eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Fiat 500X 1.6 e-Torq Lounge vs. Jeep Renegade 2.0 Multijet 4x4 Limited

Fiat 500X 1.6 e-Torq Lounge vs. Jeep Renegade 2.0 Multijet 4x4 Limited

2016-01-14 08:05

Przeczytaj także: Jeep Renegade 2.0 Multijet 4x4 Limited jeździ i wygląda doskonale


Technologia


Pod maską Renegade'a pracował dziarsko dwulitrowy diesel MultiJet o mocy 140 KM osiąganej przy 3750 obrotach i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm dostępnym od 1500 obrotów. Auto oferuje możliwość wyboru dwóch systemów jezdnych: Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low. Auto jest pierwszym małym SUV-em z trybem odłączania napędu tylnej osi. Systemy JAD i JADL połączone są z system kontroli trakcji Selec Terrain z czterema ustawieniami (Auto, Snow, Sand i Mud).

fot. mat. prasowe

Fiat 500X 1.6 e-Torq Lounge - z boku

Plastiki na nadkolach podkreślają, że auto da sobie rade także tam, gdzie sołtys zwinął asfalt.


Zawieszenie Renegade’a to jedna z jego największych zalet. Technicznie wygląda to tak, że dzięki wysoko zamocowanym amortyzatorom i sprężynom śrubowym, konstrukcja tylnego zawieszenia umożliwia Jeepowi bardzo głębokie ugięcie sprężyny tylnego koła (do 205 mm). Z przodu kolumny MacPhersona dają z kolei możliwość ugięcia przedniej osi na poziomie 170 mm, a to oznacza bardziej przewidywalne zachowanie auta w zakrętach.

fot. mat. prasowe

Jeep Renegade 2.0 Multijet 4x4 Limited - z boku

Podstawowe ceny Renegade’a startują od około 70 tysięcy złotych.


Pod maską „pięćsetki” pracował 1,6-litrowy motor benzynowy E-Torqe o mocy 110 KM osiąganej od 5500 obrotów i maksymalnym momencie 152 Nm., dostępnych od 4500 obrotów. Przyznam szczerze, że motor nieco nas rozczarował, o czym we wrażeniach z jazdy. Testowany 500X aż tak terenowy jak Renegade nie był. Podwyższone zawieszenie pozwala na zjazd z głównej drogi, ale w teren nie polecamy. Brak systemu Selec Terrain poniekąd stara się zastąpić system Driver Mode z trybami: Sport (który m.in. przyspiesza reakcję auta na gaz i usztywnia układ kierowniczy) oraz Normal i All Weather. Gwoli ścisłości, w ofercie Fiata jest tez oczywiście 500X 4x4 z identycznym w zasadzie systemem pozwalającym na jazdę w trudniejszych warunkach. Ale nawet w wersji 4x4 Fiat 500X ma mniejszy prześwit, przez co nieco mniejsze „właściwości terenowe”.

fot. mat. prasowe

Jeep Renegade 2.0 Multijet 4x4 Limited - przód

Przód to parafraza Jeepa Wranglera.


Wrażenia z jazdy


Fiat 500X Lounge naprawdę jest Lounge. 1,6-litrowy, 110-konny motor średnio radzi sobie z ważącym 1300 kg autem. Wprawdzie auto rozpędzi się do 180 km/h ale trwa to baaaaaardzo długo. Na osiągnięcie 100 km/h, 500X potrzebuje 11,5 sekundy. Niewiele pomaga przekręcenie pokrętła systemu Driver Mode na opcję Sport. Jest wolno i już. Niespieszny charakter napędu odbija się też na spalaniu. Teoretycznie auto ma konsumować średnio 6,4 litra trasie 5 litrów, a w mieście - 8,7 litra. Tyle teorii. W praktyce, w trasie auto zasysało około 8 litrów, a w mieście około 9,6 litra. Średnia z testu wniosła około 8,3 litra. Na usprawiedliwienie dodam, że test auta wypadł w okresie ponad 15-stopniowych mrozów, czyli z włączoną na „maksa” klimatyzacją, podgrzewaniem foteli i kierownicy.

Renegade, który przynajmniej teoretycznie powinien być wolniejszy, ma identyczną prędkość maksymalną, za to 100 km/h osiąga w… 9,5 sekundy, czyli znacznie szybciej. Jest też zdecydowanie bardziej elastyczny i oszczędniejszy. Teoretycznie, spalanie w cyklu mieszanym to około 5,1 litra, w ruchu miejskim 6 litrów, a na trasie - 4,6 litra. W naszym redakcyjnym teście osiągnęliśmy bardzo podobne wyniki. Różnica wynosiła średnio około 0,5 litra.

Jak prowadzi się 500X? W mojej opinii lepiej niż Renegade. Być może ze względu na mniejszy prześwit lepiej wpisuje się w zakręty. A że, pomimo wszystko, jest wyższy niż tradycyjne „pięćsetki”, dość dobrze czuje się na wszelkich nierównościach dróg. Układ kierowniczy, równie przewidywalny, jak w Renegade dostarcza sporo przyjemności z jazdy. Gruby wieniec kierownicy doskonale leży w dłoniach, a jej wielkość jest idealnie dobrana.

Okiem przedsiębiorcy


A teraz porozmawiamy o pieniądzach. Ile kosztuje Jeep Renegade? Dobre pytanie. Ci, którzy spodziewali się, że bazujące na technologii zbliżonej do Fiata 500X auto z logo Jeepa będzie kosztowało podobnie, srodze się rozczarują. Podstawowe ceny Renegade’a startują od około 70 tysięcy złotych. Kończą się na 124 tysiącach. Cena wersji testowej oscylowała wokół 107 tys. zł. Ceny 500X z kolei zaczynają się od 60 000 zł. Za egzemplarz silnikiem 1.6 E-Torq i topową odmianę Lounge trzeba zapłacić co najmniej 80 900 zł. Ale najdroższa 500X to już wydatek rzędu 105 tys. W sumie więc, mniej niż Renegade.

Jak sfinansować zakup? Opcji jest kilka. W przypadku kredytu udzielanego przez Fiat Bank, minimalna wpłata własna może wynieść 0% wartości kredytowanego samochodu. Dodatkowo Klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych. Inną ofertą FGA jest leasing operacyjny. Umowa zawierana jest na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym nawet 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu AC/OC/NW, ubezpieczeń spłaty leasingu Bezpieczny Kredyt oraz Ubezpieczenia GAP w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy Klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.

Podsumowanie


Jedna technologia, jeden producent, dwie filozofie. To w skrócie resume naszego porównania. Co wybrać? A to już zależy od potrzeb i upodobań. No i oczywiście, zasobności portfela. Ja nie miałbym problemu. 500X to w mojej ocenie jedno z ładniejszych aut minionego roku. Może niekoniecznie z takim silnikiem i napędem na przednią oś, ale jednak. Co broń Boże nie znaczy, że Renegade mi się nie podoba. Oj podoba i to bardzo. Ale 500X jakby bardziej…

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: