eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Rób regularnie przegląd samochodu

Rób regularnie przegląd samochodu

2011-08-12 09:05

Przeczytaj także: Zrób przegląd techniczny auta


Jakie zaniedbania w naprawach mogą mieć najgorsze skutki?

Najgorszy „skutek” zaniedbań w serwisowaniu pojazdu to oczywiście wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych. Eksploatacja pojazdu z niesprawnymi amortyzatorami, układem kierowniczym z luzami, niesprawnym układem hamulcowym (np. nie wymieniony płyn hamulcowy traci odporność na temperaturę i może się nam zagotować podczas intensywnego hamowania, co powoduje nagły spadek siły hamowania niemal do zera).

Natomiast „oszczędności” na wymianie elementów rozrządu, takich jak pasek, napinacz czy często pomijana pompa wody, doprowadzą do zniszczenia drogich elementów mechanicznych silnika, tłoków, zaworów, wałka rozrządu itd.

Które ze starszych modeli aut są uważane za mniej awaryjne?

Jak z przekąsem mawiają warsztatowcy niezniszczalne auta skończyły się wraz z odejściem Golfa II i Mercedesa W124.

"Niestety, reguła jest taka, że im nowocześniejszy samochód, z coraz większą ilością elektroniki pokładowej tym większa jest jego zawodność" – mówi Bogumił Papierniok.

Dodaje, że doświadczenia firm flotowych mówią, iż jednym z lepszych modeli był Ford Focus II 1.8 TDCI oraz Mondeo 2.0 TDCI, natomiast niezależne badania np. na rynku niemieckim niezmiennie wykazują jako najmniej awaryjne auta marki Toyota.

"Polscy konsumenci niezmienną atencją otaczają wyroby ze znaczkiem VW, jak Golf, czy Passat i zapewne nie jest to postępowanie bezpodstawne" – mówi ekspert ProfiAuto.pl.

Które auta mają tanie części zamienne?

Najtańsze pod względem napraw są najbardziej popularne marki w naszym kraju. Z pewnością są to takie modele jak Opel Astra II i III, VW Golf do IV generacji, Ford Focus I i II, starsze modele Forda Mondeo. Nieco droższe mogą być części do samochodów francuskich, Peugeot, Renault, Citroen.

"Nie należy natomiast obawiać się samochodów japońskich i koreańskich, gdyż mamy tu bogaty wybór dostawców, zarówno producentów części na wyposażenie oryginalne, jak i na rynek niezależny" – mówi Bogumił Papierniok.

Najdroższe części to na pewno te, do droższych marek, nawet Mercedes klasy A, nie wspominając o dużych autach klasy SUV, czy też Jeep, Land Rover itp.

Jak starzeje się auto?

Jakie części i płyny należy wymieniać w aucie niezależnie od przebiegu pojazdu:
  • płyn hamulcowy - co 2 lata;
  • płyn chłodniczy - maksymalnie co 5 lat lub wcześniej, jeśli po sprawdzeniu odporności na zamarzanie okaże się on niższa niż -20 st. C;
  • olej silnikowy z filtrem - co roku lub wcześniej, jeśli tak wynika z przebiegu i zaleceń producenta pojazdu;
  • wycieraczki lub ich pióra - maksymalnie co 2 lata, w praktyce lepiej co roku;
  • pasek rozrządu i alternatora - maksymalnie co 5 lat niezależnie od przebiegu;
  • opony po 10 latach na pewno nadają się do wyrzucenia ze względu na starzenie się gumy (oczywiście zazwyczaj zużyją się szybciej);
  • cylinderki hamulcowe - po 5 latach zapewne trzeba będzie je wymienić z powodu starzenia się uszczelek.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: