eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Sprzedaż samochodów: benzyna zdetronizowała diesla

Sprzedaż samochodów: benzyna zdetronizowała diesla

2018-08-30 12:28

Sprzedaż samochodów: benzyna zdetronizowała diesla

Salon samochodowy © burdun - Fotolia.com

Jeszcze w 2016 roku połowa samochodów, które wyjeżdżały z zachodnioeuropejskich salonów, wyposażona była w silniki diesla. W minionym roku ropa ustąpiła benzynie - z danych ACEA wynika, że udział diesli w całości sprzedaży spadł do 44,8%, a "benzyniaków" wzrósł z 45,9% do 49,4%. W Polsce podobna tendencja dostrzegalna jest już od kilku lat. W 2017 roku benzyną napędzane było 66,5% sprzedanych aut, podczas gdy 2016 – 64,3%.

Przeczytaj także: Diesel kończy karierę?

Wzrostom sprzedaży samochodów z napędem benzynowym towarzyszy jeszcze powolny, ale już zauważalny, wzrost popularności samochodów napędzanych alternatywnie, których udział w europejskim rynku podskoczył do 5,8%. Pod tym względem na szczególne wyróżnienie zasługuje Norwegia, gdzie w ubiegłym roku ponad połowa sprzedanych samochodów miała napęd elektryczny lub hybrydowy.
- Wyniki opublikowane przez ACEA potwierdzają tezę, iż kończy się pewna era w europejskiej motoryzacji i znajdujemy się w momencie przełomowym. Świadczy o tym powrót do łask silników benzynowych i zdetronizowanie diesla, a także bardzo prężny rozwój rynku ekoaut, w czym bezsprzecznym liderem pozostaje Norwegia. Chociaż silniki diesla były w Europie wiodącym napędem przez prawie dwie dekady, a stopniowy odwrót konsumentów od pojazdów na olej napędowy obserwujemy dopiero od 3 lat, to wydaje się, że przechodzenie na silniki niskoemisyjne będzie trwałym trendem, do którego producenci motoryzacyjni muszą dostosować swoje oferty – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Benzyna paliwem numer jeden w Europie


Wszystko wskazuje na to, że po wielu latach dominacji diesel odchodzi w cień, ustępując miejsca silnikom benzynowym. Zyskują również, choć w mniejszym stopniu, napędy alternatywne. Z danych ACEA wynika, że w państwach starej Unii (tzw. EU 15) udział silników benzynowych w rejestracjach nowych aut sięga obecnie 49,4%, diesle stanowią 44,8%, a napędy alternatywne, w tym elektryczne i hybrydowe - 5,8%.

fot. burdun - Fotolia.com

Salon samochodowy

Po wielu latach dominacji diesel odchodzi w cień, ustępując miejsca silnikom benzynowym.


W 2017 r. udział diesla zmniejszył się we wszystkich państwach EU 15, a zwłaszcza w Luksemburgu, Grecji i Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów wyraźnie widać tendencję odchodzenia od zakupu diesli (45,8% w 2016, 38,7% w 2017) na rzecz aut benzynowych (52,2% w 2016, 57,9% w 2017). Warto też podkreślić, że w ubiegłym roku w Niemczech podwoiła się liczba aut elektrycznych. Zmniejszenie zainteresowania pojazdami na olej napędowy obserwujemy też we Francji, gdzie również benzyna zdetronizowała diesel i odpowiada już za 47,6% sprzedaży nowych aut nad Loarą, co oznacza wzrost o prawie 4 p.p. r/r.

Bastionami zwolenników silników diesla pozostają kraje, w których rynkowy udział napędów na olej napędowy wciąż przekracza 50%. Do tego grona zaliczają się Irlandia (65,2%), Portugalia (61,5%) oraz Włochy (56,3%).

Norwegia, królowa elektromobilności


Kompletnie na drugim motoryzacyjnym biegunie niż państwa EU 15 znajduje się Norwegia. Norweskie społeczeństwo jest zamożne i bardzo świadome ekologicznie, co przekłada się bezpośrednio na decyzje podejmowane przez Norwegów podczas kupna nowego samochodu. W tym skandynawskim kraju spada udział zarówno diesla jak i benzyny (odpowiednio o 7,7p.p. i 4,3 p.p.), a ich miejsce zajmują napędy alternatywne, w tym głównie elektryczne. Norwegia jest pierwszym krajem na świecie, gdzie liczba aut z napędem alternatywnym przekroczyła połowę wszystkich rejestracji (52,2% w 2017 r. w porównaniu do 40,2% rok wcześniej).

Polska droga do elektromobilności


Jak na tle Europy Zachodniej wypada Polska? Nad Wisłą również spada udział diesla, na czym zyskują benzyna i napędy alternatywne, przede wszystkim hybrydowe. Z danych opublikowanych przez PZPM wynika, że już w tej chwili rejestrujemy znacznie mniej diesli niż wynosi średnia w krajach EU 15 (27,8% vs. 44,8%), lecz jest to skompensowane głównie wysoką sprzedażą aut benzynowych. Ich udział wynosi w Polsce aż 66,5% przy 49,4% dla EU 15. Samochody elektryczne wciąż są rzadkością na polskich drogach. Co prawda ich liczba podwoiła się z 556 w 2016 r. do 1068 w 2017 r., ale do Norwegii jest nam naprawdę daleko. Napędy elektryczne stanowią tylko dwa promile w łącznej sprzedaży nowych aut w Polsce.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Sprzedaż samochodów: benzyna zdetronizowała diesla

    Cyriak161 / 2018-09-11 22:12:55

    Bo ludzie sie boją że ich będę ścigać i karać za wycięte dpfy itp itd. Jak kupowałem mondeo to też benzyniaka żeby sie mnie nie czepiali a jest tani w utrzymaniu a poprzedni właściciel zakładał tylko nowe części oe delphi więc dłużej wytrzymują. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: