eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic. Ładny, ale gadżet

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic. Ładny, ale gadżet

2016-07-22 00:18

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic. Ładny, ale gadżet

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (14)

Toyota ma Lexusa, Honda Acurę, Nissan Infiniti, a grupa VW - Audi i Porsche… Każdy szanujący się koncern ma w swoim portfolio markę Premium. Tylko grupa PSA przez całe lata nie mogła jakoś się jej dorobić. Kiedy w 2009 Francuzi wyciągnęli z motolamusa nazwę DS, niewielu przypuszczało, że to intermezzo do jej powstania. Czy dobrym pomysłem jest tworzenie marki Premium w czasach obowiązkowego zaciskania pasa? Odpowiedź na to pytanie poznamy pewnie za kilka lat. Możliwości są dwie: PSA powtórzy sukces Toyoty lub Nissana albo… "poleci Maybachem".

Przeczytaj także: DS 3 Crossback 1.2 PureTech EAT8 Grand Chic

Z zewnątrz…


W 2009 roku grupa PSA zaprezentowała Citroena DS3. Auto było ekskluzywną wariacją na temat „CeTrójki”. Po kilku latach przeszło lifting i dorobiło się większych, bardziej ekskluzywnych braci. Od ubiegłego roku nie jest już Citroenem tylko DS-em samym w sobie. Patrząc na DS 3 aż trudno uwierzyć, że ma cokolwiek wspólnego z Citroenem C3. Jest niczym gadżet łączący sportowe konotacje z elegancją i lifestyle'em. Tak, DS 3 to piękna rzecz. Szczególnie ten nowy. Wprawdzie linia auta nie uległa zmianie, ale te detale… Przeprojektowany, ogromny grill o charakterystycznym dla marki kształcie, nowe lampy z diodami LED, dodatkowe diody do jazdy dziennej wkomponowane w zderzak i wreszcie sporo chromów podkreślających prestiż tego ostrego „malucha”.

Jako że nigdy nie ma tak, iż wszystko jest pięknie, to trzeba dodać, że tył nie jest… Jedynym wyróżniającym się elementem są designerskie lampy. Reszta, w mojej opinii, nudna aż do bólu. Nawet dyfuzor i lotka nad tylną szybą sprawiają wrażenie przyklejonych na siłę. Krótko mówiąc, zadek „deesa” sprawia wrażenie, jakby designerzy z PSA przestraszyli się, że nagle będą… zbyt innowacyjni i odpuścili. Szkoda, bo cała reszta auta jest „prima sort”. Linia boczna - stylistyczny majstersztyk. Dach, dzięki sporym przeszkleniom i ciemnym szybom wygląda jakby zawisł w powietrzu. Do tego pomalowany w kontrastującym kolorze bardzo kojarzy auto z motosportem. Ponadto, 18-calowe koła i klamki żywcem wyjęte z poprzedniej epoki nadające autu wiele stylu.

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - z boku

DS 3 to piękna rzecz. Szczególnie ten nowy. Wprawdzie linia auta nie uległa zmianie, ale te detale…


… i we wnętrzu


We wnętrzu trudno przyczepić się do czegokolwiek. Jest i elegancko, i sportowo, i… pięknie. Nieczęsto zdarza mi się użyć aż tylu przymiotników, ale w przypadku tego francuskiego cacuszka po prostu warto. Deska rozdzielcza jest bardzo sportowa. Głębokie tunele zegarów w srebrnych obwódkach otoczone plastikiem bardzo dobrze udającym karbon kojarzą się z motosportem. W podobnej tonacji utrzymano design panelu środkowego. Kabinę wykończono w stylu Premium. To oznacza dobre materiały i porządne spasowanie. Skóra, miękkie plastiki, alcantara i pieczołowity montaż wszystkich tych puzzli robią bardzo dobre wrażenie. Znajdziemy tu także sporo szarości, ale przyjemnych dla oka i nie nużących nawet przy długim obcowaniu.

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - tył

Jedynym wyróżniającym się elementem tyłu są designerskie lampy.


Komfort podróżowania zależy od tego, gdzie siedzimy. Fotele przednie są idealnie dobrane nawet na długie trasy. Tylna kanapa w sumie też, choć tu osobom o dłuższych kończynach może być mniej komfortowo. Za to wsiadanie do tyłu, pomimo 3-drzwiowego nadwozia, jest zaskakująco wygodne. Dostęp do drugiego rzędu ułatwia przede wszystkim długość "skrzydeł".

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - wnętrze

We wnętrzu jest i elegancko, i sportowo, i… pięknie.


Bagażnik, jak na komfortowe auto segmentu B, należy uznać za wystarczający. Prawie 290 litrów w konfiguracji 5-osobowej i 980 litrów przy złożonej tylnej kanapie. Szału nie ma, ale zapakować się można bez większych problemów.

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - kanapa

Fotele przednie są idealnie dobrane nawet na długie trasy. Tylna kanapa w sumie też, choć tu osobom o dłuższych kończynach może być mniej komfortowo.


Technologia


Pod maską testowego DS 3 pracował benzynowy, doładowany, 3-cylindrowy motor PureTech, nagrodzony niedawno mianem Silnika Roku. Jednostka o pojemności 1,2 litra i mocy 110 KM jest dla niewielkiego DS-a idealna. Swoją moc uzyskuje przy 5500 obrotach, a maksymalny moment obrotowy, czyli 205 Nm. - już od 1500 obrotów. To pozwala na niezłą frajdę za kółkiem. Nawet automatyczna, sześciobiegowa skrzynia go nie „zamula”. Jeśli już o niej wspomniałem, to warto dodać, że działa szybko i precyzyjnie.

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - przód

Z przodu ogromny grill o charakterystycznym dla marki kształcie, nowe lampy z diodami LED, dodatkowe diody do jazdy dziennej wkomponowane w zderzak.


Silnik pozwala na osiągnięcie około 190 m/h prędkości maksymalnej i przyspieszenie 0-100 km/h w 9,5 sekundy. W małym, typowo miejskim aucie takie parametry robią dobre wrażenie. Dla tych, którzy lubią ostrzej, DS ma kilka innych propozycji silnikowych... Zgodnie z obowiązującą linią eko, silnik PureTech jest wyposażony w system Start&Stop pozwalający, przynajmniej teoretycznie, na oszczędzanie paliwa. Poza tym, mały DS ma w standardzie omalże wszystko, co uprzyjemnia jazdę i sprawia, że jest ona bezpieczniejsza.

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - z przodu

DS 3 do tanich, niestety, nie należy. Producent za podstawowy wariant żąda około 63 tys. złotych.


Wrażenia z jazdy


Chwaliłem już prowadzenie DS 3? Nie? To czynię to niniejszym… Otóż, 110 KM i 205 Nm. pozwala autu na dość spontaniczną reakcję na głębsze wduszenie pedału gazu. I rzecz w tym, aby nadążył za nim układ kierowniczy. I… nadąża. Jest przy tym tak bezpośredni, że przywołuje radość z jazdy jaką daje gokart! Z tym że DS jest zdecydowanie bardziej wygodny…

Tytuł Silnika Roku dla jednostki PureTech nie był na wyrost. Przynajmniej z ekonomicznego punktu widzenia. I choć dane producenta (4,7 litra średnio, 5,9 w mieście i 4 w trasie) można włożyć między bajki, to w realu nie jest jakoś specjalnie dużo: 6,9 litra w mieście, 4,7 w trasie i 5,4 w cyklu mieszanym robi lepiej niż dobre wrażenie… Z kolei zawieszenie małego DS-a jest dość sportowe. Innymi słowy, akceptowalnie twarde. Jest bardziej sprężyście niż byśmy się spodziewali, ale też bardziej komfortowo niż moglibyśmy przypuszczać. Innymi słowy, jazda po dziurach nie boli, ale… przyjemnie nie jest!

fot. mat. prasowe

DS 3 1.2 PureTech 6EAT Be Chic - z tyłu

Jednoznacznej oceny DS3 nie będzie. Bo to auto jest niczym gadżet. Ładny, ale gadżet.


Okiem przedsiębiorcy


DS 3 do tanich, niestety, nie należy. Producent za podstawowy wariant „winszuje" sobie około 63 tys. złotych. Najdroższą wersję wyceniono na mało realne 128 tysięcy! Zważywszy na wyposażenie i własności jezdne, to cena z górnej granicy akceptowalności. Poza tym, według PSA marka DS jest marką premium. Jeżeli jest nią też wśród klientów, ceny są w porządku. Jeżeli jeszcze nie, to firma może mieć niejaki problem.

Jak sfinansować zakup? Poprzez Citroen Bank. W ofercie znajdziemy kredyt bez wpłaty własnej i okresem umowy od 6 do 86 miesięcy. W przypadku leasingu, dealerzy podchodzą do ewentualnych przedsiębiorców bardzo indywidualnie. Da się więc wynegocjować całkiem dobre warunki. Wpłata własna w przypadku leasingu wynosi minimum 10% wartości, a okres trwania umowy leasingowej może trwać do 60 miesięcy.

Podsumowanie


Jednoznacznej oceny DS3 nie będzie. Bo to auto jest niczym gadżet. Ładny, ale gadżet. A z gadżetami jest tak, że albo są przydatne albo…

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Więcej na ten temat: DS, DS 3, testy samochodów, testy aut

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: