Elektromobilność. Samochody elektryczne za drogie, aby mogły być popularne?
2017-07-01 00:31
Samochody elektryczne © mbruxelle - Fotolia.com
Przeczytaj także: Licznik Elektromobilności: w Polsce ponad 6 tys. punktów ładowania
O tym, ze elektromobilność to przyszłość motoryzacji przekonanych jest już przeszło 70 proc. polskich kierowców. Ich zdaniem przemawiają za tym niższe koszty eksploatacji (61,2 proc.) i mniejsza awaryjność (30,3 proc.). Za istotne badani uznają również rzadsze przeglądy oraz brak konieczności wymiany olejów czy tradycyjnych części(28,9 proc.). Nie bez znaczenia są oczywiście kwestie ochrony środowiska (28,6 proc.). Mimo że samochody elektryczne cieszą się dużym zainteresowaniem, to jednak ich zakup realnie rozważało jedynie 12,4 proc. ankietowanych. Dlaczego?- Zasadniczą przeszkodą są koszty zakupu takiego pojazdu (57,3 proc.). Dla niemal połowy badanych (47,4 proc.) problemem okazuje się również niezbyt rozbudowana infrastruktura ładowania (47,4 proc. badanych), 3 na 10 res a mniejszy zasięg pojazdów elektrycznych 29,8 proc. – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które uruchomiło portal orpa.pl.
Nawet zamożni Polacy, którzy w 79,1 proc. dobrze i bardzo dobrze ocenili swoją sytuację materialną uznali, że dzisiaj nie stać ich na zakup pojazdu elektrycznego (45,5 proc.). Tylko co czwarty z nich realnie to rozważał. Przy tym aż 87 proc. badanych planuje podjąć decyzję zakupową w najbliższym czasie.
- Z badań Obserwatorium wynika, że Polacy oczekują realnego wsparcia przy zakupie pojazdu elektrycznego. Wpływ na ich decyzję zakupową miałoby dofinansowanie w ramach ogólnodostępnych programów dopłat (70,6 proc.), ulgi podatkowe, np. zwolnienie z akcyzy (41,1 proc.) czy ulgi w okresie eksploatacji, np. wyższy odpis amortyzacyjny dla firm (24,5 proc.) – dodaje Maciej Mazur z PSPA.
Polacy liczą także na konkretne przywileje w użytkowaniu, m.in. możliwość korzystania z darmowych miejsc parkingowych (57,6 proc.), wjazdu do stref niskoemisyjnych, które będą powstawać w centrach miast (46,2 proc.) i korzystania z buspasów (30,5 proc.).
- Pytani wprost o to, czy rynek elektromobilności rozwinie się bez zaangażowania państwa, w większości uznali, że nie (67,6 proc.). Tymczasem, analizując instrumenty stymulujące wzrost rynku wprowadzane w poszczególnych krajach UE, z przykrością musimy stwierdzić, że tylko Polska, Estonia i Bułgaria nie wprowadziły żadnych zachęt dla kupujących – mówi Maciej Mazur z PSPA.
Jak podkreśla PSPA, Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która ma uregulować rynek w Polsce, także nie przewiduje wystarczających mechanizmów wsparcia. W projekcie ustawy, który został przekazany do konsultacji społecznych nie ma m.in. mowy na temat systemu jakichkolwiek dopłat bezpośrednich, wskazywanych w badaniach jako element absolutnie konieczny, by Polacy rzeczywiście zaczęli się nie tylko interesować, lecz również planować zakup samochodów elektrycznych. Tymczasem system dopłat jest najczęściej stosowanym stymulantem rozwoju rynku. Funkcjonuje obecnie w 17 europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rumunii oraz Słowenii.
- To wszystko składa się na to, że Polacy dość kategorycznie oceniają ambitne plany rządu w zakresie rozwoju elektromobilności. 41,5 proc. wierzy, że mogą się udać, ale jedynie przy realnym wsparciu ze strony Państwa. 67,6 proc. twierdzi, że bez dopłat i zachęt finansowych rynek będzie rozwijał się w znikomym stopniu – mówi Maciej Mazur.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2017 r. dla Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL przez agencję SW Research, metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1010 ankiet z osobami powyżej 18 roku życia, które posiadają prawo jazdy i korzystają z samochodów.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Elektromobilność: jest projekt dotacji do elektrycznych samochodów ciężarowych
-
Coraz trudniej o kupno nowego samochodu?
-
Elektromobilność - podsumowanie 2023 roku
-
2023 dobrym rokiem dla elektromobilności
-
Licznik Elektromobilności. Zbyt mało elektrycznych ciężarówek na drogach
-
Samochód elektryczny czy spalinowy? Co bardziej się opłaca?
-
Ponad tysiąc szybkich stacji ładowania w Polsce
-
Co napędza sprzedaż samochodów elektrycznych?
-
Używane samochody elektryczne: jest popyt, gorzej z podażą
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)