Jak rozumieć oznaczenia opon?
2017-06-30 10:12
Przeczytaj także: Odszyfrujmy oznaczenia na oponach
Za sprawą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE od 1 listopada 2012 roku na producentów ogumienia samochodowego zostały nałożone obowiązki w zakresie oznakowania opon. Producenci oraz importerzy opon będą musieli zadbać o opatrzenie produktów stosownymi etykietami informującymi o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni.Oznaczenia opon pod lupą
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uczestniczy właśnie w trwającym do 2018 roku monitoringu rynku ogumienia. W projekcie bierze udział 14 krajów członkowskich UE (Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Finlandia, Hiszpania, Irlandia, Niemcy, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Polska Rumunia, Szwecji) oraz Turcja.Uczestnicy wymieniają się informacjami i spostrzeżeniami odnośnie kontroli opon. Plany zakładają, że w trakcie trwania programu sprawdzona zostanie poprawność oznaczania 15 tysięcy partii opon oraz dokumentacja techniczna 1500 partii. Do badań laboratoryjnych, w których zostaną zweryfikowane informacje producentów o właściwościach produktów trafi 150 różnych ich modeli. Wyniki zostaną opublikowane w pierwszym półroczu 2018 r.
fot. mat. prasowe
Oznakowanie opon
Im mniejszy opór stawia opona, tym mniejsze jest zużycie paliwa.
Kupujemy opony - informacje dla konsumentów
- Oznaczenie opon to stosowne naklejki lub etykiety – znajdziesz tam najważniejsze informacje o klasie efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia i o klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te same informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Porównując etykiety, łatwiej dokonasz wyboru opon, uwzględniając poziom bezpieczeństwa i wpływ na środowisko.
- Kupujesz przez internet? Masz prawo odstąpić od umowy i oddać opony w ciągu 14 dni od momentu ich odbioru. Sprzedawca zwróci ci pieniądze wraz z kosztami standardowej dostawy. Pamiętaj jednak, że musisz odesłać je na własny koszt. Zwrot opon w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy.
- Opony wadliwe masz prawo reklamować przez 2 lata od zakupu. Pamiętaj, że do reklamacji potrzebny ci będzie paragon albo inny dowód zakupu (np. potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły ci podczas zakupów).
- Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa lub oznakowania produktów zgłaszaj do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.

oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Oznaczenia na oponach - sztuka interpretacji
-
Wymiana opon: konieczność czy sztuczka marketingowa?
-
Nowe opony samochodowe. 5 najważniejszych kwestii
-
Czy na oponach zimowych można jeździć latem?
-
Wymiana opon: tajemniczy klient sprawdza, na co trzeba się przygotować?
-
Opony letnie a droga hamowania zimą. Zobacz, ile ryzykujesz
-
Opony całoroczne. Są plusy, nie brakuje minusów
-
Czy opony zimowe latem są dopuszczalne?
-
Indeks prędkości opon. Ważny czy nie?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)