eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Nowy Chevrolet Spark

Nowy Chevrolet Spark

2009-12-28 11:43

Przeczytaj także: Nowe modele Chevroleta


Oczywiście nawet najlepszy kierowca w najbardziej dynamicznym samochodzie może czasami znaleźć się w sytuacji, w której kolizja staje się nieunikniona, więc mając to na uwadze, już od samego początku Spark był projektowany jako samochód o wysokim poziomie bezpieczeństwa biernego.

Prawie 60 procent konstrukcji samochodu zawiera nowoczesną stal, o różnym poziomie sztywności oraz wbudowane strefy zgniotu. Szyny i dolna rama komory silnika zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniały energię uderzenia przy równoczesnym utrzymaniu możliwie największych obciążeń w czasie załamywania się, podczas gdy strefa przejściowa dookoła podstawy słupków przednich (A) i przegrody przedniej efektywnie rozprowadza energię uderzenia dookoła przedziału pasażerskiego.

Podobne strefy zgniotu są z tyłu przy zbiorniku paliwa i jego połączeniach, zaprojektowanych w sposób minimalizujący możliwość rozszczelnienia. Dodatkowo, tylne obciążenia udarowe są pochłaniane przez mocną tylną belkę poprzeczną.

Wysoki poziom ochrony pasażerów jest jeszcze bardziej podniesiony przez zastosowanie podwójnych przednich poduszek powietrznych, bocznych poduszek kurtynowych oraz dodatkowych, montowanych w fotelach poduszek powietrznych na wysokości brzucha i klatki piersiowej, napinaczy pasów bezpieczeństwa i systemu wycofywania pedałów, który w wypadku kolizji od przodu wyciąga skrzynkę z pedałami na zewnątrz z przedziału pasażerskiego, co zmniejsza ryzyko zranienia dolnych części nóg.

Chevrolet Spark otrzymał mocne cztery gwiazdki w wynikach testów bezpieczeństwa EuroNCAP, uzyskując wynik 69 na 100 możliwych do zdobycia punktów, a do maksymalnej oceny pięciu gwiazdek zabrakło mu zaledwie jednego punktu.

W samochodach Spark od początku będą dostępne dwa silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,0 i 1,2 litra. Mają one podobną konstrukcję. Blok żeliwny i głowicę z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Charakteryzują się wielopunktowym wtryskiem paliwa i spełniają wymogi normy Euro 5, dotyczącej emisji spalin. Oba silniki są montowane z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

W obydwu silnikach zastosowano zaawansowaną technologię, taką jak dezaktywacja otworów wydechowych w celu poprawienia recyrkulacji gazów, co prowadzi do optymalnej wydajności zużycia paliwa i stabilności na wolnych obrotach. Łańcuch rozrządu za­pewnia długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania. Spark zużywa tylko 5,1 litra paliwa na 100 km i emituje 119 g/km CO2.

Praktyczność jest również dużym plusem. Na zewnątrz Chevrolet Spark może nie wydawać się zbyt duży, ale dzięki przemyślanemu projektowi zyskuje na przestronności wewnątrz.

Kierowca i pasażer na przednich siedzeniach korzystają z przestrzeni na nogi nawet do 1067 mm długości (893 mm z tyłu), przestrzeń na wysokości ramion to 1295 mm (1255 mm z tyłu), a nad głową to 1010 mm (947 mm).

Wewnętrzna przestrzeń samochodu wiele zawdzięcza jego przemyślanej konstrukcji. Kabinę zaprojektowano tak, aby pomieścić możliwie jak najwięcej dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Na przykład centralna konsola zawiera wnękę do przechowywania drobnych przedmiotów, takich jak telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 czy paczka gum do żucia, a tuż obok dźwigni biegów, znajduje się podwójny uchwyt na kubki.

Przeczytaj także: MINI Cooper SD Paceman ALL4 MINI Cooper SD Paceman ALL4

poprzednia  

1 2

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Aston Martin Cygnet

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: