eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDi Intensive vs Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline

Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDi Intensive vs Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline

2014-04-10 13:03

Przeczytaj także: Awangardowy Citroen C4 Picasso 1.6 THP AT Exclusive


Właściwości jezdne

Testowanego Citroena napędzał wysokoprężny silnik o pojemności 1.6 l i mocy 115 KM. Słabiutko.. Nie za bardzo radzi on sobie z półtoratonowym (choć lekko zaokrąglonym to jednak wciąż) klocem, zwłaszcza przy komplecie pasażerów i bagażniku wypchanym po granicę wpisaną w dowodzie rejestracyjnym. Całość ratuje moment obrotowy (270 Nm), który mimo wszystko pcha Citroena do przodu. Jednak nie oszukujmy się, jest to raczej auto na długie podróże autostradami, gdzie jedzie się głównie ze stałą prędkością, a przyśpieszenie schodzi na drugi plan. Komfort długich podróży oprócz wspomnianego wygodnego wnętrza podnosi również 6-biegowa skrzynia, zapewniająca ciszę i umiarkowane spalanie. Dodać trzeba, że biegi wchodzą bardzo płynnie i zawsze na swoje miejsce. Nie polecam natomiast ścigania się spod świateł. Picasso do 100 km/h rozpędza się w ponad 13 sekund, co sprawia, że szanse na wygraną ma z nim praktycznie każdy. Ale przecież w vanach nie o to chodzi (chyba?). Samo zawieszenie również nie zachęca do gwałtownych przyśpieszeń, hamowań i zmian pasa ruchu. Podczas spokojnej jazdy przyjemnie kołysze i znakomicie radzi sobie z nierównościami, zapewniając naprawdę duży komfort podróżowania. Gorzej jeśli za szybko wejdziemy w zakręt. Auto przez swój kształt, sporą masę i miękkie zawieszenie jest raczej dedykowane mistrzom prostej. W szybko pokonywanych zakrętach czuć mocną podsterowność i lekkie przechylanie się konstrukcji. Podobnie ma się sprawa z ostrym hamowaniem – Picasso lubi zanurkować. Reasumując, jak jeździ się C4 Picasso? Lekko i przyjemnie, ale pod warunkiem, że wyzbędziemy się sportowych zapędów.

fot. mat. prasowe

Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDi Intensive - silnik

Testowanego Citroena napędzał wysokoprężny silnik o pojemności 1.6 l i mocy 115 KM. Słabiutko..


Sprawdźmy na co stać Tourana. Pod maską testowanego modelu pracował dobrze znany z Volskwagena silnik TDI, ale o większej pojemności (2.0 l) i większej mocy (140 KM) niż w przypadku C4-ki. Choć waga i kształt pojazdów są do siebie zbliżone, a Touran ma tylko o 25 koni więcej, to jednak moment obrotowy większy o 50 Nm (łącznie 320 Nm) robi różnicę. Auto przyśpiesza o wiele płynniej i przyjemniej. Udało mu się nawet zejść poniżej 10 sekund przy sprincie od zera do setki (9,9 sek.). Całością steruje sześciobiegowa manualna przekładnia, do pracy, której w zasadzie nie mogę mieć zastrzeżeń. Biegi nie wchodzą może tak lekko jak w Citroenie, ale za to zawsze na swoje miejsce, a dzięki lekkiemu oporowi daje się ją lepiej wyczuć. Touran znacznie lepiej niż Picasso nadaje się do zakrętowych szaleństw. Zawieszenie jest prawie idealnym połączeniem sztywności i komfortu. Bardzo dobrze tłumi nierówności (choć czujne ucho wychwyci delikatne trzaski) z tą różnicą (na plus w stosunku do C4), że przekazuje kierowcy informacje o tym, co tak właściwie dzieje się z samochodem. W zakrętach zaś sztywno trzyma karoserię zabezpieczając samochód przed nadmiernym przechylaniem. Żadnych zastrzeżeń nie można mieć również do układu kierowniczego. Pozycja kierowcy jest wysoka, kierownica świetnie wyprofilowana, wspomaganie działa poprawnie (zwiększa siłę działania przy wolnej jeździe i zmniejsza przy szybszej) pozwalając na pełną kontrolę auta niezależnie od prędkości.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline - silnik

Pod maską testowanego modelu pracował dobrze znany z Volskwagena silnik TDI, ale o większej pojemności (2.0 l) i większej mocy (140 KM) niż w przypadku C4-ki.


Okiem przedsiębiorcy

Testowany Citroen C4 Picasso w wersji Intensive to wydatek rzędu 98 000 zł, choć przy jego zakupie możemy liczyć na rabat w kwocie około 20 000 zł. Cena po rabacie wydaje się już rozsądna i do przełknięcia. Tym bardziej, że już w standardzie dostajemy bardzo dużo: pełne oświetlenie (ledy, reflektory doświetlające zakręty itd.), atermiczna przednia szyba, komplet systemów bezpieczeństwa (ABS, BAS, EBD, ASR, ESP), komplet poduszek, pakiet miejski (radar, kamera cofania, składane lusterka), system bezkluczykowy, nawigację z dotykowym, personalizowanym ekranem, dwustrefową klimatyzację połączoną ze wspomnianym mniejszym ekranem, za pomocą którego można sterować radiem, klimą i zestawem głośnomówiącym.

fot. mat. prasowe

Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDi Intensive - bagażnik

Bagażnik, który dzięki swojemu kształtowi, płaskiej podłodze i sporej ładowności 537 litrów pozwala na przewiezienie niemal wszystkiego.


Volkswagen Touran w wersji Highline cenowo sporo odbiega od Picasso w promocyjnej cenie. Decydując się na niemieckiego vana przyjdzie nam uszczuplić nasze konto o ponad 100 tys. zł (106 490 zł). Niestety Volkswagen póki co nie przewiduje na ten model rabatów. Jedyne, co może pomóc w wyjechaniu z salonu nowym samochodem, to bardzo szeroka i korzystna oferta kredytowo-leasingowa. Można by przypuszczać, że 100 000 zł i najwyższa opcja Highline powinny zaowocować bardzo bogatym wyposażeniem standardowym niestety nic z tego. Owszem w standardzie dostaniemy całą masę systemów odpowiadających za bezpieczeństwo, dwustrefową klimatyzację, niezłej jakości radio, przyciemniane tylne szyby, komplet poduszek oraz stylistyczne smaczki, np. lusterka w kolorze nadwozia. Sporo jednak przyjdzie nam dopłacić za dodatki, które fajnie jest mieć w samochodzie np. nawigacja połączona z radiem ok. 3000 zł, nawigacja z lepszym radiem posiadającym m.in. odtwarzacz DVD i pamięć 30 GB, to już wydatek prawie 8000 zł.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline - bagażnik

Przestrzeń bagażowa to 695 litrów/2000 litrów po złożeniu siedzeń.


Podsumowanie

Trudno porównać do siebie te dwa samochody, choć na pozór wydają się mieć ze sobą wiele wspólnego. Picasso to rewelacyjna stylistyka zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Volkswagen wizualnie jest po prostu nudny, ale znowu ma zawieszenie i silnik dający więcej przyjemności z jazdy. Jeżeli o mnie chodzi to idealnym rozwiązaniem byłaby hybryda tych dwóch samochodów. Auto, które wyglądałoby jak C4 Picasso, a jeździło jak Volkswagen Touran.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: