eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Samochód zimą: o czym warto wiedzieć?

Samochód zimą: o czym warto wiedzieć?

2013-12-23 01:15

Samochód zimą: o czym warto wiedzieć?

Co roku zima zaskakuje kierowców i służby drogowe © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Co roku zima zaskakuje kierowców i służby drogowe. Jak każdy zapewne wie, minusowa temperatura, lód i śnieg znacznie zmieniają warunki użytkowania samochodu. Nadal jednak istnieje kilka kwestii wciąż budzących wśród kierowców pewne wątpliwości.

Przeczytaj także: Przygotowanie samochodu do zimy: o czym pamiętać?

Czy samochód wypada myć zimą? Czy wystarczające jest używanie świateł mijania? Jak zadbać o szyby, by uniknąć kłopotów z widocznością i zbytnio się nie zmęczyć? To tylko kilka z tematów traktowanych w mediach z reguły trochę po macoszemu. Okazuje się, że sporo problemów niektórym kierowcom może przysporzyć chociażby brak paliwa zimowego…

Myć czy nie myć?

Samochody, choć część osób uważa inaczej, powinno się myć od czasu do czasu również w okresie zimowym. Cała operacja jest jednak siłą rzeczy bardziej skomplikowana do wykonania (poza myjnią) niż w trakcie pozostałych pór roku.

„Ważna jest temperatura powietrza. Jeśli przekracza poziom ok. -10-15 °C, to lepiej wstrzymać się z myciem i poczekać na lepsze warunki pogodowe. Mycie pojazdu podczas silnych mrozów jest bowiem dosyć niebezpieczne – woda może dostać się do różnych szczelin, a później zamarznąć, co oczywiście mogłoby przynieść dosyć nieciekawe skutki” – tłumaczy Rafał Bierawski, ekspert firmy Kufieta, specjalizującej się w przetwórstwie tworzyw sztucznych i produkcji akcesoriów samochodowych.

Jak wskazuje Bierawski, warto zwrócić szczególną uwagę na karoserię oraz podwozie auta, ponieważ w sezonie zimowym to właśnie te elementy mogą ucierpieć na skutek zetknięcia z solą czy innymi chemikaliami, rozsypywanymi na jezdniach przez służby drogowe. Po zakończeniu mycia istotne jest dokładne wytarcie poszczególnych elementów, w tym przede wszystkim krawędzi i szczelin. Dobrze jest dla pewności zastosować także preparaty ochronne przeciwdziałające zamarzaniu.

Paliwo zimowe

Już od listopada stacje paliw powinny sprzedawać tzw. paliwo zimowe, przystosowane do niskich temperatur. Prawne regulacje w sprawie norm określające skład poszczególnych paliw są w Polsce dosyć niejasne i – co istotne – nie są dla dystrybutorów obowiązkowe, a stanowią tylko sugestie.

Aktualnie na większości stacji dystrybuowane jest już paliwo o temperaturze mętnienia na poziomie ok. -23-25 °C, czyli w pełni bezpieczne dla silnika.

W większości nowych modeli samochodów ewentualny brak paliwa zimowego – np. gdy atak mrozu będzie nagły, a w baku znajduje się jeszcze paliwo letnie – nie powinien stanowić większego problemu. Czasem jednakże może być inaczej.

fot. mat. prasowe

Już od listopada stacje paliw powinny sprzedawać tzw. paliwo zimowe

Prawne regulacje w sprawie norm określające skład poszczególnych paliw są w Polsce dosyć niejasne i – co istotne – nie są dla dystrybutorów obowiązkowe, a stanowią tylko sugestie.


„W przypadku znacznego obniżenia temperatury i braku w zbiorniku zimowego paliwa kłopoty mogą mieć właściciele starszych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest kupno na stacji płynu obniżającego temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Kilkadziesiąt minut później silnik powinien już działać” – dodaje Bierawski.

Do zmian związanych z porami roku dostosowywany jest również skład gazu LPG. Zwiększa się procentowy udział propanu. Z tego właśnie powodu – jak zaznacza ekspert Kufiety – w sezonie zimowym ceny gazu są zazwyczaj wyższe niż w czasie letnim.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Auto służbowe na urlopie

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Dobra przyczepność z towarem

    korep / 2013-12-28 21:56:59

    Przy zimowej jeździe, obecnie jeszcze nas to nie dotyczy bo nie ma śniegu, ani lodu, a ślisko bywa tylko miejscami, warto jest pomyśleć o jakiś łańcuchach na koła. Szczególnie przy samochodach terenowo-dostawczych, takich jak pickupy. Natomiast na zamarzanie ropy to najlepiej tankować arktyczny olej napędowy na Statoilu. Jeździłem pickupem w czasie poprzedniej zimy, konkretnie Dmaxem, i tankowałem na Statoilu i nie było problemów z zamarzaniem. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: