eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Stylowy Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport

Stylowy Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport

2015-10-23 00:20

Stylowy Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport

Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (12)

Jaguar ma za sobą lepsze i gorsze lata. E-Type, D-Type czy XK 120 to ikony motoryzacji. Ale Anglicy zaliczyli też kilka wpadek. Najgorszy był przełom wieków. Wygląda jednak na to , że wszystko to co złe już za Jaguarem. Od 2007 roku, kiedy do salonów trafił pierwszy XF, kondycja marki wyraźnie się poprawiła. XF to jednak duża limuzyna reprezentująca ten sam segment, co BMW serii 5 czy Audi A6. Po wątpliwym sukcesie X-Type'a, Anglicy wyraźnie się przyczaili, pracując po cichu nad konkurencją dla Audi A4 czy BMW serii 3. I oto jest, Jaguar XE, który zyskał już pieszczotliwą nazwę „Baby Jag”. Z tym małym, ale bardzo eleganckim sedanem marka wiąże jednak bardzo duże nadzieje.

Przeczytaj także: Suzuki Jimny 1.3 VVT Elegance

Z zewnątrz…


Czy XE jest najładniejszym małym sedanem klasy premium? Hmm, tego nie wiem. Na pewno nie odstaje od konkurencji. Nie jest tak surowy i barkowy jak niemieccy rywale. Jedno jest pewne, mały Jaguar przyciąga uwagę. I to nie tylko podobieństwem do większego brata. Auto wyróżnia sporo ciekawych szczegółów. Typowa, 3-bryłowa konstrukcja jest elegancka i ponadczasowa niczym garnitur od Harrodsa. Ale brytyjski styl to nie tylko elegancja. XE w wersji R-Sport to dodatkowo agresywnie wystylizowany przedni zderzak, czarny grill, nakładki na progi, subtelny spojler na klapie i dwie końcówki układu wydechowego, umieszczone bliżej siebie (szkoda tylko, że wyglądają one, nie bójmy się tego powiedzieć, siermiężnie).

… i we wnętrzu


Auta klasy premium to luksus otaczający kierowcę i pasażerów (i jest to oczywista oczywistość). Ale rozumienie słowa "luksus" bywa różne w Niemczech i Anglii. To angielskie jest jakby bardziej… luksusowe. I to widać. Jaguar ma własny styl. Jest elegancko i sportowo zarazem. Ale jest też coś jeszcze. Auta niemieckiej Wielkiej Trójki są aż do bólu uładzone, przewidywalne. Brytyjczycy dopuszczają odrobinę entropii, która humanizuje nieco kokpit. Ale żeby nie było niejasności, jakość wykończenia stoi oczywiście na najwyższym poziomie. A obsługa poszczególnych systemów jest intuicyjna. Pomaga w tym nowy dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali. Na szczęście, na kokpicie znajdziemy też klasyczne przyciski do funkcji, z których najczęściej korzystamy.

fot. mat. prasowe

Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport - tył

Z tyłu subtelny spojler na klapie i dwie końcówki układu wydechowego.


A teraz to, co jest na NIE. Otóż, "Baby Jag" jest wygodny, nawet bardzo dla… kierowcy i przedniego pasażera. Niestety, na tylnej kanapie miejsca jest mało. Już osoby o wzroście 180 cm mają tu niezbyt komfortowe warunki podróżowania, Bo o ile mieszczą się z nogami, o tyle nad głową nie ma już wolnej przestrzeni. Tak, wiem, pojemność auta ogranicza jego sportowa, niska sylwetka. Ale przecież dałoby się wygospodarować dodatkowe 5 cm nad głową bez grzebania w stylistyce. Inżynieria notuje takie przypadki…

Wspomniana wyżej pojemność auta, to też pojemność jego bagażnika. I tu już zastrzeżeń nie mamy. 455 litrów to akurat tyle, ile potrzebuje zazwyczaj kobieta na weekendowy wypad za miasto. I jeżeli nam, facetom, uda się zapakować w kosmetyczkę, to… będzie dobrze!

fot. mat. prasowe

Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport - wnętrze

Auta klasy premium to luksus otaczający kierowcę i pasażerów.


Technologia


Budowa XE to majstersztyk sztuki inżynierskiej. W modułowej architekturze wykorzystano lekki, aluminiowy szkielet (Monocoque) i elementy wykonane z magnezu. Waga w podstawowej odmianie zaczyna się od 1474 kg, co w połączeniu z kompaktowymi wymiarami (4672 mm długości, 1850 mm szerokości, 1416 mm wysokości) i mocnymi silnikami, gwarantuje dobre osiągi. A w przypadku silników Diesla, także niewielkie spalanie. By the way, silniki Diesla. Testowego XE napędzał właśnie dwulitrowy, doładowany silnik wysokoprężny o mocy 180 KM. Pełnię mocy jednostka osiąga przy 4000 obrotów, a 440 Nm. - od 1750 do 2500 obrotów. Wystarcza to na rozpędzenie auta do 220 km/h i sprint od 0-100 km/h w 7,8 sekundy. Warto dodać, że XE to auto tylnonapędowe. Dlatego zastosowano w nim system nazwany ASPC, który na każdym podłożu zapewnia optymalną trakcję tylnych kół. Oznacza to mniej więcej tyle, że jeżeli nie wiemy, że XE ma napęd na tył to… możemy tego nie odczuć. I pewnie o to chodziło...

fot. mat. prasowe

Jaguar XE 2.0 D Auto RWD R-Sport - fotele

Jaguar jest wygodny, nawet bardzo dla… kierowcy i przedniego pasażera. Niestety, na tylnej kanapie miejsca jest mało.

 

1 2

następna

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: