Cenowy chaos na stacjach ładowania. Sprawdż, ile zapłacisz
2025-07-17 00:30
Przeczytaj także: Licznik Elektromobilności: rekordowe wzrosty na polskim rynku e-mobility
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Którzy operatorzy podnieśli ostatnio ceny ładowania samochodów elektrycznych?
- Jakie promocje na ładowanie EV obowiązują latem 2025 w Polsce?
- Dlaczego ceny ładowania aż tak się różnią?
- Co o obecnej sytuacji na rynku elektromobilności sądzą eksperci?
Lipiec 2025 roku to kolejny miesiąc intensywnych zmian na polskim rynku ładowania samochodów elektrycznych. W najnowszym wydaniu rankingu EV Klub Polska i elektromobilni.pl obserwujemy wyraźne rozwarstwienie strategii cenowych operatorów – podczas gdy jedni wprowadzają wakacyjne promocje, inni kontynuują podwyżki rozpoczęte w poprzednich miesiącach.
Po czerwcowych aktualizacjach cenników w Eleporcie nadal trwa trend wzrostów. Operator po raz kolejny podnosi ceny, tym razem tylko dla punktów ładowania o mocy powyżej 50 kW z 2,79 zł/kWh na 2,89 zł/kWh. Jeszcze w maju za ładowanie z taką mocą płaciliśmy 2,48 zł/kWh. To oznacza wzrost o ponad 16% w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, co czyni Eleport jednym z droższych operatorów na polskim rynku.
Pomimo wakacyjnych promocji wśród wybranych operatorów, również Shell wybrał ścieżkę podwyżek, zmieniając stawki o 10% w górę. Oznacza to, że od teraz na Shell Recharge zapłacimy 3,3 zł/kWh. Warto wziąć ten aspekt pod uwagę podczas wakacyjnych podróży, szczególnie przy planowaniu tras międzynarodowych, gdzie stacje tego operatora często stanowią popularne punkty ładowania.
fot. freepik
Ranking cen ładowania
Ranking cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni
Ostatnią zanotowaną podwyżką z początkiem lipca jest maksymalna stawka za ładowanie AC na stacjach Budimex Mobility. Od teraz waha się ona od 1,91 przez 2,09 po 2,5 zł/kWh. Stawki szybkiego ładowania prądem stałym pozostały bez zmian.
Jedną z najlepszych promocji tegorocznych wakacji ma MOYA energia. Ceny za ładowanie DC i HPC zostały obniżone z poziomu 1,99 zł/kWh na 1,79 zł/kWh na cały okres wakacji. Należy też nadmienić, że operator posiada obecnie rosnącą sieć stacji ładowania, a liczba ta dynamicznie zwiększa się z miesiąca na miesiąc, co czyni tę ofertę coraz bardziej atrakcyjną dla polskich kierowców.
Wspominając o promocjach na ładowanie nie można również pominąć ORLEN Charge, który również na okres wakacji (lipiec-sierpień) wprowadził zniżkę 25% od cen podstawowych. Taka oferta umieściła operatora na pozycji lidera pod względem ładowania AC – 1,46 zł/kWh. Z kolei przy szybkim ładowaniu DC, ORLEN przesunął się do górnej części tabeli. Od teraz przez całe wakacje za szybkie ładowanie na tych stacjach klienci zapłacą 2,39 zł/kWh (DC>125 kW), 2,17 (DC 50 kW < x ≤ 125 kW) oraz 2,02 za zasilanie mocą do 50 kW.
Również Tesla obniża ceny za ładowanie na Superchargerach. Po raz pierwszy od wielu lat użytkownicy tej marki w jednej lokalizacji mogą naładować samochód nawet za 1 zł/kWh (DC do 250 kW). Z tak dużego upustu kierowcy mogą skorzystać w Lublinie i to w wybranych godzinach. W skali kraju najczęściej na Superchargerach stawki wahają się pomiędzy 1,5-1,6 zł/kWh, co jest najlepszą stawką za ładowania DC/HPC w Polsce. Jednak należy pamiętać, że ze stacji Tesli w Polsce mogą korzystać tylko użytkownicy samochodów tej marki.
GreenWay Polska też uruchomił wakacyjną promocję, co prawda nie poprzez bezpośrednie obniżenie cen na swoich stacjach, a przez dodatkowe kilowatogodziny. Klienci tej sieci z wykupionymi abonamentami mogą otrzymać zarówno w lipcu, jak i sierpniu odpowiednio 15 kWh dla osób z abonamentem Energia Plus i 30 kWh dla klientów z Energia Max.
Komentarze ekspertów
Lipcowe zmiany cenowe na rynku ładowania EV w Polsce oznaczają przejście sektora infrastruktury ładowania do kolejnego etapu i walkę o pozycję rynkową. Podczas gdy część operatorów jak MOYA energia czy ORLEN Charge korzystają z okresu wakacyjnego wprowadzając promocje na ładowanie, inni - szczególnie Shell Recharge, czy Eleport testują elastyczność cenową rynku. Użytkownicy aut elektrycznych planujący wakacyjne wyjazdy mogą obniżyć koszty ładowania, lecz muszą uważanie wybierać operatorów, u których planują się zatrzymać. Rozwarstwienie strategii cenowych sugeruje, że sektor przechodzi od fazy ekspansji do konkurencji opartej na jakości usług i optymalizacji kosztów, co w dłuższej perspektywie powinno stabilizować ceny na bardziej zrównoważonym poziomie – komentuje Łukasz Lewandowski, CEO EV Klub Polska.
Obecna sytuacja na rynku ładowania jest niepokojąca z perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce. Rozpiętość cen od 1 zł/kWh do ponad 3 zł/kWh oznacza różnice przekraczające 200%, co wprowadza ogromny chaos i nieprzewidywalność kosztów. Kierowcy nie są w stanie precyzyjnie zaplanować budżetu na podróż, a potencjalni nabywcy pojazdów elektrycznych otrzymują mylące sygnały cenowe. Dodatkowo, nieprzejrzystość taryf dynamicznych i różnych systemów rozliczeniowych sprawia, że zwykły użytkownik gubi się w gąszczu opcji. To nie sprzyja budowaniu zaufania do elektromobilności - zamiast jasnych, przewidywalnych kosztów mamy cenowy chaos, który może skutecznie zniechęcić osoby rozważające przesiadkę na samochód elektryczny – dodaje Maciej Gis, Kierownik Kampanii elektromobilni.pl.
![Ponad 90 tys. całkowicie elektrycznych samochodów na polskich drogach [© Freepik] Ponad 90 tys. całkowicie elektrycznych samochodów na polskich drogach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/motoryzacja/Ponad-90-tys-calkowicie-elektrycznych-samochodow-na-polskich-drogach-266752-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)