eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneLexus RZ po liftingu: większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze prowadzenie

Lexus RZ po liftingu: większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze prowadzenie

2025-06-23 11:23

Lexus RZ po liftingu: większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze prowadzenie

Lexus RZ po liftingu: większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze prowadzenie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Nowy Lexus RZ, który zadebiutuje na rynku europejskim pod koniec 2025 roku, to zmodernizowany elektryczny SUV oferujący więcej mocy, wydajniejszy napęd i innowacyjny układ kierowniczy steer-by-wire. Model wyróżnia się poprawioną sztywnością nadwozia, zoptymalizowanym zawieszeniem oraz nowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 77 kWh, co przekłada się na większy zasięg i szybsze ładowanie. Wersja F SPORT oferuje aż 408 KM i przyspieszenie 0–100 km/h w 4,4 sekundy, a wszystkie wersje wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i multimediów.

Przeczytaj także: Premiera Hyundai IONIQ 9

Z tego artykułu dowiesz się:


  • Jakie zmiany technologiczne wprowadzono w nowym Lexusie RZ na rok 2025, w tym nowy napęd i układ kierowniczy steer-by-wire.
  • Jak poprawiono zasięg i szybkość ładowania dzięki nowemu akumulatorowi litowo-jonowemu i ładowarce pokładowej 22 kW.
  • Czym wyróżnia się sportowa wersja RZ 550e F SPORT – moc 408 KM, przyspieszenie 0–100 km/h w 4,4 s oraz system Interactive Manual Drive.
  • Jakie udogodnienia i systemy bezpieczeństwa oferują nowe wersje wyposażenia, w tym multimedialny system Lexus Link i pakiet Lexus Safety System +3.

Cele modernizacji i rozwój technologii


Prace nad nowym RZ skupiały się na trzech głównych celach: zwiększeniu satysfakcji z jazdy dzięki zaawansowanym technologiom elektrycznym, poprawie codziennej użyteczności samochodu oraz przygotowaniu platformy pod przyszłe modele Lexusa. Marka, jako część koncernu Toyota, odpowiada za rozwój technologii elektrycznych i układów jezdnych, co znalazło odzwierciedlenie w nowym RZ.

Udoskonalony układ jezdny


Nowy RZ cechuje się zwiększoną sztywnością nadwozia, zwłaszcza w przednim pasie, dzięki zastosowaniu grubszych paneli i mocniejszych spawów oraz dodatkowej rozpórce tylnej. Zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu, które zostały dostrojone pod kątem balansu między komfortem a stabilnością. Zoptymalizowano również tuleje i dolne wahacze, co przekłada się na szybszą reakcję układu kierowniczego i lepszą efektywność energetyczną.

Napęd na cztery koła DIRECT4 został rozszerzony o szerszy zakres dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między osiami, dostosowując się do stylu jazdy i warunków drogowych. System umożliwia m.in. rozkład momentu od 60:40 do 0:100 podczas ruszania i przyspieszania oraz od 80:20 do 0:100 w zakrętach. Wersje F SPORT i Omotenashi mogą opcjonalnie korzystać z systemu Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), który poprawia stabilność i komfort prowadzenia.

fot. mat. prasowe

Technologia steer-by-wire

Lexus RZ jako pierwszy model marki otrzymał opcjonalny układ kierowniczy steer-by-wire z nową, kompaktową kierownicą, poprawiającą widoczność i ergonomię kokpitu.


Technologia steer-by-wire


Nowy Lexus RZ jest pierwszym modelem marki wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire, eliminujący mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami. Sygnały sterujące są przekazywane elektrycznie, co pozwala na szybszą i bardziej przewidywalną reakcję układu. Kierownica ma nowy, kompaktowy kształt bez górnej i dolnej części, co poprawia widoczność i zwiększa przestrzeń dla kierowcy. System jest wyposażony w redundancję i awaryjne zasilanie, zapewniając bezpieczeństwo działania. Steer-by-wire jest standardem w wersji RZ 550e F SPORT i opcjonalnie dostępny w RZ 500e Omotenashi.

Nowy napęd elektryczny i akumulator


W nowym RZ zastosowano litowo-jonowy akumulator o pojemności 77 kWh, który dzięki zmienionej konstrukcji ogniw i zwiększonej liczbie modułów pozwala na większą moc i zasięg. Akumulator jest umieszczony pod podłogą między osiami, co wpływa na niskie położenie środka ciężkości. System chłodzenia akumulatora współpracuje z klimatyzacją pojazdu i wykorzystuje chłodzenie wodne lub czynniki chłodnicze w zależności od warunków, co ogranicza degradację ogniw i poprawia wydajność podczas szybkiego ładowania czy intensywnej eksploatacji.

fot. mat. prasowe

Nowy napęd elektryczny i akumulator

Lexus RZ wyposażony w napęd DIRECT4 dynamicznie rozdziela moment obrotowy między osiami, co przekłada się na stabilność i precyzję prowadzenia nawet na wymagających trasach


Gama nowego Lexusa RZ składa się z trzech wersji elektrycznego napędu o różnych mocach i osiągach. Szczegółowe dane techniczne w poniższej tabeli dotyczą samochodów przed homologacją.
MODEL RZ 350e FWD RZ 500e AWD RZ 550e AWD
Moc maksymalna (KM/kW) 224/165 381/280 408/300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,5 4,6 4,4
Prędkość maksymalna (km/h) 160 180 180
Zasięg (WLTP, km) 558 (koła 18”)
508 (koła 20”)
500 (koła 18”)
456 (koła 20”)
450

Nowy Lexus RZ ładuje się szybciej niż poprzednik. To efekt zastosowania nowego akumulatora oraz ładowarki pokładowej o mocy 22kW, zamiast stosowanej do tej pory ładowarki 11 kW. Tym samym zmodernizowany SUV jest już przygotowany do korzystania z publicznej infrastruktury ładowania prądem zmiennym o wyższej mocy.

