eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Branża TSL - zmiany w przepisach

Branża TSL - zmiany w przepisach

2013-05-07 00:15

Branża TSL - zmiany w przepisach

Branża TSL - zmiany w przepisach © Val Thoermer - Fotolia.com

Od początku 2013 roku obowiązują przepisy prawa, których konsekwencją będzie zwiększenie obciążeń publiczno-prawnych nakładanych na firmy z branży TSL. Są to między innymi przepisy określające maksymalne i minimalne stawki podatków od środków transportu oraz nowe przepisy o homologacji pojazdów i części samochodowych.

Przeczytaj także: Branża TSL 2013-2014

Z początkiem roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy określające maksymalne i minimalne stawki podatków od środków transportu, zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z 2 sierpnia 2012 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2013 roku.

Samorządy skorzystają

Dla przykładu, według tych norm od początku tego roku stawki podatku od środków transportowych nie mogą być przez rady gmin ustalone na wyższych poziomach niż poniższe stawki maksymalne: od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton - 3097,68 zł, od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton - 1893,80 zł, od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton: - do 36 ton włącznie - 2394,29 zł, - powyżej 36 ton - 3097,68 zł.

fot. Val Thoermer - Fotolia.com

Branża TSL - zmiany w przepisach

Z początkiem roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy określające maksymalne i minimalne stawki podatków od środków transportu, zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z 2 sierpnia 2012 roku w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2013 roku.


Należy zauważyć, że o faktycznych stawkach podatków i opłat lokalnych decyduje rada każdej gminy w stosownej uchwale. Te faktyczne stawki nie mogą być jednak wyższe od maksymalnych (tzw. górnych granic stawek kwotowych) ustalonych przez Ministra Finansów. W przypadku jednak, gdy rada gminy nie uchwaliła przed końcem 2012 roku nowych stawek, to w 2013 roku będą obowiązywać stawki dotychczasowe. Mając jednak na uwadze stale pogarszającą się sytuację finansów polskich samorządów, to zapewne większość z gmin skorzysta z okazji podreperowania swych budżetów i podwyższy stawki podatku od środków transportu.

Unijna homologacja

Z początkiem roku weszły w życie również nowe przepisy o homologacji pojazdów i części samochodowych, które będą wprowadzone do ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Nowe przepisy uchwalone przez Sejm mają na celu dostosowanie polskich przepisów do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/46/WE z 5 września 2007 roku w sprawie wymagań homologacyjnych, których spełnienie jest konieczne, aby dopuścić do ruchu drogowego w Unii Europejskiej nowe typy pojazdów, przedmioty ich wyposażenia lub części.

Zgodnie z uchwalonymi przez Sejm przepisami części samochodowe produkowane przez polskich przedsiębiorców będą musiały przechodzić nową procedurę homologacji unijnej, której wykonanie jest bardziej kosztowne w porównaniu z obecnie obowiązującymi procedurami. Spowoduje to zapewne wzrost cen części zamiennych, a w konsekwencji również koszty wykonywania usług transportowych. Eksperci ostrożnie szacują, że nowe przepisy mogą spowodować podwyższenie ceny części zamiennych samochodów i wyposażenia produkowanego w Polsce nawet o 20 proc.

Rosną koszty, ceny usług - też

Wskazane powyżej zmiany przepisów prawa zapewne spowodują podwyższenie od początku 2013 roku kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, związanej z realizacją krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych. Doprowadzi to w konsekwencji do wzrostu cen tych usług. Obecnie rentowność przedsiębiorców wykonujących usługi związane z transportem towarów jest na bardzo niskim poziomie i wskazany powyżej kolejny wzrost kosztów prowadzenia tej działalności zmusi ich do podwyższenia cen usług, gdyż w przeciwnym razie ich działalność przestanie być rentowna.

Robert Stefański, Grupa DSV

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: