eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Elektromobilność musi się opłacać

Elektromobilność musi się opłacać

2019-03-29 10:43

Elektromobilność musi się opłacać

Eko samochód © Arcansél - Fotolia.com

Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), miniony rok zaowocował rejestracją 1176 aut elektrycznych. 2/3 z nich trafiły do firm, z czego połowa do firm leasingowych i CFM. Jeżeli elektromobilność w naszym kraju ma nabrać wiatru w żagle, to nie może się to odbyć z wyłączeniem firm i ich edukacji odnośnie sposobów finansowania i zakupu samochodów elektrycznych - uważają eksperci EFL.

Przeczytaj także: Czy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu wesprze elektromobilność?

Rządowe wsparcie do tej pory za słabe


Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach będzie się poruszać 1 mln aut elektrycznych. Tego ambitnego celu, jak czytamy w raporcie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Frost & Sullivan „Polish EV Outlook 2019”, raczej nie uda się osiągnąć. Jak do tej pory ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie udało się napędzić rynku, co najprawdopodobniej wynika z braku zachęt i wymiernych korzyści dla potencjalnych nabywców elektryków. W szczególności chodzi tu o firmy, dla których aspekty proekologiczne nie są wystarczającą motywacją do kupna - elektromobilność najzwyczajniej w świecie musi się im opłacać. Tymczasem, przyszli właściciele pojazdów elektrycznych mogą liczyć na nieskrępowaną jazdę buspasami, bezpłatne parkowanie w strefach z parkometrami oraz wyższe odpisy amortyzacyjne. Ponadto u schyłku minionego roku Komisja Europejska zgodziła się na zniesienie w naszym kraju akcyzy na samochody elektryczne. To jednak ciągle za mało.

fot. Arcansél - Fotolia.com

Eko samochód

Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach będzie się poruszać 1 mln aut elektrycznych.


Przedsiębiorcy na to czekają


Czynnikiem, który może jednak nieco bardziej pobudzić rynek, mogą być dopłaty, o których mowa w projekcie rozporządzenia (przedstawionym w lutym br.) Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Zakłada on między innymi do 36 tys. zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Przy średniej cenie ok. 150 tys. PLN taki bonus oznacza oszczędność rzędu jednej czwartej wartości pojazdu.

Sytuację mógłby poprawić impuls płynący z Ministerstwa Finansów w obszarze zmian regulacji dotyczących podatku VAT – w przypadku finansowania osobowego samochodu elektrycznego przedsiębiorcy przysługiwałoby prawo do odliczenia 100% VAT, tak jak jest to obecnie stosowane w przypadku samochodów ciężarowych.

Kolejny obszar, który mógłby dopełnić program wsparcia rozwoju elektromobilności to skierowanie przez rząd i bank centralny oferty wsparcia (np. celowej niskooprocentowanych linii kredytowych) adresowanej do instytucji finansowych wspierających przedsiębiorców chcących wykorzystywać samochody z alternatywnym napędem, co przełożyłoby się na możliwość uzyskania taniego źródła finansowania pojazdów elektrycznych.
- Sprzedaż nowych pojazdów w Polsce od wielu lat jest napędzana przez zakupy firmowe. W ubiegłym roku w Polsce, jak wynika z danych PZPM, ponad 70 proc. nowych samochodów osobowych zostało kupionych przez firmy, wśród których leasingodawcy i firmy CFM to aż 68 proc. Rynek aut elektrycznych rozwija się w podobny sposób i zakładamy, że nie zmieni się to w najbliższej przyszłości. Dlatego rząd we współpracy z instytucjami finansowymi powinien postawić na edukację w zakresie metod finansowania pojazdów elektrycznych. Ten model mobilności tworzy zupełnie nowy ekosystem użytkowania i korzystania z pojazdu, w którym nowoczesne formy finansowania, np. możliwość leasingu samej baterii, mogą mieć decydujące znaczenie, jeśli chodzi o ekonomiczny sens zmiany dominującego obecnie spalinowego środka transportu na elektryczny. W krajach zachodnich nawet 75 proc. samochodów elektrycznych jest leasingowana lub wynajmowana. W Polsce wskaźnik ten jest sporo niższy, co pokazuje że ten segment rynku ma bardzo duży potencjał wzrostu – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • dla wszystkich

    Jurass1 / 2019-03-30 12:40:20

    Wszystko w swoim czasie wg mnie. Elektromobilnosc bedzie sie oplacala, ale najpierw i my sie wykażmy że cos z nia robimy. Greenway na zjeździe w Brukseli wy dotyczacym projektu NCEFastEVNet wyraźnie wyznaczył kolejne cele dla samorzadow i zarzadzajacych poszczegolnymi obszarami. To odpowiedzialnosc wiekszosci a nie tylko wybranych odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Drin / 2019-10-29 01:38:13

    Zgadzam się z przedmówcą. Ja sam zainwestowałem w akcje Elimen, którzy to chcą zrobić coś ważnego dla elektromobilności, a nawet duże "COŚ". Możliwe, że nawet zasili to nie tylko gospodarkę i ekologię, ale także potfel przez wzrost wartości akcji w przyszłości :) Są dalej dostępne w emisji, gdyby ktoś był zainteresowany odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: