eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Fiat 500L 1,3 MultiJet Lounge

Fiat 500L 1,3 MultiJet Lounge

2013-09-12 12:35

Przeczytaj także: Nietuzinkowy Fiat 500L 0.9 TwinAir Lounge


Już gabaryty auta zdradzają, że jest pojemne. I tak jest w istocie. Cztery osoby dorosłe i jedno dziecko mogą w aucie podróżować bardzo wygodnie. I w tym właśnie jest chyba największa przewaga 500L nad typowymi autami segmentu B. Cztery i jeszcze trochę miejsca siedzącego, to więcej niż w tradycyjnych autach do miasta i na krótsze wypady. I to, a także podwyższone zawieszenie predestynuje Fiata 500L zarówno do miasta, gdyż doskonale radzi sobie z krawężnikami czy torowiskami tramwajowymi, jak i na całkiem długie eskapady. Nawet, a może przede wszystkim tam, gdzie nie dotarły jeszcze „schetynówki”…

fot. mat. prasowe

Fiat 500L 1,3 MultiJet Lounge - przednie i tylne fotele

Cztery osoby dorosłe i jedno dziecko mogą w aucie podróżować bardzo wygodnie.


Dwa łyki arytmetyki

500L to na pewno nie SUV. Nie ma napędu na obie osie - nawet w opcji. Jest za to większy od tradycyjnych aut z segmentu B. Mierzy bowiem 4147 mm długości, 1784 szerokości i 1685 wysokości. To, i mierzący ponad 2,5 metra rozstaw osi (dokładnie rzecz ujmując, 2612 mm) sprawia, że możemy o tym aucie pisać jak o „międzysegmentowym”. Nie znam samochodu w segmencie B o równie pojemnym, 400-litrowym bagażniku, który po złożeniu tylnej kanapy powiększa się do 1310 litrów.

fot. mat. prasowe

Fiat 500L 1,3 MultiJet Lounge, widok z boku

Duże szyby, kontrastowy dach i wrażenie dużo większego, niż jest, to największe atuty.


Technologia

500L na polskim rynku jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. My do testu otrzymaliśmy diesla o pojemności 1,3 litra (MultiAir) i mocy 85 KM z manualną 5-biegowa skrzynką przekładniową. Według katalogu, auto powinno konsumować 4,2 litra oleju napędowego w cyklu mieszanym, 5 w mieście i 3,7 poza miastem. Czy tak jest? No cóż, tak bywa. Naszym zdaniem 85-konny silnik do tego auta to nieco zbyt mało. Alternatywą jest większy, ponad 100-konny diesel 1,6. Niestety, jest on też zauważalnie droższy. Silnik 85-konny zapewnia wprawdzie niezły start (200 Nm od 1500 obrotów), ale później bywa już różnie. Na trasie trzeba czasem szukać niższych biegów żeby bez stresu wyprzedzić tira. A to niestety odbywa się kosztem spalania. W naszym redakcyjnym teście auto skonsumowało średnio około 5 litrów ON. W mieście, około 6 litrów, za to na trasie niewiele ponad 3. Producenci prześcigają się w montowaniu do aut wszelkich (nie zawsze) przydatnych systemów elektronicznych. Także 500L to auto zaawansowane technologicznie. Pod maską i tam, gdzie się da pracuje „cała masa” ESP, ASR, Hill Holder, MSR, DST (system Dynamicznej Kontroli Skrętu), ERM (system zapobiegający dachowaniu), ABS + EBD

Wrażenia z jazdy

O tak, 500L to nie mała, zwinna 500-tka. Dlatego teraz czas na wytłumaczenie, dlaczego Lounge. Otóż, z silnikiem 1,3 85 KM auto jest bardzo lounge. Napisać, że jest niespieszne, byłoby zbytnim eufemizmem. Dlatego, dwa suche fakty. Przyspieszenie od 0 do 100 to…15,2 sekundy. V-max 165 km/h. Jeżeli więc nie kupiliśmy naszego Fiata w najdroższej opcji wyposażenia, która nazywa się… Lounge i tak mamy lounge. A teraz na poważnie. Fiat zbudował auto, którym całkiem wygodnie poruszamy się po każdej możliwej nawierzchni. A że wolno, no cóż. Jest opcja. Nazywa się Mini Countryman. Kosztuje prawie 3 razy tyle co Fiat 500L. A czy zapewnia 3 razy większą frajdę z jazdy? Zapewniam ze NIE.

Okiem przedsiębiorcy

Fiat 500L w zależności od wersji wyposażeniowej (a jest ich 5: Fresh, Pop, Pop Star, Easy i Lounge) kosztuje od 49,9 tys. złotych do 79 tys. Jak sfinansować zakup? Poza gotówką, poprzez usługi finansowe Fiat Bank i Fiat Leasing.

W ofercie Fiat Banku minimalna wpłata własna może wynieść 0% wartości kredytowanego samochodu. Dodatkowo Klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych.

FGA oferuje też leasing operacyjny na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym już od 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu AC/OC/NW, ubezpieczeń spłaty leasingu Bezpieczny Kredyt oraz Ubezpieczenia GAP w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy Klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.

Posłowie

Szczerze mówiąc, jeżdżąc tym autem nawet nie zdawałem sobie sprawy, że tak wyglądają jego parametry na papierze. Mnie, jakby wbrew temu, bo zawsze lubiłem auta mocne, jeździło się nim całkiem fajnie. Dopiero, kiedy zacząłem przygotowywać się do pisania, poczytałem katalogi. I… jakby mam je w głębokim szacunku. Bo auto ma sprawiać radość z jazdy. A mnie sprawiło. Czego i Państwu życzę.

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Więcej na ten temat: Fiat 500L, Fiat, testy samochodów, samochody, auta
Peugeot 208 GTi

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: