eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Volvo XC90 D5 Inscription = relaks z rodziną

Volvo XC90 D5 Inscription = relaks z rodziną

2015-10-06 00:25

Przeczytaj także: Volvo XC90 B5 AWD - bardzo udany suv premium


Pisałem już o trybach jazdy… No właśnie, jazdy. Jak nowe XC90 zachowuje się na drodze?

Silnik, który można znaleźć w testowanym egzemplarzu, to dwulitrowy diesel o mocy 225 KM, wspomagany dwiema turbinami. Jest czterocylindrowy, tak jak każdy inny silnik w tym modelu. Współpracuje z ośmiobiegową skrzynią automatyczną, mamy też napęd na cztery koła. Głównym celem ograniczenia liczby cylindrów było zredukowanie zużycia paliwa. Pod tym względem rzeczywiście nie jest źle. Średnie spalanie na poziomie 9 litrów w cyklu mieszanym z przewagą miasta to dobry wynik w tej kategorii wagowej.

Trzeba za to przyznać, że co najmniej jeden dodatkowy cylinder by nie zaszkodził z jednego względu: poprawiłby dźwięk tej jednostki. Obecny nie jest ani natarczywy, ani nieprzyjemny dla ucha (co jest również zasługą świetnego wyciszenia), ale… brakuje mu nieco klasy. Z luksusowym charakterem nowego XC90 lepiej współgrałby odgłos pięcio- lub sześciocylindrowego motoru – nawet jeśli nadal mówimy o dieslu.

Gdy chodzi o moc, nie powiem, by robiła wielkie wrażenie i część klientów pewnie zatęskni za większą liczbą koni pod maską.

Mimo wszystko, osiągi można uznać za wystarczające (pierwsza setka po 7.8 s), skrzynia działa sprawnie i nie ociąga się z redukcjami, a napęd na cztery koła nawet w największą ulewę i na najgorszej drodze gwarantuje brak problemów z trakcją.

Zachowanie w zakrętach jest również bez zarzutu. Oczywiście, to auto waży dwie tony, więc nikt o zdrowym rozsądku nie będzie spodziewał się zwinności małego GTI. Układ kierowniczy jest jednak wystarczająco precyzyjny, a lusterka nie mają najmniejszej ochoty na bliższe poznanie się z ziemią, nawet gdy atakujemy łuki ze sporą prędkością.

Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć: jeżeli ktoś szuka sportowego SUVa, trafił pod zły adres.

XC90 nie będzie protestować podczas prób dynamicznej jazdy, ale… ono zupełnie do tego nie prowokuje. Oczywiście, jeśli masz 18 lat i właśnie podebrałeś auto ojcu, włącz tryb Dynamic i pościgaj się spod świateł. Ale większość kierowców tego samochodu bardziej będzie sobie cenić ciche i łagodne resorowanie nierówności, mnóstwo przestrzeni w kabinie i poczucie bezpieczeństwa, które to auto bezsprzecznie zapewnia.

Relaks i spokojna jazda z rodziną – oto, do czego zostało stworzone nowe XC90. Czy to najlepszy tego typu SUV na rynku? Nie mam pojęcia – nie jestem jeszcze ojcem rodziny i przejażdżka takim autem to dla mnie nietypowa podróż w nieznane rejony motoryzacji. Ale nie miałbym nic przeciwko, gdyby to była wycieczka w moją własną przyszłość.
Dla tych, dla których moja przyszłość nadeszła już teraz, kiepska wiadomość na koniec.

Cena testowanego egzemplarza sięga 400 tysięcy złotych (wersja bazowa z tym silnikiem: 245 800 zł). To niewątpliwie dużo. Z drugiej strony, konkurencyjne Audi Q7 czy BMW X5 będą kosztować tyle samo lub więcej, gdy zechcemy, by były wyposażone w podobnie dużo nowinek technicznych. No i niemieccy konkurenci zapewniają nieco inny wizerunek kierowcy, który nie każdemu odpowiada. Volvo jest bardziej bezpretensjonalne.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Mikołaj Adamczuk / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: