eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - mały, ale twardziel

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - mały, ale twardziel

2015-04-13 15:40

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - mały, ale twardziel

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - widok z przodu i boku © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (15)

Jest niczym orzeszek macadamii. Malutki, ale spróbujcie go uprawiać. Bazuje na rozwiązaniach znanych z Pandy 4X4, ale jest… bardziej. Wygląda bardzo poważnie. I gwarantuje własności terenowe, o jakie nikt by tego autka nie posądzał.

Przeczytaj także: Fiat Panda 4X4 1.3 Multijet idealny do miejskiej dżungli

Z zewnątrz…


Jeżeli coś zbudowano w oparciu o Fiata Pandę, to… musi jak Panda wyglądać. No właśnie, musi? Przód samochodu to tylko luźna wariacja na temat protoplasty. Dzięki nowemu zderzakowi, który łączy się z płytą chroniącą podwozie jest niczym rasowy terenowiec. Wrażenie solidności i off-roadowego charakteru dodają wystające z grilla, pomalowane kontrastowo, haki holownicze. Mocarny wygląd małego twardziela podkreślają też całkowicie nowe lampy zespolone oraz światła do jazdy dziennej DRL z technologią LED, wbudowane w osłonę.

Auto wyraźnie podniesiono. Te kilka centymetrów rzuca się w oczy, podobnie jak boczne listwy ochronne ze stylizowanym napisem „Cross" i przestylizowane relingi dachowe. Zmodyfikowano też tył Pandy Cross. Uwagę zwraca także nowy zderzak zintegrowany z osłoną, nawiązujący do przedniej płyty chroniącej podwozie. Rasowo wyglądają też nowe, polerowane obudowy tylnych lamp. Cross jest nieznacznie większy od Pandy „zwykłej”. Ale to tylko za sprawą „galanterii”. Auto ma długość 3700 mm, szerokość 1550 mm i wysokość 1660 mm. Rozstaw osi to 2300 mm.

fot. mat. prasowe

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - widok z tyłu i boku

Mocarny wygląd małego twardziela podkreślają też całkowicie nowe lampy zespolone oraz światła do jazdy dziennej DRL z technologią LED, wbudowane w osłonę.


… i we wnętrzu


W kokpicie próżno szukać stylistycznej dezynwoltury, z której w końcu Włosi słyną. Jest spokojnie i elegancko. Dużo elementów ma kształt kwadratu z zaokrąglonymi brzegami (klamki, maskownice głośników, zagłówki czy gałka zmiany biegów). Całość wygląda nietuzinkowo i bardzo oryginalnie. Panel zegarów i ten środkowy są niemal identyczne jak w każdej innej Pandzie. Analogowe zegary o nieco nostalgicznym wyglądzie ciekawie współgrają z wkomponowanym obok wyświetlaczem komputera pokładowego. Jedyną różnicą jest sprytnie ukryte pod lewarkiem zmiany biegów pokrętło systemu „Torque-on-Demand".

fot. mat. prasowe

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - wnętrze

Dużo elementów ma kształt kwadratu z zaokrąglonymi brzegami (klamki, maskownice głośników, zagłówki czy gałka zmiany biegów).


Ilość miejsca z przodu jest bardziej niż zadowalająca. Szerszych kierowców może irytować odstająca obudowa lewarka skrzyni biegów, ponieważ ogranicza trochę przestrzeń na prawe kolano. Pozycja za kierownicą jest typowa dla SUV-a. Siedzimy wysoko, co sprawia, że widzimy więcej niż w „klasycznych” autach z segmentu A. Z tyłu na kanapie zmieszczą się dwie osoby dorosłe, jednak miejsce na nogi jest zależne od gabarytów kierowcy i pasażera przedniego fotela. Ale to już jest niestety urok auta tej wielkości.

fot. mat. prasowe

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - przód

Jest niczym orzeszek macadamii. Malutki, ale spróbujcie go uprawiać.


A bagażnik? Jest i to zaskakująco obszerny. Przyzwoite 225 litrów w standardzie i 1000 litrów w opcji czyli, po złożeniu oparcia to naprawdę świetny rezultat na tle szerokiego grona konkurentów.

fot. mat. prasowe

Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet - przednie i tylne fotele

Ilość miejsca z przodu jest bardziej niż zadowalająca. Z tyłu na kanapie zmieszczą się dwie osoby dorosłe, jednak miejsce na nogi jest zależne od gabarytów kierowcy i pasażera przedniego fotela.


Technologia


Pod maską auta dziarsko pracuje wysokoprężny 1.3-litrowy MultiJet. Motor dostarcza autu 80 KM i 190 Nm od 1200 obrotów. Cross osiąga 100km/h w 14,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi wystarczające 160 km/h. Z wysokoprężną jednostką, tak samo zresztą jak w Pandzie 4x4, współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna. Do jej pracy trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Jej obsługa jest intuicyjna. Biegi wskakują lekko i precyzyjnie. Jedno zastrzeżenie: na trasie przydała by się „szóstka” …

Fiat Panda Cross mechanicznie bazuje na Pandzie 4x4. Za przeniesienie napędu na obie osie odpowiada wyżej wymieniony system „Torque-on-Demand", z dwoma mechanizmami różnicowymi oraz elektronicznie sterowanym sprzęgłem. W ToD napęd na cztery koła pozostaje pod kontrolą modułu elektronicznego, który na podstawie analizy sygnałów docierających z samochodu kieruje rozdziałem mocy na oś przednią i tylną, odpowiednio do warunków przyczepności podłoża.

 

1 2

następna

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: