionych systemów w smartfonie musielibyśmy działać po omacku.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf kombi GTD - z tyłu

605 litrów powierzchni bagażowej zapewniają aż nadto na komfortowe wakacje w czteroosobowym składzie.


Ergonomia (jak zwykle) znakomita


605 litrów powierzchni bagażowej zapewniają aż nadto na komfortowe wakacje w czteroosobowym składzie. Biorąc pod uwagę, że opisujemy auto kompaktowe, naprawdę nie można narzekać na brak miejsca na tylnej kanapie, analizując oczywiście podróż kwartetem. Do tego dochodzi prostota w składaniu tylnej kanapy, co oczywiście jeszcze bardziej zwiększa możliwości transportowe. Komfort podwyższa wyciszenie, doceniane szczególnie przy prędkościach autostradowych. Owszem, jak mocniej przyciśniemy pedał przyspieszenia słychać przyjemny szmer mającego sportowe cechy silnika, ale to nie wada.

Opisywanie zalet ergonomii w kokpicie pojazdów Grupy Volkswagena powoli staje się bezcelowe. Niektórzy co prawda opisują je jako nudne, lecz i tak technolodzy w kolejnych modelach czynią nawet pod tym względem postępy, czego przykład stanowi cyfroblat. To zresztą kwestia gustu – dla nas jakość elementów oraz ich design bardzo się podobają, a należy raczej do tych wybrednych. W kombinowaniu celują osoby tworzące Citroeny, Fiaty 500, niektóre Fordy. Tutaj najważniejszą rolę odgrywa prostota i możliwość operowania poszczególnymi opcjami w sposób łatwy i przyjemny.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf kombi GTD - bok

Testowana wersja kosztuje 174 600 zł.


Autonomiczna perspektywa


Przetestowaliśmy również systemy bezpieczeństwa, oczywiście czynnego, bowiem testów poduszek powietrznych nie zamierzaliśmy wykonywać. Podczas trasy przez długi czas korzystaliśmy z aktywnego tempomatu, połączonego z systemem utrzymującym nas w pasie drogi. Prosta sytuacja. Uruchamiam silnik, po chwili ustawiam tempomat na 80 km/h i nogi przestają dotykać pedałów. Jeśli pojazd przed nami zwalnia, nasz też, gdyż przyspiesza, Volkswagen także, naturalnie do zadanej prędkości (no czasem 1 km/h szybciej).

W pewnym momencie na zakręcie zdjąłem ręce z kierownicy. Samobójstwo? Otóż nie. Wizja autonomicznych pojazdów wkracza do świata aut kompaktowych, bowiem Golf GTD sam skręca. Niestety, po kilkudziesięciu sekundach pojawia się napis nakazujący przejęcie sterów. Gdy kierowca jest niepokorny, samochód w sposób bardziej gwałtowny go do tego prowokuje przez automatyczne hamowanie. To znakomita reakcja na to, by senny, zmęczony użytkownik auta się obudził i nie doprowadził do wypadku.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf kombi GTD - z boku

Dwa litry pod maską i 184 KM to wystarczający argument, by zaimponować wielu towarzyszom drogi dynamiczną jazdą.


Dwa w jednym


Z jednej strony testy tego typu są trudne. Golf GTD Variant stanowi bowiem niemal idealne połączenie pojazdu dla rodziny i kierowcy lubiącego dynamiczną jazdę i trudno o znalezienie jakiś wad. Hans jedynie przesadził z ceną. 174 600 zł za testowaną wersję to znacznie więcej niż wydatek na dobrze wyposażonego, jeszcze większego Volkswagena Passata. Nie tylko kontaktach międzyludzkich kompromisy kosztują bardzo wiele i za jakość trzeba płacić…

Dane techniczne testowanego auta


  • Katalogowe zużycie paliwa – cykl miejski 5,7 l/100km
  • Katalogowe zużycie paliwa – trasa 4,5 l/100km
  • Pojemność skokowa silnika 2.0 l
  • Moc 184 KM
  • Skrzynia biegów automatyczna DSG, siedmiostopniowa
    Ładowność 446-603 kg
  • Prędkość maksymalna 230 km/h
  • Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
  • Pojemność zbiornika paliwa 50 l

oprac. : Tomasz Czarnecki / Truck & Business Polska Truck & Business Polska

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: