eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Rozładowany akumulator. Jak sobie poradzić?

Rozładowany akumulator. Jak sobie poradzić?

2017-01-17 12:43

Rozładowany akumulator. Jak sobie poradzić?

Akumulator © fot. mat. prasowe

Chyba nie ma kierowcy, dla którego zima byłaby ulubioną porą na drogowe wojaże. Trudności zaczynają się wraz z pierwszymi mrozami i opadami śniegu. Szczególnie częstym scenariuszem są kłopoty z akumulatorem, a więc najczęściej także problemy z uruchomieniem samochodu. Jak im przeciwdziałać i co robić, jeśli już się pojawią? Oto porady ekspertów Feu Vert.

Przeczytaj także: Samochód zimą. O to trzeba zadbać

Niskie temperatury zimą zaskakują już chyba jedynie drogowców. Kierowcy powinni być do nich przyzwyczajeni i wiedzieć, że im większy mróz, tym większe również prawdopodobieństwo kłopotów z akumulatorem. Urządzenie to działa bowiem prawidłowo jedynie wówczas, gdy jest w pełni naładowane. Zimą natomiast rozładowuje się o wiele szybciej, ponieważ niska temperatura obniża jego pojemność (nawet o 1/5 przy niewielkim mrozie). Do tego jeszcze dochodzi opór stawiany przez olej i elementy ruchome, co powoduje, że samochód potrzebuje do rozruchu zdecydowanie więcej energii.

Co zatem zrobić, aby uniknąć przykrych, zimowych niespodzianek? Na szczęście istnieją sprawdzone na to sposoby. Rozładowany akumulator to nie koniec świata.

Akumulator podczas mrozów


Przede wszystkim warto sobie zdawać sprawę, że akumulator ładuje się podczas pracy silnika, a zatem im dłuższe dystanse przejeżdża auto, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że bateria odmówi posłuszeństwa. Długa trasa daje alternatorowi możliwość uzupełnienia energii pobranej z akumulatora. Tymczasem na krótkich dystansach nie jest on w stanie zrekompensować strat prądu, które wywołał rozruch silnika. W rezultacie rozładowany akumulator najczęściej jest problemem tych kierowców, którzy niewiele się przemieszczają.

Należy pamiętać również, że wydajność akumulatora spada przez jednoczesne uruchomienie wielu odbiorników elektrycznych – radia, klimatyzacji, świateł. W czasie utrudnionego zimowego rozruchu warto więc wyłączyć urządzenia, które pobierają prąd, by zbytnio nie obciążać baterii.

Dla prawidłowego funkcjonowania akumulatora ważny jest także dobry stan przewodów i klem. Elementy te powinny być regularnie czyszczone i zabezpieczane odpowiednimi środkami chemicznymi.

Kontrola stanu akumulatora


Niezwykle ważną rolę odgrywa regularna kontrola poziomu naładowania akumulatora. Można wykonać ją przy pomocy woltomierza – napięcie spoczynkowe na zaciskach sprawnej baterii powinno wynosić 12,5 – 12,7 V, a napięcie ładowania – 13,9 – 14,4 V. Pomiar należy wykonać również przy zwiększeniu obciążenia akumulatora poprzez uruchomienie odbiorników energii (świateł, radioodbiornika itd.) – napięcie wskazane przez woltomierz nie powinno w takiej sytuacji spadać o więcej niż 0,05 V.

fot. mat. prasowe

Akumulator

Rozładowany akumulator to jeden z najczęstszych zimowych scenariuszy wśród kierowców.


Jak awaryjnie uruchomić samochód?


W przypadku problemów z zimowym rozruchem samochodu przydatne okażą się dodatkowe akcesoria, ułatwiające uruchomienie pojazdu. Należą do nich:
  • prostownik – urządzenie, które pozwala postawić rozładowany akumulator na nogi. W tym celu należy wyjąć baterię z samochodu i podłączyć ją do prostownika. Urządzenie może jednak nie być skuteczne, gdy akumulator całkowicie się rozładuje (zostaje wtedy nieodwracalnie zasiarczony). Producenci wskazują, że następuje to, gdy napięcie spoczynkowe jest niższe niż 11,7 V. W takiej sytuacji konieczna staje się wymiana baterii;
  • kable rozruchowe – służą do uruchamiania auta poprzez „pożyczenie” prądu ze sprawnego akumulatora w innym samochodzie
  • booster – zewnętrzne urządzenie rozruchowe, rodzaj przenośnej baterii o dużej mocy. Posiada kompaktowe rozmiary, nie ma więc przeszkód, by zmieścić booster w bagażniku.

Wymiana akumulatora


Jeśli rozładowany akumulator nie daje się w żaden sposób zregenerować, to wówczas nie pozostaje nic innego niż jego wymiana. Należy wówczas zwrócić uwagę, by wybrać produkt odpowiadający konkretnemu modelowi samochodu pod względem pojemności, prądu rozruchowego, rozmiaru i sposobu mocowania. W tym celu warto skorzystać ze specjalnego konfiguratora na stronie Feu Vert.

Stary akumulator należy zostawić w punkcie, w którym kupiono nową baterię lub w dowolnym miejscu przyjmującym te urządzenia – w żadnym wypadku nie można wyrzucać go do śmietnika! Akumulator zawiera bowiem toksyczny kwas siarkowy, który jest bardzo niebezpieczny dla środowiska.

Uwaga! W niektórych pojazdach (zwłaszcza tych z wieloma systemami elektronicznymi) samodzielna wymiana akumulatora nie jest możliwa, ponieważ wymaga zastosowania specjalistycznych urządzeń diagnostycznych. W takiej sytuacji należy skorzystać z pomocy fachowców.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Kotarson / 2017-01-26 13:09:08

    Dwóch sąsiadów już w tym sezonie ratowałem kablami. Mój jenox na razie dobrze działa, a już 4 zima w sumie. Droższe mi wcześniej szybciej padały. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: