Odszyfrujmy oznaczenia na oponach
2015-03-06 10:29

Oznaczenie na oponie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Od 1 maja 2021 nowe etykiety na oponach samochodowych. Co się zmienia?
Podstawowe informacje płynące z napisów umieszczonych na ścianie bocznej opony dotyczą rozmiaru, daty i miejsca produkcji, indeksów ładowności i prędkości, sposobu ich montażu (przydatne dla wulkanizatorów), a także ewentualnych homologacji do danego auta. Pozostałe dane są dla kierującego mniej istotne, ponieważ nie mają znaczenia podczas użytkowania ogumienia.Rozmiar opony oraz indeksy nośności i prędkości
Przykład: 195/65R15 91 H
195 – Szerokość przekroju, która jest wyrażona w milimetrach. W standardowej oponie mierzona jest pomiędzy bokami opony. W oponach typu slick oraz semi-slick szerokość może być wyrażona w centymetrach. Mierzona jest wtedy powierzchnia styku opony z nawierzchnią.
65 – Profil opony – jest to wartość procentowa, wyrażająca wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku: 65% oznacza 126,7 mm.
UWAGA: Jeżeli profil opony nie jest podany, np. 185R14, oznacza to, iż jest to tak zwany pełen profil, czyli 80. Można w takiej sytuacji zamontować również oponę 185/80R14.
R – Opona radialna - informacja o budowie opony.
15 – Średnica osadzenia – średnica felgi wyrażona w calach. Wartość ta musi bezwzględnie odpowiadać średnicy felgi, na której ma być montowana opona.
91 – Indeks nośności – jest on ściśle związany z konkretnym rozmiarem opony. W danym rozmiarze mogą występować maksymalnie 3 indeksy ładowności. Zawsze należy go dopierać do auta, jakim się poruszamy.
UWAGA: Na oponach dostawczych oraz ciężarowych występują dwa indeksy nośności, np. 104/102. Oznacza to, że takie ogumienie można zostać zamontowane na tzw. bliźniaku. Takie opony pod wpływem nacisku na jedną oponę osiągają nośność 104, natomiast w parze, przy większym ciężarze 102 każda.
H – Indeks prędkości – informuje nas o maksymalnej, zalecanej przez producenta opon, prędkości z jaką możemy na nich jeździć.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jak rozumieć oznaczenia opon?
-
Wymiana opon: konieczność czy sztuczka marketingowa?
-
Nowe opony samochodowe. 5 najważniejszych kwestii
-
Czy na oponach zimowych można jeździć latem?
-
Wymiana opon: tajemniczy klient sprawdza, na co trzeba się przygotować?
-
Opony letnie a droga hamowania zimą. Zobacz, ile ryzykujesz
-
Opony całoroczne. Są plusy, nie brakuje minusów
-
Czy opony zimowe latem są dopuszczalne?
-
Indeks prędkości opon. Ważny czy nie?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)