Lexus RZ ma poprawione parametry ładowania przy niższych temperaturach. Zastosowano nowy system podgrzewania akumulatora przed ładowaniem, który podnosi temperaturę ogniw przed rozpoczęciem procesu uzupełniania energii. Lexus szacuje, że przy temperaturze -10°C naładowanie baterii od 10% do 80% zajmuje 30 minut z wykorzystaniem podgrzewania i 55 minut bez niego. Funkcję podgrzewania akumulatora kierowca może uruchomić manualnie z poziomu systemu multimedialnego lub automatycznie, jeśli stacja ładowania została dodana do trasy w systemie nawigacji lub ustawiona jako cel podróży. Możliwe jest też ustawienie podgrzewania na określoną godzinę.

Poprawiono skuteczność działania grzałki baterii poprzez zmianę położenia wymiennika ciepła i nagrzewnicy płynu chłodzącego, co dodatkowo skraca czas ładowania w zimowych warunkach.

fot. mat. prasowe

Wnętrze i komfort akustyczny

Wnętrze nowego RZ zostało dodatkowo wyciszone poprzez zastosowanie nowych materiałów tłumiących dźwięki i drgania.


Udoskonalone osie e-Axle charakteryzują się mniejszymi stratami mechanicznymi, wyższą mocą silników oraz lepszą kulturą pracy. Zastosowano m.in. łożyska kulkowe, trójwałowe przekładnie, układ smarowania bez mechanicznej pompy oraz półprzewodniki z węglika krzemu w przetwornicach. Konstrukcja silników została zmodyfikowana, aby zwiększyć moment obrotowy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii.

Dzięki tym zmianom zasięg nowego RZ wzrósł – według szacunków wersja przednionapędowa na 18-calowych kołach może przejechać nawet o 95 km więcej niż poprzednik.

Wnętrze i komfort akustyczny


Wnętrze nowego RZ zostało dodatkowo wyciszone poprzez zastosowanie nowych materiałów tłumiących dźwięki i drgania, m.in. klejów tłumiących drgania w podłodze, żywicznych osłon pod przednią listwą oraz materiałów pochłaniających dźwięki pod elementami dekoracyjnymi i w tylnej klapie. Zredukowano hałas także w przestrzeni bagażowej i wokół siedzeń. Roleta bagażnika ma dodatkową warstwę filcu, a mocowania układu napędowego zostały wyposażone w lepsze tłumienie drgań.

W wyższych wersjach zastosowano tapicerkę Ultrasuede z laserowo nanoszonym wzorem falujących linii, wykonaną w 30% z surowców roślinnych. Oświetlenie ambientowe oferuje 64 kolory z dynamicznym efektem cieniowania, wykorzystując trzy źródła światła LED do tworzenia nakładających się wzorów na panelach drzwi.

fot. mat. prasowe

Udoskonalony układ jezdny

Nowy Lexus RZ oferuje większą moc i zasięg dzięki udoskonalonemu napędowi elektrycznemu oraz akumulatorowi o pojemności 77 kWh, zapewniając sprawność zarówno w mieście, jak i poza nim.


Wersja sportowa RZ 550e F SPORT


W gamie pojawiła się nowa, usportowiona wersja RZ 550e F SPORT z mocą 408 KM i przyspieszeniem 0–100 km/h w 4,4 sekundy. Model ten wyposażono w napęd na cztery koła DIRECT4 oraz system Interactive Manual Drive, umożliwiający wirtualną zmianę biegów za pomocą manetek przy kierownicy. System symuluje moment zmiany przełożeń, dźwięki silnika i siły przeciążenia, co ma na celu zwiększenie zaangażowania kierowcy.

Wersja F SPORT posiada dodatkowe usztywnienia nadwozia, przestrojone zawieszenie z większą siłą tłumienia amortyzatorów i sztywnością sprężyn oraz system VDIM. Nadwozie wyróżniają elementy poprawiające aerodynamikę i chłodzenie, takie jak kanały powietrzne w przednim zderzaku, tylny spojler i dyfuzor. Model porusza się na 20-calowych felgach aluminiowych z aerodynamicznymi pokrywami, a wnętrze utrzymane jest w czarno-szarej kolorystyce z tapicerką Ultrasuede i sportowymi detalami.

Dostępne wersje i wyposażenie


Nowy Lexus RZ oferowany będzie w trzech poziomach wyposażenia: Prestige, Omotenashi oraz F SPORT. Wszystkie wersje mają standardowo system multimedialny Lexus Link z 14-calowym ekranem, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3. Wersje Omotenashi i F SPORT oferują dodatkowe udogodnienia, takie jak:
  • cyfrowe lusterko wsteczne
  • wyświetlacz przezierny HUD
  • wielokolorowe oświetlenie ambientowe
  • tapicerkę Ultrasuede
  • panoramiczny dach z niebieskiego szkła z możliwością przyciemniania

Nawigacja została wyposażona w funkcję planowania punktów ładowania i dynamicznego dostosowywania trasy.

Nowy Lexus RZ stanowi przykład kontynuacji rozwoju technologii elektrycznych w gamie Lexusa, kładąc nacisk na poprawę efektywności napędu, właściwości jezdnych oraz komfortu użytkowania, bez stosowania tradycyjnych rozwiązań mechanicznych w układzie kierowniczym. Model ten wpisuje się w strategię marki, która do 2026 roku planuje wprowadzić kolejne elektryczne modele.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: