eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoTesty aut › Subaru BRZ – takich już prawie nie robią

Subaru BRZ – takich już prawie nie robią

2016-02-24 00:55

Subaru BRZ – takich już prawie nie robią

Subaru BRZ © Jakub Głąb

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (23)

Dwudrzwiowe, sportowe coupe to obecnie wymierający gatunek, pielęgnowany jedynie przez azjatyckie marki. Na Dalekim Wschodzie, gdzie drifting to codzienność, takie twory jak BRZ, GT86 czy Lexus RC są bardzo popularne. W Europie już chyba niekoniecznie?

Przeczytaj także: Subaru Forester 2.5 XT. Po prostu cudowne

Europejscy producenci jakoś zapominają o tworzeniu takich samochodów, w których ważniejszy jest fun z jazdy oraz dostarczanie emocji niż komfort i mnóstwo elektronicznych bajerów. To powoduje, że potrzebując takie auto zostaje nam jedynie wizyta w japońskich salonach sprzedaży. Na szczęście brak ogromnej możliwości wyboru wcale nie umniejsza tym samochodom!

Jednym z nich, którym miałem przyjemność ostatnio obcować, jest niekonwencjonalne, trochę pozbawione rozsądku Subaru BRZ. To tańszy brat bliźniak Toyoty GT86, który z napędem na tył, surowym wnętrzem oraz wolnossącym silnikiem w technologii boxer wyróżnia się na rynku nowych samochodów. Jak bardzo? Zapraszam do lektury.

Na pewno już sam wygląd jest nietuzinkowy. Sportowe coupe o dynamicznym kształcie, z długą maską i dwojgiem drzwi (oczywiście bez ramek na okna) przyciąga wzrok na ulicy. Auto jest nisko zawieszone, z krótkim tyłem, na którym znajdziemy widoczny spoiler. Na pierwszy rzut oka widać również pochodzenie samochodu. Takiej sylwetki nie zaprezentuje Wam żaden europejski producent.

fot. Jakub Głąb

Subaru BRZ - z przodu

Sportowe coupe o dynamicznym kształcie, z długą maską i dwojgiem drzwi (oczywiście bez ramek na okna) przyciąga wzrok na ulicy.


Nie doda on też takich dodatków jak tylne reflektory (Lexus style), które przywodzą na myśl fanów taniego tuningu, ale podkreślają legendy tamtejszej motoryzacji. Tył jednak broni się wielkim dyfuzorem, dwoma końcówkami rur wydechowych i genialnie wkomponowanym w zderzak świetle biegu wstecznego oraz przeciwmgielnego. Całość w niebieskim lakierze na 18-calowych felgach powoduje, że auto wyróżnia się na ulicy i przy tym jest zawadiackie. Właśnie tak według mnie powinien wyglądać tego typu samochód – ma po prostu robić wow.

fot. Jakub Głąb

Subaru BRZ: 18-calowe felgi

Całość w niebieskim lakierze na 18-calowych felgach powoduje, że auto wyróżnia się na ulicy i przy tym jest zawadiackie.


Specyfikacja auta powoduje jednak, że trudno oceniać jego walory użytkowe. Jeśli już uda się człowiekowi wgramolić do środka (lepiej być niskim i szczupłym) na nieźle trzymający fotel kierowcy, to designerski zachwyt trochę opada. Wnętrze auta ma dwie podstawowe wady, którą jedną można logicznie zrozumieć. Mianowicie chodzi o przestrzeń w środku – teoretycznie auto jest czteroosobowe, aczkolwiek z tyłu niewygodnie trzymać nawet torebkę lub zakupy, więc co dopiero pomyśleć o pasażerach. Dwójka z przodu siedzi nisko, lecz wygodnie – oczywiście jest trochę ciasno, ale fotele są w porządku i nie odczuwa się klaustrofobii. Jednakże tak jak mówiłem, to sportowe auto, któremu można takie rzeczy wybaczyć. Na zachętę powiem, że bagażnik ma 243 litry (co ciekawe można złożyć nawet tylne siedzenia, by powiększyć tą przestrzeń).

fot. Jakub Głąb

Subaru BRZ - z tyłu i boku, fot.2

Tył broni się wielkim dyfuzorem, dwoma końcówkami rur wydechowych i genialnie wkomponowanym w zderzak świetle biegu wstecznego oraz przeciwmgielnego.


Drugą wadą, dla której Subaru już nie ma wymówki to projekt wnętrza auta. Jest on bardzo surowy, prosty i staroświecki. Ciemne i twarde plastiki nie dość, że są nieprzyjemne w dotyku to również wyglądają średnio. Poza tym widać tam archaiczną Azję, czyli toporne przyciski o kwadratowych kształtach, a zamiast wyświetlacza, czy systemu infomedialnego auto miało zwykły radioodtwarzacz CD. Na szczęście ergonomii wnętrza nie mam nic do zarzucenia – wszystko jest tam gdzie być powinno – oporne pedały (z aluminiowymi nakładkami), mała kierownica, drążek zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego. Ich ułożenie po prostu pozwala na bardzo szybką obsługę auta.

fot. Jakub Głąb

Subaru BRZ - z boku

Auto jest nisko zawieszone, z krótkim tyłem, na którym znajdziemy widoczny spoiler. Na pierwszy rzut oka widać również pochodzenie samochodu.


A jest co obsługiwać, bo to przecież sportowe coupe! Dwulitrowy boxer może nie posiada oszałamiających wartości na papierze, lecz w połączeniu z niską masą auta (1220 kg) powoduje niecodzienne odczucia z jazdy. Moc 200 KM i maksymalny moment obrotowy 205 NM ma przecież już wiele sedanów, czy limuzyn. Mają one też lepsze osiągi, ponieważ przyspieszenie BRZ do 100 km/h wynosi 7,6 sekundy a maksymalna prędkość to „tylko” 230 km/h. Mimo to, jednak frajda z jazdy tym samochodem jest nieporównywalna!

fot. Jakub Głąb

Subaru BRZ - dźwignia biegów

Manualna skrzynia biegów działa szybko, lecz z wyczuwalnym oporem.


W dużej mierze jest to kwestia tylnego napędu oraz manualnej skrzyni biegów, która działa szybko lecz z wyczuwalnym oporem. Te dwa aspekty powodują, że Subaru BRZ to niestety też auto wymagające. By jeździć nim dynamicznie oraz bezusterkowo (szybko można spalić sprzęgło) potrzeba trochę umiejętności – zwłaszcza gdy pogoda za oknem nie rozpieszcza. To naprawdę słaby samochód na wiosenne przymrozki lub obfite opady śniegu. Gdy jednak ufa się swojemu doświadczeniu, można z auta wycisnąć naprawdę sporo radości.

fot. Jakub Głąb

Subaru BRZ - wnętrze

Projekt wnętrza auta jest bardzo surowy, prosty i staroświecki. Ciemne i twarde plastiki nie dość, że są nieprzyjemne w dotyku to również wyglądają średnio.

 

1 2

następna

oprac. : Konrad Stopa / Auto-strefa.pl Auto-strefa.pl

Więcej na ten temat: Subaru BRZ, Subaru, testy samochodów, testy aut, coupe

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: