eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › BMW i3 - krótki lot w kosmos

BMW i3 - krótki lot w kosmos

2017-10-11 08:11

BMW i3 - krótki lot w kosmos

BMW i3 © Adam Gieras Fotomotografia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (14)

Kilkadziesiąt lat temu ludzie wyobrażali sobie, że samochody przyszłości będą latały, a przynajmniej unosiły się kawałek nad ziemią, a taki wymysł jak koła nie będzie już nam za bardzo potrzebny. Cóż, technologia poszła trochę w inną stronę. Samochody nadal mają przeważnie cztery koła, poruszają się po drogach, zazwyczaj też potrzebują kierowcy. Jednak coś się zmieniło…

Przeczytaj także: BMW X4 M40i – suv z osiągami mocarnego hot-hatcha

Coraz częściej na drogach mamy okazję spotkać auta hybrydowe oraz elektryczne. Co prawda to drugie rozwiązanie nie jest jeszcze zbyt popularne w naszym kraju ze względu na dość małą ilość stacji ładowania, ale powoli się to zmienia. Według prognoz, do 2020 roku ma powstać w Polsce niemal 200 stacji szybkiego ładowania, co pozwoli to na całkiem sprawne poruszanie się autem elektrycznym na co dzień.

Właśnie jedno z takich aut dostaliśmy do testu. BMW i3, bo o nim mowa, z pewnością spełnia część oczekiwań poprzednich pokoleń – jest naprawdę kosmiczne i wygląda jak przybysz z innej planety. W ręce naszej redakcji wpadło w 100% elektryczne i3 94 Ah o mocy 170 KM o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z automatyczną skrzynią biegów. Dlaczego wspominam o tym, że auto jest w 100% elektryczne, skoro i3 to samochód elektryczny? Śpieszę z wyjaśnieniem. BMW i3 jest również dostępne z Range Extenderem, czyli małym silnikiem spalinowym (647 cm³, 28 kW/38 KM) wspomagającym działanie silnika elektrycznego i zwiększającym jego zasięg.

fot. Adam Gieras Fotomotografia

BMW i3 - przód

Dzięki lekkiej konstrukcji oraz umiejscowieniu silnika wraz z akumulatorami nisko pod podłogą, auto prowadzi się bardzo pewnie.


Zaczniemy od paru najważniejszych informacji w przypadku omawiania auta elektrycznego – zasięgu oraz czasu ładowania.

W lato, w mieście przy normalnym użytkowaniu BMW i3 zapewnia zasięg około 200 km. Po włączeniu trybu ECO PRO +, który wyłącza między innymi klimatyzację i ogranicza prędkość pojazdu do 90 km/h „dorzuca” nam do przejechania dodatkowe 30 kilometrów. W zimie zasięg na pełnym naładowaniu spada o około 25%. Poza miastem deklarowany przez producenta zasięg spada do około 150-160 km, niezależnie od pory roku.

fot. Adam Gieras Fotomotografia

BMW i3 - bok

19-calowe, bardzo wąskie koła umiejscowione na rogach dodają gokartowych wrażeń podczas lawirowania w ruchu miejskim.


Okej, a ile zajmie nam ładowanie i3 do pełna przy praktycznie pustej baterii? W przypadku gniazda 230V standardowy czas ładowania to 8h. Może zostać skrócony dzięki ładowarce od BMW do 6h. Dodatkowo, dzięki odpowiedniej konfiguracji możemy ładować auto tylko w określonych godzinach np. podczas tańszej taryfy nocnej. Wygodne i oszczędne, prawda? W przypadku ładowania przy pomocy szybkiej ładowarki czas ten wynosi 4h. Wynik bardzo dobry, ale niestety w Polsce zbyt wielu ładowarek tego typu na ten moment nie doświadczymy.

fot. Adam Gieras Fotomotografia

BMW i3 - tył

W i3 tylne drzwi otwierają się „do tyłu”.


Wrażenia z jazdy


BMW i3 jeździ się mocno nietypowo jak na miejskie auto. Tylny napęd, dość twarde zawieszenie i dobry układ kierowniczy. Dodatkowo maksymalny moment obrotowy dostępny praktycznie przez cały czas pod prawym pedałem i praktycznie brak potrzebny wciskania lewego hamulca – auto mocno zwalnia po odjęciu gazu. Na początku myślałem, że zablokowało mi się któreś koło. Trzeba się jednak do tego przyzwyczaić i uważać. Parę razy zostałem obtrąbiony i spotkałem się również z dość nerwowymi gestami. Powód? Przed światłami zwalniałem praktycznie do zera bez naciskania hamulca, czyli bez światła stopu. W polskich warunkach jazdy na zderzaku, o stłuczkę nietrudno. Wróćmy jednak do samej jazdy. Dzięki lekkiej konstrukcji oraz umiejscowieniu silnika wraz z akumulatorami nisko pod podłogą, auto prowadzi się bardzo pewnie. 19-calowe, bardzo wąskie koła umiejscowione na rogach dodają gokartowych wrażeń podczas lawirowania w ruchu miejskim.

fot. Adam Gieras Fotomotografia

BMW i3 - z przodu i boku

Patrząc na auto z zewnątrz mamy wrażenie, że jest ono solidne a jednocześnie lekkie.


Niecodzienna stylistyka


Niemiecki koncern podszedł do wykończenia swojego elektrycznego dziecka zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz w dość kontrowersyjny sposób. Głównym założeniem było zapewne wyróżnienie auta na tle szarej drogowej codzienności. No i udało się. BMW i3 jest bez wątpienia samochodem, który wyróżnia się jednocześnie pozostając spójnym i konsekwentnym. Patrząc na auto z zewnątrz mamy wrażenie, że jest ono solidne a jednocześnie lekkie.

fot. Adam Gieras Fotomotografia

BMW i3 - wnętrze

Wnętrze wykonane zostało w całości z materiałów odnawialnych.


Wnętrze jest jeszcze bardziej nietypowe. Wykonane zostało w całości z materiałów odnawialnych podkreślając tym samym proekologiczne nastawienie auta. Duży plus. Szczerze mówiąc na początku dość ciężko się do niego przyzwyczaić, ale na szczęście szybko zaczynamy doceniać ergonomiczność i dużą, jak na tego typu auto, przestrzeń. Dzięki napędowi na tylną oś podłoga jest płaska i umożliwia swobodne przemieszczanie się na drugą stronę samochodu. Moglibyśmy to docenić w ciasnych miejscach parkingowych, w których przytulamy się np. do płotu a wszyscy pasażerowie wysiadają z tyłu, ale… niestety. Płaska podłoga to nie wszystko. W i3 tylne drzwi otwierają się „do tyłu” (tak jak np. w Oplu Meriva). Do tego aby otworzyć tylne drzwi musimy najpierw otworzyć… przednie. Jest to podyktowane brakiem środkowego słupka, a zatem konstrukcja przednich drzwi trzyma na miejscu te tylne. Szkoda, że nie dało się inaczej. Jestem zdecydowanie na nie.

Podsumowanie


Nie ma co ukrywać – samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji czy nam się to podoba czy nie. Myślę jednak, że w naszym kraju minie jeszcze parę lat zanim zagoszczą one w większej ilości na drogach. W tym momencie rozwój tej dziedziny rynku blokuje zdecydowanie zbyt mała ilość ładowarek dostępnych publicznie. Jeżeli ktoś ma własne miejsce parkingowe z dostępem do prądu i jeździ głównie po mieście, to i3 jest naprawdę ciekawą propozycją. Może się okazać, że codzienna jazda autem elektrycznym i wynajmowanie auta spalinowego od święta nie jest głupim pomysłem.

PS. Mała prywata. Jeździłem i3 przez 3 dni. W tym czasie 2x byłem zmuszony dzwonić na straż miejską, ponieważ na miejscach do ładowania (oznaczonych znakiem oraz kopertami) stały samochody o tradycyjnym napędzie. Walczmy z tą patologią i zgłaszajmy takie przypadki, może kiedyś w końcu do naszych rodaków coś dotrze.

Moim zdaniem: Adam Gieras
BMW i3 nie jest już autem przyszłości. To pojazd teraźniejszości i chcemy czy też nie chcemy – musimy to zaakceptować! Nie taki diabeł straszny, jak go malują na szczęście. Po pierwsze osiągi – 7,2 sekundy 0-100 km/h. W dodatku przyspieszenie jest dosłownie liniowe. Po wdepnięciu gazu w podłogę BMW rusza jakby było wystrzelone z procy. Nie traci werwy aż do 150 km/h, czyli swoich maksymalnych możliwości. Po drugie wygląd – to auto przyciąga wzrok na ulicy i choć nie jest piękne, to jest “jakieś”, więc można poczuć się jak ktoś zupełnie wyjątkowy. Po trzecie wykończenie środka – uwielbiający minimalizm architekt wnętrz odnajdzie się w tym aucie w 5 sekund. Połączenie prawdziwego drewna z plastikiem z odzysku to nie tylko ekologiczne, ale i bardzo odważne, a w konsekwencji na szczęście smaczne rozwiązanie. Ja jestem bardzo na tak! Masz kasę – kupuj, nie pożałujesz. 200 km to całkiem spory i realny zasięg. Mnie w 30 minut udało się na tyle mocno podładować baterię, że spokojnie mogłem sobie pojeździć kolejne kilka godzin. W dodatku ładowanie było całkowicie darmowe.

oprac. : Arek Jurczewski / Motoryzacyjnie Pod Prąd Motoryzacyjnie Pod Prąd

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: