eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

Audi S3

2012-09-28 10:01

Przeczytaj także: Nowe Audi S3 Sportback


fot. mat. prasowe

Najnowsze Audi S3

Silnik 2.0 TFSI posiada dodatkowy wtrysk pośredni

Silnik 2.0 TFSI zadziwia wieloma nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Jednym z nich jest dodatkowy wtrysk pośredni. Stanowi on uzupełnienie bezpośredniego wtrysku benzyny FSI i uaktywnia się w zakresie obciążeń częściowych. Redukuje zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Bezpośredni wtrysk benzyny FSI, wytwarzający ciśnienie o wartości do 200 barów, aktywuje się przy rozruchu silnika i przy większych obciążeniach.

Tworząc nową koncepcję napełniania cylindrów, konstruktorzy Audi zastosowali inne zestopniowanie luzu: działający po stronie zaworów wypustowych układ zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system zmienia – wybierając jeden z dwóch stopni – skok tych zaworów. Możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu i wylotu na wałku rozrządu odpowiednio – o 30 i 60 stopni kąta obrotu wału korbowego. Stopień sprężania wynosi 9,3 :1 – w przypadku silnika turbo jest to nadzwyczaj wysoka wartość.

fot. mat. prasowe

Kokpit Audi S3

Audi S3 - wnętrze

Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego głowicą, gdzie jest chłodzony cieczą chłodzącą. Rozwiązanie to obniża temperaturę spalin oraz przyspiesza rozgrzewanie jednostki napędowej po starcie, co redukuje zużycie paliwa podczas fazy rozruchu silnika na zimno. Ponadto rozwiązanie to obniża także zużycie paliwa podczas sportowej jazdy, ponieważ zbędne jest w tym przypadku wzbogacanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Efektem myśli racjonalizatorskiej jest również dużych rozmiarów turbosprężarka. Wytwarza ona maksymalne ciśnienie doładowania o wartości do 1,2 bara i sprawia, że reakcje silnika są jeszcze bardziej żywiołowe. Zintegrowana z obiegiem wody, wysoce efektywna chłodnica międzystopniowa (intercooler) znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza i zwiększa w ten sposób ilość powietrza potrzebną do spalania.

W innowacyjnym systemie zarządzania temperaturą silnika 2.0 TFSI, dwa zintegrowane ze sobą zawory suwakowo-obrotowe regulują przepływ cieczy chłodzącej. Sprawiają, że olej silnikowy po starcie szybko osiąga właściwą temperaturę pracy i ustawiają temperaturę cieczy chłodzącej zależnie od obciążenia silnika w przedziale od 85 do 107 stopni C. Dzięki ich działaniu możliwe jest – przy każdym obciążeniu i prędkości obrotowej silnika – osiągnięcie optymalnej proporcji między minimalnym tarciem, a wysoką sprawnością termodynamiczną.

Silnik 2.0 TFSI został dostosowany do specjalnych wymagań nowego Audi S3. Tłoki z mocniejszymi sworzniami i nowymi pierścieniami oraz wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszą siły na wał korbowy. Żeliwna skrzynia korbowa została usztywniona w miejscu mocowania łożysk i przy ich pokrywie. Głowicę silnika wykonano z nowego, niezwykle lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego, odznaczającego się wysoką wytrzymałością i odpornością temperaturową.

Nowatorska powłoka płaszczy tłoków i łożyska toczne wałków wyrównoważających przyczyniły się do zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Regulowana pompa olejowa potrzebuje tylko tyle energii napędowej, ile niezbędne jest przy danym obciążeniu silnika.

Mimo tak złożonej budowy i wysokich parametrów technicznych nowy silnik 2.0 TFSI waży jedynie 148 kg – ponad 5 kg mniej niż jego poprzednik. Jego wymiary są nieduże: 603 mm długości, 678 mm szerokości i 664 mm wysokości.

Przeczytaj także: Nowe Audi Q7 Nowe Audi Q7

poprzednia  

1 2

oprac. : Moto Target

Więcej na ten temat: nowe modele samochodów, samochody, Audi, Audi S3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: