eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Jakość paliw w Polsce 2015

Jakość paliw w Polsce 2015

2016-04-12 11:36

Jakość paliw w Polsce 2015

Z jakością paliw w Polsce jest coraz lepiej © maurogrigollo - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Z paliwami w Polsce jest coraz lepiej. Do takiego wniosku prowadzą wyniki kontroli przeprowadzonych w minionym roku przez Inspekcję Handlową, w trakcie których zakwestionowanych zostało 2,68 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych (wobec 3,87 proc. zanotowanych w 2013 roku). W większości przypadków obiekcje inspektorów wzbudzała jakość oleju napędowego, w tym odporność na utlenianie podawana w godzinach.

Przeczytaj także: Jakość paliw w Polsce 2014

O tym, że zła jakość paliwa w niekorzystny sposób przekłada się na spalanie oraz stan techniczny pojazdu, wie niemal każdy kierowca. Wie o tym również Inspekcja Handlowa, która już od kilkunastu lat przygląda się jakości paliw oferowanych przez działające na rodzimym rynku stacje.

Kontroli podlegają niemal wszystkie rodzaje paliw dostępnych na rynku, a więc:
  • olej napędowy,
  • benzynę,
  • gaz LPG,
  • biopaliwa.

Pierwsza kontrola w historii (2003 r.) dowiodła uchybień w co trzeciej przebadanej próbce paliw ciekłych. Kolejne lata przyniosły znaczną poprawę - ostatnio ilość stwierdzanych nieprawidłowości utrzymuje się na poziomie poniżej 5 proc.
Poprawa jakości paliw ma bez wątpienia związek w wprowadzeniem ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, dzięki której możliwa stała się kontrola paliw na każdym etapie dystrybucji – od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stacje paliwowe.

fot. maurogrigollo - Fotolia.com

Z jakością paliw w Polsce jest coraz lepiej

W przypadku losowo pobranych próbek paliw ciekłych wymagań nie spełniało 2,68 proc.


Stacje wybrane losowo


W przypadku losowo pobranych próbek paliw ciekłych wymagań nie spełniało 2,68 proc. Nieprawidłowości częściej dotyczyły oleju napędowego (4,67 proc.) niż benzyny (1,14 proc). Łącznie przebadano 933 próbki pobrane na 933 stacjach. To mniej niż rok wcześniej, kiedy zanotowano łącznie 3,87 proc. nieprawidłowości (1,89 proc. w przypadku benzyny i 6,45 proc. – ON).

Największe nieprawidłowości stwierdzono w województwach: łódzkim – 6,78 proc. zbadanych próbek, warmińsko-mazurskim – 6,38 proc., podlaskim – 5,88 proc. i podkarpackim - 4,26 proc.

Przeprowadzone w 2015 r. losowe badania jakości gazu skroplonego (LPG) wykazały nieprawidłowości w przypadku 2,63 proc. sprawdzonych próbek (rok wcześniej było to 0,98 proc.).

Stacje, na które napłynęły skargi


Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które skarżyli się kierowcy, wytypowanych przez organy ścigania oraz tych, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 603 próbek oleju napędowego i benzyny na 522 stacjach zakwestionowano 9,45 proc. (rok wcześniej było to 12,52 proc.). Zastrzeżenia dotyczyły częściej oleju napędowego – 12,40 proc. próbek (rok wcześniej – 18,26 proc.). W przypadku benzyny, kontrola w 2015 r. ujawniła większą liczbę nieprawidłowości niż rok wcześniej (4,74 proc. w porównaniu do 0,58 proc. w 2014 r.). W ramach kontroli gazu LPG zakwestionowano 10,29 proc. próbek, podczas gdy rok wcześniej było to 12,5 proc. Najwięcej odstępstw od wymagań jakościowych paliw ciekłych zanotowano w województwach: śląskim (22,67 proc. próbek), świętokrzyskim (17,65 proc.), łódzkim (15,56 proc.), kujawsko-pomorskim (14,81 proc.) oraz lubuskim (13,64 proc.).

fot. mat. prasowe

Jakość paliw w Polsce 2015

Badaniu poddano ponad 1600 próbek paliw ciekłych.


Kwestionowane parametry


Najczęściej kwestionowanymi parametrami w przypadku oleju napędowego były odporność na utlenianie podawana w godzinach (minimalna wartość wynosi 20 h) oraz zbyt niska temperatura zapłonu. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. Prowadzić to może m.in. do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych oraz innych usterek w różnych elementach układu paliwowego. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: