viaTOLL w 2017 r.
2018-01-31 11:45
Autostrada © surfmedia - Fotolia.com
Przeczytaj także: viaTOLL w 2015 r.
Koszty
W połowie minionego roku viaTOLL obchodził 6. rocznicę działania. Do tego czasu budżet państwa przeznaczył na jego budowę 1,07 mld zł, a na kolejne rozszerzenia - 297 mln zł. Łatwo zatem policzyć, że całkowite nakłady, którymi Skarb Państwa zasilił uruchomienie oraz rozbudowę systemu osiągnęły 1,4 mld zł.
viaTOLL utrzymuje i zarządza operator systemu - Kapsch Telematic Services. Umowa zawarta pomiędzy nim a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad obejmuje tak elektroniczny pobór opłat od pojazdów ciężkich na zdefiniowanej sieci dróg, jak i opłaty elektroniczne oraz manualne (na bramkach) na dwóch, należących do państwa, odcinkach autostrad A2 / A4.
Koszty, które w minionym roku pochłonęło funkcjonowanie systemu viaTOLL, opiewały na 262,7 mln zł, co stanowi równowartość 14% jego rocznych wpływów. Koszty operacyjne wraz z wynagrodzeniem Kapsch pokrywane są z budżetu GDDKiA, natomiast opłaty wnoszone przez kierowców i przewoźników trafiają bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego.
Wpływy
Sumaryczne wpływy z opłat drogowych w Polsce zbliżają się do poziomu 10 miliardów złotych, od początku funkcjonowania systemu. Do końca roku, na konta KFD, dzięki systemowi viaTOLL wpłynęło ponad 9,11 mld zł, przeznaczanych na rozbudowę i modernizację polskich dróg. Od stycznia do końca grudnia 2017 roku kwota wpływów, łącznie z elektronicznego i manualnego poboru opłat, osiągnęła poziom ponad 1,88 mld zł.
fot. mat. prasowe
Roczne wpływy systemu viaTOLL
Na początku lipca 2017 roku nastąpiło kolejne rozszerzenie systemu - o 360 km. Obecnie sieć dróg systemu viaTOLL obejmuje ponad 3660 km. Na koniec grudnia w systemie zarejestrowanych było ponad 1122 tys. pojazdów i 552 tys. podmiotów gospodarczych. Liczba urządzeń viaAUTO umożliwiających sprawniejsze pokonywanie bramek autostradowych (na wybranych odcinkach autostrad A2 i A4) osiągnęła poziom 87,9 tys.
EURO 5 i EURO 6 w natarciu
Zróżnicowanie stawek opłat względem „ekologiczności” nadal pozytywnie wpływa na strukturę pojazdów ciężkich poruszających się po polskich drogach. Obecnie prawie 66,9% rejestracji wskazuje na klasy emisji od Euro 4 do Euro 6, a udział najniższych klas spadł poniżej do 16%. W przypadku klasy EURO 5 widać stabilne, ale niewielkie wzrosty (0,5 p.p.) rok do roku. Najciekawiej prezentuje się klasa EURO 6, która notuje skokowe wzrosty o 4-5 p.p. rok do roku.
fot. mat. prasowe
Zmiany w strukturze rejestracji pojazdów względem klasy emisji spalin
Struktura użytkowników i sposobów płatności
Niezmiennie największą grupę zarejestrowanych przewoźników stanowią Polacy (58,9%), ale ich odsetek nadal spada. W czołówce bez większych zmian: na kolejnych miejscach plasują się .in.: Niemcy (5,5%), Litwini (3,7%), Ukraińcy (2,8%), Czesi (2,81%), Rumuni (2,6%) Rosjanie (2,5%), Węgrzy (1,8%), Słowacy (1,7%) oraz Białorusini (1,5%).
W dalszym ciągu, w przeciwieństwie do ogólnoeuropejskiej tendencji, w polskim systemie jest więcej użytkowników, którzy rozliczają się na podstawie przedpłaty (pre-pay) – ich odsetek wynosi obecnie 82,9%. Zaledwie 17,1% taboru prowadzi spedycję na podstawie umów z odroczonym terminem płatności (post-pay).
fot. mat. prasowe
System viaTOLL - liczby
Manualny pobór opłat oraz usługa viaAUTO
Na odcinkach autostrady A2 (Konin – Stryków) oraz A4 (Bielany Wrocławskie – Sośnica) działa zarówno manualny, jak i elektroniczny pobór opłat dla pojazdów lekkich. W raportowanym okresie, na tych odcinkach, dzięki opłacie manualnej zebrano 208,97 mln zł. W ramach usługi viaAUTO do KFD wpłynęło 15,2 mln zł, czyli ponad 20% więcej niż w roku ubiegłym. Przypominamy, że oprócz zwykłych użytkowników z usługi korzysta wielu mieszkańców aglomeracji gliwickiej zastępując tzw. bilet zerowy urządzeniem elektronicznym.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)