eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Auto zimą - jakie problemy?

Auto zimą - jakie problemy?

2013-02-02 00:29

Przeczytaj także: Mandat karny za nieodśnieżony samochód


2. Jak umiejętnie rozgrzać silnik?

Mrozy wymuszają na kierowcach długie rozgrzewanie silnika. Jego zbyt długie rozgrzewanie może jednak przyczynić się do nadmiernej eksploatacji – i później problemów z zapłonem. Silnik najszybciej adaptuje się do jazdy w niskich temperaturach, pracując na umiarkowanych obrotach w początkowej fazie. Należy unikać wprowadzania silnika od razu na wysokie obroty. Jego uruchamianie i rozgrzewanie, to bardzo istotne elementy jazdy, szczególnie zimą. Z punktu widzenia jazdy ekonomicznej, zaraz po uruchomieniu, zimny silnik zużywa najwięcej paliwa.

Każdy kierowca powinien więc dążyć do tego, aby rozgrzać go jak najszybciej i nie czekać, aż osiągnie odpowiednią temperaturę pracy. Silniki samochodowe rozgrzewają się najszybciej podczas normalnej jazdy.

3. Jak bezpiecznie podłączyć kable rozruchowe?

fot. mat. prasowe

Jak bezpiecznie podłączyć kable rozruchowe?

W momencie podłączania przewodów, silnik samochodu „dawcy” powinien być wyłączony (jest to bezpieczniejsze dla jego instalacji elektrycznej).


Dobry kierowca powinien być przygotowany na wszystko. W trakcie podróży może zdarzyć się wiele rzeczy, na które nie ma bezpośredniego wpływu. Lepiej jednak „dmuchać na zimne” i mieć świadomość, czym jest „pożyczka prądu”.

Dokonanie przeglądu auta przed zimą stanowi podstawę bezpiecznej jazdy. Czasem dochodzi jednak do sytuacji, w których musimy dokonać awaryjnego rozruchu. Pożyczka prądu jest najmniej ryzykowna, ale jednocześnie wymaga dużej ostrożności – zaznacza Michał Kościuszko, kierowca zespołu LOTOS Dynamic Rally Team w prestiżowej serii WRC.

Jeśli samochód nie odpali, można wezwać również pomoc Assistance, jeśli mamy wykupioną taką usługę, ale jeśli nie chcemy korzystać z pomocy, najlepiej upewnić się, że bateria wytrzyma mróz – mówi Piotr Dyszlewicz z Ergo Hestii.

W niskich temperaturach sprawność akumulatorów spada, a alternatory nie są w stanie sprostać większemu niż zazwyczaj zapotrzebowaniu samochodu na energię elektryczną. Im niższe obroty silnika, tym mniej prądu. Czasem może go zabraknąć na poranny rozruch. W takiej sytuacji najlepiej jest „pożyczyć” prąd od innego pojazdu. Należy jednak zachować szczególną ostrożność.

Cenne wskazówki:
  • zachowaj właściwą kolejność podłączania przewodów i uważaj, żeby nie doszło do zwarcia,
  • pod żadnym pozorem nie dopuść do tego, aby samochody stykały się ze sobą podczas rozruchu,
  • przed próbą rozruchu upewnij się, że kable nie wkręcą się np. w wentylator,
  • w momencie podłączania przewodów, silnik samochodu „dawcy” powinien być wyłączony (jest to bezpieczniejsze dla jego instalacji elektrycznej),
  • częstym błędem jest łączenie przewodów bezpośrednio do akumulatora „biorcy”. W czasie szybkiego ładowania, bateria intensywnie „gazuje”. Ulatniający się z niej wodór, w połączeniu z powietrzem, tworzy mieszankę wybuchową. Wystarczy iskra, żeby wywołać eksplozję! Pamiętaj, żeby mieć to na uwadze.

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: