Fotoradary złapią mniej. Zmiany w ograniczeniach prędkości
2013-05-13 15:02
Drogi © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Drogi i autostrady: za opóźnienia w budowie odpowiada również GDDKiA
Zmiana limitu prędkości na odcinku drogi krajowej może wynikać z wielu przesłanek. Może to być na przykład znaczna koncentracja zdarzeń drogowych spowodowanych nadmierną prędkością ale też parametry techniczne drogi czy analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wnioski o zmiany limitów (i to zarówno o obniżenie, jak o podwyższenie) może zgłaszać Policja a także samorządy, społeczności lokalne oraz - poprzez aplikację na stronie internetowej GDDKiA - sami kierowcy.GDDKiA zaczęła wprowadzać jednolite zasady ustanawiania ograniczeń prędkości na zarządzanej przez nią sieci dróg krajowych w połowie 2012 roku. W ramach wprowadzania tych zasad, GDDKiA zweryfikowała ograniczenia prędkości, wprowadzając 406 zmian w występujących dotychczasowo ograniczeniach. W 262 przypadkach prędkość dopuszczalną podwyższono, a w 144 przypadkach prędkość dopuszczalną obniżono.
Obszar niezabudowany był najczęściej tym obszarem gdzie zarówno podwyższano jak i obniżano prędkość dopuszczalną (odpowiednio 180 i 126 przypadków). W obszarze zabudowanym zmian ograniczeń prędkości dokonano w 100 przypadkach, w tym 82 przypadki dotyczyły podwyższenia istniejącej prędkości
dopuszczalnej, a 18 przypadków jej obniżenia.
W przypadkach podwyższania prędkości, najczęściej dotyczyły one zmiany z 70 km/h na 90 km/h. Takich przypadków było 58. Z kolei w 56 miejscach limit z obowiązujących 60 km/h podwyższono do 70 km/h. W dalszych 22 przypadkach limit prędkości został podwyższony z 40 km/h na prędkość ustawową, a tylko w 1 przypadku z 80 km/h na 110 km/h.
Obniżenie aktualnie wyznaczonej prędkości dopuszczalnej najczęściej dotyczyło miejsc, w których na danym odcinku obowiązywała tzw. „prędkość ustawowa”, a przeprowadzona analiza wskazywała na obniżenie jej do 70 km/h. Takich przypadków było 46.
Najczęściej zmiany limitów prędkości dotyczyły drogi krajowej nr 92 (36 przypadków), drugą drogą pod względem zapotrzebowania na dokonanie zmian w obowiązujących prędkościach była droga krajowa nr 11, na której wprowadzono 29 zmian.
Weryfikacja została zakończona z końcem kwietnia 2013 roku, ale zmiany w ruchu ostatecznie wejdą w życie do 15 czerwca 2013 roku.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
NIK: państwo nie kontrolowało jakości budowanych dróg
-
Budowa dróg: GDDKiA zagrożeniem wg NIK
-
Jakość infrastruktury w Polsce może zawstydzać. Mamy 26. miejsce w Europie
-
Jak zmieniły się drogi w Polsce przez ostatnie 30 lat?
-
Rządowy program budowy dróg to kiełbasa wyborcza?
-
Rząd przyjął specustawę drogową
-
Za oświetlenie dróg zapłaci GDDKiA
-
Niepotrzebne ekrany akustyczne
-
Tusk odwołał szefa GDDKiA. Na wniosek Bieńkowskiej
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)