Lexus RZ po liftingu: większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze prowadzenie
2025-06-23 11:23

Lexus RZ po liftingu: większy zasięg, szybsze ładowanie i lepsze prowadzenie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Premiera Hyundai IONIQ 9
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie zmiany technologiczne wprowadzono w nowym Lexusie RZ na rok 2025, w tym nowy napęd i układ kierowniczy steer-by-wire.
- Jak poprawiono zasięg i szybkość ładowania dzięki nowemu akumulatorowi litowo-jonowemu i ładowarce pokładowej 22 kW.
- Czym wyróżnia się sportowa wersja RZ 550e F SPORT – moc 408 KM, przyspieszenie 0–100 km/h w 4,4 s oraz system Interactive Manual Drive.
- Jakie udogodnienia i systemy bezpieczeństwa oferują nowe wersje wyposażenia, w tym multimedialny system Lexus Link i pakiet Lexus Safety System +3.
Cele modernizacji i rozwój technologii
Prace nad nowym RZ skupiały się na trzech głównych celach: zwiększeniu satysfakcji z jazdy dzięki zaawansowanym technologiom elektrycznym, poprawie codziennej użyteczności samochodu oraz przygotowaniu platformy pod przyszłe modele Lexusa. Marka, jako część koncernu Toyota, odpowiada za rozwój technologii elektrycznych i układów jezdnych, co znalazło odzwierciedlenie w nowym RZ.
Udoskonalony układ jezdny
Nowy RZ cechuje się zwiększoną sztywnością nadwozia, zwłaszcza w przednim pasie, dzięki zastosowaniu grubszych paneli i mocniejszych spawów oraz dodatkowej rozpórce tylnej. Zawieszenie opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu, które zostały dostrojone pod kątem balansu między komfortem a stabilnością. Zoptymalizowano również tuleje i dolne wahacze, co przekłada się na szybszą reakcję układu kierowniczego i lepszą efektywność energetyczną.
Napęd na cztery koła DIRECT4 został rozszerzony o szerszy zakres dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między osiami, dostosowując się do stylu jazdy i warunków drogowych. System umożliwia m.in. rozkład momentu od 60:40 do 0:100 podczas ruszania i przyspieszania oraz od 80:20 do 0:100 w zakrętach. Wersje F SPORT i Omotenashi mogą opcjonalnie korzystać z systemu Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM), który poprawia stabilność i komfort prowadzenia.
fot. mat. prasowe
Technologia steer-by-wire
Lexus RZ jako pierwszy model marki otrzymał opcjonalny układ kierowniczy steer-by-wire z nową, kompaktową kierownicą, poprawiającą widoczność i ergonomię kokpitu.
Technologia steer-by-wire
Nowy Lexus RZ jest pierwszym modelem marki wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire, eliminujący mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami. Sygnały sterujące są przekazywane elektrycznie, co pozwala na szybszą i bardziej przewidywalną reakcję układu. Kierownica ma nowy, kompaktowy kształt bez górnej i dolnej części, co poprawia widoczność i zwiększa przestrzeń dla kierowcy. System jest wyposażony w redundancję i awaryjne zasilanie, zapewniając bezpieczeństwo działania. Steer-by-wire jest standardem w wersji RZ 550e F SPORT i opcjonalnie dostępny w RZ 500e Omotenashi.
Nowy napęd elektryczny i akumulator
W nowym RZ zastosowano litowo-jonowy akumulator o pojemności 77 kWh, który dzięki zmienionej konstrukcji ogniw i zwiększonej liczbie modułów pozwala na większą moc i zasięg. Akumulator jest umieszczony pod podłogą między osiami, co wpływa na niskie położenie środka ciężkości. System chłodzenia akumulatora współpracuje z klimatyzacją pojazdu i wykorzystuje chłodzenie wodne lub czynniki chłodnicze w zależności od warunków, co ogranicza degradację ogniw i poprawia wydajność podczas szybkiego ładowania czy intensywnej eksploatacji.
fot. mat. prasowe
Nowy napęd elektryczny i akumulator
Lexus RZ wyposażony w napęd DIRECT4 dynamicznie rozdziela moment obrotowy między osiami, co przekłada się na stabilność i precyzję prowadzenia nawet na wymagających trasach
Gama nowego Lexusa RZ składa się z trzech wersji elektrycznego napędu o różnych mocach i osiągach. Szczegółowe dane techniczne w poniższej tabeli dotyczą samochodów przed homologacją.
MODEL | RZ 350e FWD | RZ 500e AWD | RZ 550e AWD |
---|---|---|---|
Moc maksymalna (KM/kW) | 224/165 | 381/280 | 408/300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,5 | 4,6 | 4,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zasięg (WLTP, km) | 558 (koła 18”) 508 (koła 20”) |
500 (koła 18”) 456 (koła 20”) |
450 |
Nowy Lexus RZ ładuje się szybciej niż poprzednik. To efekt zastosowania nowego akumulatora oraz ładowarki pokładowej o mocy 22kW, zamiast stosowanej do tej pory ładowarki 11 kW. Tym samym zmodernizowany SUV jest już przygotowany do korzystania z publicznej infrastruktury ładowania prądem zmiennym o wyższej mocy.
