2022-06-10 11:42
Czy polska motoryzacja przejedzie przez kamienie milowe? © pixabay.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna radzi sobie nieźle
fot. pixabay.com
Czy polska motoryzacja przejedzie przez kamienie milowe?
Rozwiązania przewidziane w „kamieniach” milowych powinny brać pod uwagę polskie realia.
Temat zakazu lub drastycznego ograniczenia importu do Polski używanych pojazdów wałkowany jest od lat i powraca regularnie niczym bumerang. Wciąż padają te same nośne, choć nie do końca znajdujące pokrycie w rzeczywistości argumenty. Orędownicy pomysłu wprowadzenia zaporowych podatków sugerują, że jeśli uniemożliwi się obywatelom kupowanie samochodów z drugiej ręki sprowadzanych zza granicy, wówczas wybiorą się oni do salonów i kupią nowe samochody. To nonsens. Ludzie kupują używane pojazdy, bo na nowe ich zwyczajnie nie stać. Średnia cena sprzedanego nowego auta wynosi obecnie blisko 150 tys. zł, przy czym faworyzowane przez Komisję Europejską elektryki są jeszcze droższe – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM. – Jeśli dodatkowa opłata rejestracyjna oraz podatek od posiadania samochodu z napędem spalinowym ma sprawić, że bardziej atrakcyjne finansowo będzie kupienie nowego samochodu z napędem elektrycznym, oznaczać to będzie, że większości obecnych użytkowników samochodów w ogóle nie będzie stać na własny pojazd, a duża część społeczeństwa zostanie wykluczona komunikacyjnie. Odbije się to w olbrzymim stopniu na mobilności Polaków, wielu przedsiębiorstwom trudniej będzie znaleźć pracowników, a wszystko to niekorzystnie wpłynie na całą gospodarkę – dodaje Tomasz Bęben.
Nie chcemy tu odgrywać roli hamulcowego w rozwoju elektromobilności, ale uważamy, że powinien on być stymulowany przez zachęty, a nie finansowe obostrzenia, których celem jest zwalczanie konwencjonalnego napędu. Wrogiem nie jest konkretna technologia czy technologie a dwutlenek węgla. Wraz z rozwojem bezemisyjnych źródeł energii, rozwojem infrastruktury służącej do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych oraz spadkiem ich cen, elektromobilność będzie się upowszechniać w naturalny sposób wypierając ewentualnie inne napędy, które jednak do tej pory także mogą dokładać cegiełkę do osiągnięcia neutralności klimatycznej w Europie – wyjaśnia Tomasz Bęben.
oprac. : eGospodarka.pl
Europejski Zielony Ład: limity emisji CO2 zbyt wyśrubowane?
Motoryzacja: części samochodowe walczą o utrzymanie marż
Rosną koszty u dystrybutorów i producentów części samochodowych
Automotive po pandemii: w Chinach dobrze, gorzej w Europie
Dystrybutorzy części samochodowych na fali, gorzej producenci
Co czeka rynek motoryzacyjny w 2022 roku?
Przemysł motoryzacyjny: nowy rekord i trudności w III kw. 2021 r.
Branża motoryzacyjna hamuje z inwestycjami
Przemysł motoryzacyjny: nowe rekordy w I poł. 2021 r.
Auto firmowe wydziela spaliny m.in dwutlenek węgla, co wiąże się ze zgłoszeniem tego faktu do ochrony środowiska dwa razy do roku składaniem ...
Witam, Jestem na KPiR oraz VAT. Mam zakupiony samochód osobowy, na umowę kupna-sprzedaży w Niemczech w walucie euro. Jak wprowadzić to do ...