Subaru BRZ tylko dla świetnych kierowców
2014-12-16 13:36
Subaru BRZ - widok z przodu i boku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: MINI Cooper SD Paceman ALL4
Na szczęście dla mnie, testującego, a na pewno ubezpieczyciela BRZ, w Krakowie przez cały tydzień nie spadł śnieg, a temperatura utrzymywała się w okolicy zera. Dzięki temu, jak na naszą redakcję przystało, auto zamiast spokojnego stania w garażu do wiosny przeszło srogie testy!Dlaczego tak mocno podkreślam kwestię bezpieczeństwa? Ponieważ BRZ to prawdziwy szatan w oldschoolowym stylu, który powoli staje się reliktem motoryzacji. To rasowe coupe o zgrabnej sylwetce z jedynym słusznym napędem (RWD rlz) i niezłymi osiągami. W skrócie auto teoretycznie idealne. Niestety w naszym świecie czyha na nie kilka niebezpieczeństw…
fot. mat. prasowe
Subaru BRZ - widok z tyłu
Choćby aura! Ten samochód naprawdę nie nadaje się na mokry lub skuty lodem asfalt. Auto trakcję traci szybciej niż panie z Amsterdamu cnotę, a ciaśniejszy zakręt może spowodować bliskie spotkanie z barierką. Czy to źle? Moim zdaniem to ogromny plus BRZ. Po prostu to Subaru nie jest dla każdego, a możliwość całkowitego wyłączenia ESP lub włączenia trybu VSC Sport to potwierdza. Subaru BRZ budzi respekt i wymaga od kierowcy ponadprzeciętnych umiejętności.
fot. mat. prasowe
Subaru BRZ - silnik
Gdy już się do tego przyzwyczaiłem, poziom moich endorfin podniósł się dużo wyżej, niż po zjedzeniu kilku czekolad. Jazda za kierownicą Subaru powoduje bowiem uśmiech od ucha do ucha. I najważniejsze, że nie znika on nawet, gdy do wnętrza wkrada się swąd spalonej gumy, za samochodem pojawia się dym, a ty zaczynasz patrzyć na świat przez boczne lusterko. Dla mnie to wielka frajda i zapewne nie jestem w tym osamotniony.
fot. mat. prasowe
Subaru BRZ - tylny reflektor
Kolejne ograniczenie to segment i typ auta. Subaru jest zawieszone nisko i ma twarde nastawy, przez co podróż po polskich drogach to istny koszmar. Problem dla BRZ-ta są również wysokie krawężniki, a to niestety u nas standard. Zapomnieć należy też o bagażniku lub tylnej kanapie, choć teoretycznie miejsce jest – umówmy się, że na kurtkę i bułki ;) Z drugiej jednak strony brak komfortu nadrabiają emocje. Mimo, że każda dziura wwierca się w głowę niczym borujące wiertło na fotelu dentystycznym, to piorunujące przyspieszenie (7,6 sekundy do 100 km/h) i prędkość (max 226 km/h) pozwalają zapomnieć o takich błahostkach. Zwłaszcza gdy przy 8 tys. obrotów na minutę miga czerwona lampka odcięcia zapłonu.
fot. mat. prasowe
Subaru BRZ - widok z boku
Gorzej jeśli przez „taki mamy klimat” uszkodzimy 17-calowe felgi lub agresywne błotniki przednie. Uważać trzeba też na poszerzone progi i tylny dyfuzor, w którym zamontowano również reflektor biegu wstecznego i hamulca. Wszystkie te „wady” to jednak nic, bo nad sylwetką BRZ można rozpływać się godzinami. Długa maska z wybrzuszeniami, spory spoiler z tyłu lub kolorowe, tylne reflektory przywołują skojarzenia mrocznie i demonicznie. W połączeniu z czarnym lakierem Subaru BRZ wygląda nieziemsko i nie stwarza żadnych pozorów. No i jeszcze te drzwi bez ramek – poezja…
Szkoda tylko, że ta estetyka znika po otwarciu tych drzwi. Jeśli już wgramolisz się na kubełkowy fotel (to naprawdę ciężkie zadanie) przywita cię Azja sprzed 20 lat. Jest twardo, ciemno z pomarańczowym podświetleniem, a archaiczny projekt deski rozdzielczej swoim wyglądem rozczarowuje. Uzupełnienie go kombajnem multimedialnym od Kenwooda (audio, navi, bluetooth, usb, dotykowy ekran) unowocześnia wnętrze, lecz pozostawia to wrażenie niespójności.
oprac. : Konrad Stopa / Motoryzacyjnie Pod Prąd
Przeczytaj także
-
Skoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI
-
Subaru BRZ – takich już prawie nie robią
-
Subaru Forester 2.5 XT. Po prostu cudowne
-
Genialne Subaru Levorg GT-S
-
Subaru WRX STi 300 KM daje tyle emocji co Mustang
-
Mazda 3 2.0 SkyPassion warta swojej ceny
-
Ford Focus ST diesel sprawia zabójcze wrażenie
-
Toyota Auris Touring Sports 1.6 D-4D z szansą na sukces?
-
Subaru XV 2.0i 150 KM - oryginalność gwarantowana
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)