Lexus RZ ma poprawione parametry ładowania przy niższych temperaturach. Zastosowano nowy system podgrzewania akumulatora przed ładowaniem, który podnosi temperaturę ogniw przed rozpoczęciem procesu uzupełniania energii. Lexus szacuje, że przy temperaturze -10°C naładowanie baterii od 10% do 80% zajmuje 30 minut z wykorzystaniem podgrzewania i 55 minut bez niego. Funkcję podgrzewania akumulatora kierowca może uruchomić manualnie z poziomu systemu multimedialnego lub automatycznie, jeśli stacja ładowania została dodana do trasy w systemie nawigacji lub ustawiona jako cel podróży. Możliwe jest też ustawienie podgrzewania na określoną godzinę.
Poprawiono skuteczność działania grzałki baterii poprzez zmianę położenia wymiennika ciepła i nagrzewnicy płynu chłodzącego, co dodatkowo skraca czas ładowania w zimowych warunkach.
fot. mat. prasowe
Wnętrze i komfort akustyczny
Wnętrze nowego RZ zostało dodatkowo wyciszone poprzez zastosowanie nowych materiałów tłumiących dźwięki i drgania.
Udoskonalone osie e-Axle charakteryzują się mniejszymi stratami mechanicznymi, wyższą mocą silników oraz lepszą kulturą pracy. Zastosowano m.in. łożyska kulkowe, trójwałowe przekładnie, układ smarowania bez mechanicznej pompy oraz półprzewodniki z węglika krzemu w przetwornicach. Konstrukcja silników została zmodyfikowana, aby zwiększyć moment obrotowy przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia energii.
Dzięki tym zmianom zasięg nowego RZ wzrósł – według szacunków wersja przednionapędowa na 18-calowych kołach może przejechać nawet o 95 km więcej niż poprzednik.
Wnętrze i komfort akustyczny
Wnętrze nowego RZ zostało dodatkowo wyciszone poprzez zastosowanie nowych materiałów tłumiących dźwięki i drgania, m.in. klejów tłumiących drgania w podłodze, żywicznych osłon pod przednią listwą oraz materiałów pochłaniających dźwięki pod elementami dekoracyjnymi i w tylnej klapie. Zredukowano hałas także w przestrzeni bagażowej i wokół siedzeń. Roleta bagażnika ma dodatkową warstwę filcu, a mocowania układu napędowego zostały wyposażone w lepsze tłumienie drgań.
W wyższych wersjach zastosowano tapicerkę Ultrasuede z laserowo nanoszonym wzorem falujących linii, wykonaną w 30% z surowców roślinnych. Oświetlenie ambientowe oferuje 64 kolory z dynamicznym efektem cieniowania, wykorzystując trzy źródła światła LED do tworzenia nakładających się wzorów na panelach drzwi.
fot. mat. prasowe
Udoskonalony układ jezdny
Nowy Lexus RZ oferuje większą moc i zasięg dzięki udoskonalonemu napędowi elektrycznemu oraz akumulatorowi o pojemności 77 kWh, zapewniając sprawność zarówno w mieście, jak i poza nim.
Wersja sportowa RZ 550e F SPORT
W gamie pojawiła się nowa, usportowiona wersja RZ 550e F SPORT z mocą 408 KM i przyspieszeniem 0–100 km/h w 4,4 sekundy. Model ten wyposażono w napęd na cztery koła DIRECT4 oraz system Interactive Manual Drive, umożliwiający wirtualną zmianę biegów za pomocą manetek przy kierownicy. System symuluje moment zmiany przełożeń, dźwięki silnika i siły przeciążenia, co ma na celu zwiększenie zaangażowania kierowcy.
Wersja F SPORT posiada dodatkowe usztywnienia nadwozia, przestrojone zawieszenie z większą siłą tłumienia amortyzatorów i sztywnością sprężyn oraz system VDIM. Nadwozie wyróżniają elementy poprawiające aerodynamikę i chłodzenie, takie jak kanały powietrzne w przednim zderzaku, tylny spojler i dyfuzor. Model porusza się na 20-calowych felgach aluminiowych z aerodynamicznymi pokrywami, a wnętrze utrzymane jest w czarno-szarej kolorystyce z tapicerką Ultrasuede i sportowymi detalami.
Dostępne wersje i wyposażenie
Nowy Lexus RZ oferowany będzie w trzech poziomach wyposażenia: Prestige, Omotenashi oraz F SPORT. Wszystkie wersje mają standardowo system multimedialny Lexus Link z 14-calowym ekranem, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3. Wersje Omotenashi i F SPORT oferują dodatkowe udogodnienia, takie jak:
- cyfrowe lusterko wsteczne
- wyświetlacz przezierny HUD
- wielokolorowe oświetlenie ambientowe
- tapicerkę Ultrasuede
- panoramiczny dach z niebieskiego szkła z możliwością przyciemniania
Nawigacja została wyposażona w funkcję planowania punktów ładowania i dynamicznego dostosowywania trasy.
Nowy Lexus RZ stanowi przykład kontynuacji rozwoju technologii elektrycznych w gamie Lexusa, kładąc nacisk na poprawę efektywności napędu, właściwości jezdnych oraz komfortu użytkowania, bez stosowania tradycyjnych rozwiązań mechanicznych w układzie kierowniczym. Model ten wpisuje się w strategię marki, która do 2026 roku planuje wprowadzić kolejne elektryczne modele.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)