viaTOLL ma 2 lata
2013-07-05 13:28
Przeczytaj także: viaTOLL w 2018 r.
viaTOLL jako narzędzie polityki środowiskowej
Zróżnicowanie stawek opłat w ramach systemu viaTOLL w krótkim czasie stało się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej. Najniższe stawki opłat przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6). W rezultacie od wielu miesięcy wyraźnie przybywa na polskich drogach pojazdów z homologacją Euro 4, Euro 5 i Euro 6, a jednocześnie zmniejsza się liczba starszych pojazdów ciężarowych i autobusów. Dla przykładu, w listopadzie 2011r. największy udział w rejestracjach miały pojazdy o klasie Euro 3 (33%), a na drugim miejscu Euro 5 (23%). Obecnie proporcje te się odwróciły i najliczniej reprezentowane są auta klasy Euro 5 (31,26%) i Euro 3 (28,25%). Na kolejnych miejscach znajdują się natomiast pojazdy klasy Euro 2 (14,59 %), Euro 4 (14,72%), Euro 0 (8%), Euro 1 (3%) oraz Euro 6 (0,3%).
Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej (EETS)
Decyzją Komisji Europejskiej 2009/750/EC z dnia 6 października 2009 na obszarze Unii Europejskiej została wprowadzona europejska usługa opłaty elektronicznej EETS (ang. European Electronic Toll Service). Z założenia ma ona umożliwić każdemu użytkownikowi drogi uiszczenie opłat ze przejazd przez zawarcie jednej umowy i za pomocą jednego urządzenia pokładowego (OBU). Decyzja doprecyzowuje dopuszczalne standardy, które mogą być zastosowane by udostępnić użytkownikom takie rozwiązanie. Operator systemu wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzili w Polsce testy, które wykazały, że polski system poboru opłat jest technicznie przygotowany na wprowadzenie EETS.
fot. mat. prasowe
Udział przewoźników zagranicznych
Zdecydowana większość, bo aż 64% wszystkich pojazdów w systemie, to użytkownicy krajowi. Pozostałe 36% to użytkownicy zagraniczni, wśród których najliczniejszymi grupami są Niemcy (42218), Litwini (27 234) oraz Czesi (23 604).
Pojazdy o DMC ≤ 3,5t
Wraz z uruchomieniem systemu viaTOLL, rozpoczęto pobór opłat od użytkowników pojazdów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i autostrad. Początkowo był to odcinek autostrady A2 Konin-Stryków.
Manualny pobór opłat na A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica uruchomiono w dniu 1 czerwca 2012r. Od tego dnia na obu płatnych odcinkach autostrad państwowych kierowcy samochodów osobowych i dostawczych o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, mogą również dobrowolnie dołączyć do systemu viaTOLL poprzez zakup specjalnego urządzenia pokładowego viaAUTO. Stanowi ono wygodną alternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się. Do tej pory wydano blisko 6 tys. urządzeń viaAUTO, a dodatkowe 1200 sztuk przekazano służbom ratowniczym.
fot. mat. prasowe
Podział zarejestrowanych samochodów pod względem emisji spalin
Zróżnicowanie stawek opłat w ramach systemu viaTOLL w krótkim czasie stało się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej. Najniższe stawki opłat przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6).
![viaTOLL w 2017 r. [© surfmedia - Fotolia.com] viaTOLL w 2017 r.](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/budowa-drog/viaTOLL-w-2017-r-201910-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)