eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Naprawa auta na gwarancji w dowolnym warsztacie

Naprawa auta na gwarancji w dowolnym warsztacie

2010-06-13 00:20

Przeczytaj także: Wydatki pod ścisłą kontrolą. Jak obniżyć koszty serwisowania w dużej flocie


"Książka serwisowa może nam wiele powiedzieć o samochodzie z drugiej ręki. Niestety w Polsce wciąż wielu sprzedawców cofa liczniki przebiegu aut. Tymczasem z książki można się dowiedzieć, kiedy auto przeszło przegląd i przy jakim stanie licznika. Dużo dowiadujemy się o historii danego wozu. Sam niedawno kupowałem samochód dla żony i spośród kilku propozycji nie wybrałem tego, który był ślicznie "odpicowany", a jego przebieg jakby mało przystawał do wieku auta, ale właśnie taki wóz, który miał całą dokumentację w komplecie, choć być może wyglądał na nieco bardziej sfatygowanego. Fałszowanie dokumentów auta już jest plagą. Mogę doradzić nabywcy, żeby kupował ostrożnie. Jeśli auto ma już swoje lata, a książeczka lśni jak nowa, to trudno nie nabrać podejrzeń. Jeśli auto pochodzi z Polski sprawa jest prosta. Wystarczy wtedy po prostu skontaktować się z serwisem,. jaki miał przeprowadzać przeglądy auta, które chcemy kupić. Trudniej jest z książeczkami pochodzącymi z zagranicy. W razie jakichkolwiek wątpliwości można przed kupnem pojechać samochodem do warsztatu lub rzeczoznawcy, który powinien bez trudu określić przebieg wozu - radzi Witold Rogowski z ProfiAuto" - radzi Witold Rogowski z ProfiAuto.

Alfred Franke, szef Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych: "Zmiany w unijnym prawie to nie tylko możliwość naprawy samochodu w nieautoryzowanym serwisie. O wiele ważniejsze jest to, że niezależne warsztaty mają dostęp do informacji technicznej, który próbowały zablokować koncerny samochodowe. Cieszy też, że warsztaty nadal mogą kupować części tzw. zmonopolizowane. Stanowią one ok. 20 proc. wszystkich części w aucie i są autorskimi konstrukcjami koncernów. Z kolei autoryzowane warsztaty mogę teraz korzystać z tańszych części o porównywalnej jakości - tzw. zamienników. Trudno jednak powiedzieć, jak te zmiany przełożą się w praktyce na zachowania właścicieli aut. Tutaj potrzeba sporo czasu, musi nastąpić długotrwały proces. Pewne jest, że utrzymanie samochodu może kosztować mniej. Do wyobraźni kierowców na pewno przemówią fakty, a te są takie, że np. części zamienne bez logo danego producenta samochodu, a wyprodukowane przez tę samą firmę i w tej samej technologii mogą być średnio o 60-70 proc. tańsze. Także koszty pracy w autoryzowanych serwisach są wysokie. Roboczogodzina w niezależnym serwisie kosztuje średnio dwa razy mniej. Poza tym liczy się też wygoda. Niezależnych warsztatów jest mnóstwo w każdym powiecie, tymczasem autoryzowanych serwisów jest mało i czasem długo trzeba czekać na naprawę lub przegląd. Co ważne funkcjonowanie tych przepisów w praktyce ma być monitorowane przez Komisję Europejską,a wszelkie uchybienia może każdy zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów."

poprzednia  

1 2

Nawigacja BLOW GPS43Ybt

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: