eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Najczęstsze problemy z zawieszeniem samochodu

Najczęstsze problemy z zawieszeniem samochodu

2019-04-02 09:32

Najczęstsze problemy z zawieszeniem samochodu

Sprawdzanie zawieszenia © romaset - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Przy okazji stworzonego przez ProfiAuto „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników” zyskaliśmy nie tylko wiedzę na temat najmniej awaryjnych modeli, ale również pewne rozeznanie co do trwałości poszczególnych elementów eksploatacyjnych, w tym zawieszenia. Na jaką ocenę zasłużyło? Ankietowani specjaliści od mechaniki samochodowej ocenili przeciętny stan zawieszenia naszych aut na 4,1 w sześciostopniowej skali. Najlepiej wypadły marki japońskie (Toyota Yaris II i III oraz Honda Civic VIII). Na drugim biegunie uplasował się przedstawiciel francuskiej motoryzacji - Renault Mégane III.

Przeczytaj także: Mechanicy obalają stereotypy motoryzacyjne

Dane rankingu wskazują, że pod względem zawieszenia najlepiej prezentują się auta japońskich producentów - połowa samochodów z pierwszej 10-tki zestawienia to przedstawiciele motoryzacji rodem z kraju kwitnącej wiśni. Znajdziemy z nich zarówno modele, za które trzeba zapłacić od 20 do 30 tysięcy, jak i tańsze, w przedziale od 10 do 20 tysięcy złotych. Najsłabsze oceny otrzymały samochody z Francji, wśród których dominują modele od 20 do 30 tysięcy złotych.
– Na kondycję zawieszenia wpływa wiele czynników, od warunków klimatycznych po indywidualny styl jazdy kierowcy. Wiadomo też, że są samochody, które fabrycznie mają trwalsze zawieszenie i takie, z którymi częściej niż zwykle trzeba będzie jeździć do warsztatu. Zima już na dobre za nami – warto sprawdzić, jak trudne warunki drogowe wpłynęły na stan układu zawieszenia czy układu kierowniczego i rozpocząć nowy sezon sprawnym i bezpiecznym samochodem – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor ds. marketingu ProfiAuto.

Śliskie i dziurawe drogi, nieostrożna jazda oraz większe prawdopodobieństwo uszkodzenia


Mróz i opady śniegu to czynniki, które w zdecydowanie negatywny sposób odbijają się na stanie polskich dróg. Ten ostatni z kolei w bezpośredni sposób może przełożyć się na kondycję zawieszenia naszych pojazdów. Specjaliści potwierdzają, że właśnie okres zimowy to czas, w którym najczęściej pojawiają się problemy z amortyzatorami czy wahaczami, które zostały uszkodzone wskutek wjechania w dziurę czy na niewidoczny, zasypany śniegiem krawężnik. Takie usterki mogą przez jakiś czas być nieodczuwalne dla kierowców, szczególnie kiedy warunki na drogach nie należą do łatwych. Jazda ze zużytymi amortyzatorami czy wahaczami może odbić się negatywnie także na innych częściach układu zawieszenia i powodować dalsze usterki. Zima to także trudny okres dla układu kierowniczego. Skręcanie kołami po dziurawych drogach i zmarzniętej brei odbija się na drążkach kierowniczych i ich końcówkach. Z kolei nadmierna wilgoć i sól na drogach mogą wpływać na korozję zawieszenia.

Stan zawieszenia w poszczególnych grupach cenowych


Wśród samochodów o wartości do około 10 tysięcy złotych mechanicy najwyższą ocenę (4,5) wystawili Audi A3 8L. W tym modelu stwierdzono najmniej awarii, a – jeśli występowały – to były to głównie problemy z pojedynczymi elementami zawieszenia. Najniższą notę (3,5) w tym przedziale cenowym uzyskał Volkswagen Passat B5,w którym najczęściej stwierdzano znaczne luzy w zawieszeniu i awarie łożysk kół.

W przedziale od około 10 do 20 tysięcy złotych najlepiej wypadła Toyota Yaris II (4,9), która uzyskała jednocześnie najwyższą ocenę zawieszenia w całym rankingu. W tym modelu mechanicy nie stwierdzali praktycznie żadnych usterek. Najgorsze w omawianej grupie cenowej okazało się Audi A4 (B6 i B7) (3,7). Jego zawieszenie zostało ocenione jako słabe zarówno przez specjalistów, jak i kierowców narzekających na konieczność częstych wizyt w warsztacie w celu usunięcia różnego rodzaju problemów.

Bardzo ciekawie prezentuje się grupa cenowa od około 20 do około 30 tysięcy złotych. Tutaj najlepszy wynik (4,8), podobnie jak w grupie drugiej, zajęła Toyota Yaris, tyle że nowszy model – Yaris III. Wysoka ocena nie oznacza jednak, że zawieszenie samochodu jest bezawaryjne. Wśród problemów występujących z tym modelem mechanicy wymieniali np. uszkodzenia łożysk czy pękające sprężyny. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorzej ocenionym zawieszeniem w całym „Rankingu awaryjności samochodów według polskich mechaników”.

fot. mat. prasowe

Ranking awaryjności samochodów - zawieszenie

Na podstawie rankingu można stwierdzić, że najlepsze zawieszenie mają samochody japońskich koncernów.


Metodologia badania:
Badanie przeprowadzono wśród 1300 polskich mechaników w okresie lipiec-sierpień 2017 r. metodą CATI. Mechanikom zadano 4 pytania dotyczące trzech wybranych modeli spośród 50 najpopularniejszych (wybranych na bazie analizy popularności z Google Trends). Ankietowani na podstawie swojego doświadczenia wskazywali pięć najczęściej pojawiających się typów usterek danego modelu. Oceniali niezawodność auta w skali 1-6 w kategoriach: karoseria, układ elektryczny, napęd, zawieszenie. Wskazywali najlepszą (najmniej zawodną) wersję silnika wybranego modelu, a także odpowiadali na pytanie: „Czy poleciłby Pan ten samochód lubianemu członkowi rodziny?”.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • steeve / 2019-04-12 20:57:05

    W moim japończyku właśnie wahacze były do wymiany ale udało mi sie ogarnąć oe delph w dobrej cenie w necie. Mechanik mówił że teraz powinienem mieć spokój dłuższy czas także nie ma tragedii i na majówkę ruszymy nim gdzieś za granice. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: