eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Wynajem długoterminowy aut dostawczych

Wynajem długoterminowy aut dostawczych

2018-04-12 00:35

Wynajem długoterminowy aut dostawczych

Auta dostawcze © BUSARA - Fotolia.com

Wynajem długoterminowy największym powodzeniem cieszy się wśród aut osobowych. W przypadku pojazdów ciężarowych, usługa w Polsce wciąż jest we wczesnej fazie rozwojowej, choć ostatnie działania PEMA Polska coraz bardziej uświadamiają klientom jej zalety. My tym razem porozmawiamy jednak na temat finansowania przez fsl samochodów użytkowych.

Przeczytaj także: Nowy trend: samochody dostawcze na abonament

Dla przewoźników pozytywną informację na pewno stanowi fakt, że nie brakuje podmiotów świadczących usługę wynajmu długoterminowego dla pojazdów użytkowych. Wciąż jednak nie można nazwać tego rynku dojrzałym ani nawet silnym - priorytetem wśród usługodawców są zazwyczaj samochody osobowe, co zresztą ma związek z różnicami w wolumenach sprzedaży. Ale nie tylko.

Optymistyczne cyfry


Usługa fsl dla pojazdów użytkowych jest znacznie trudniejsza i obarczona większym ryzykiem dla podmiotów ją świadczących. Chociażby ze względu na większą podatność na zniszczenia środków transportu, duży indywidualizm zamówień dotyczących zabudów, czy też sprostanie wymogów zapewnienia pojazdów zastępczych. Teoretycznie zrealizować można każde zamówienie, lecz w niektórych, mocno indywidualnych przypadkach, zastosowanie wynajmu może być nie tyle nieopłacalne, co wręcz irracjonalne. Dlatego nie wszystkie podmioty będące potentatami w wynajmie samochodów osobowych chwalą się aktywnym działaniem na rynku aut użytkowych. Przykładowo, na nasze pytania nie odpowiedziały bardzo silne podmioty - Masterlease i Arval.

Na szczęście nasi rozmówcy są optymistami, a słowa nierzadko popierają cyframi. Poza tym dla firm transportowych potrzebujących właśnie tego typu pojazdów, wynajem stanowi ciekawą alternatywę dla typowego leasingu, pozwalającą skupić się na podstawowych zadaniach przedsiębiorstwa. Trudno analizować dokładne wyliczenia finansowe, gdyż takie zestawienie jest indywidualne dla każdego przedsiębiorstwa, marki, momentu w jakim się znajduje, itp.

Dwie grupy firm


Wybierając usługodawcę finansującego zakup auta użytkowego warto pamiętać, że przedsiębiorstwa tego typu można podzielić na dwie grupy. Marki posiadające gamę aut użytkowych, na przykład Peugeot, zazwyczaj dysponują również specjalnym programem finansowym dla firm, nierzadko zawierającym usługę wynajmu. Co prawda tego rodzaju działania znajdują się na przykład w przypadku Fiata w fazie początkowej, ale mając wybrany środek transportu, warto zapytać importera lub współpracującego z nim usługodawcę o propozycję.

Druga grupa to podmioty świadczące usługi głównie dla klientów aut osobowych. Mają one jednak możliwość sfinansowania pojazdów różnych marek posiadających autoryzację producenta na sprzedaż na terenie Polski. Ich reprezentantami w naszym tekście są Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet oraz Michał Chudzik, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Marketingu Alphabet Polska Fleet Management. To oczywiście nie wszyscy. Większość największych przedsiębiorstw wynajmujących samochody zrzeszyło się w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

fot. BUSARA - Fotolia.com

Auta dostawcze

Wynajem długoterminowy pojazdów ciężarowych to w Polsce usługa wciąż we wczesnej fazie rozwojowej.


Zakres wynajmu
W jakim zakresie klient można wynająć pojazdy dostawcze o DMC do 3,5t?


Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet. - Umowy w wynajmie długoterminowym podpisujemy na okres od roku do czterech lat. Według naszych wewnętrznych statystyk, średni okres wynajmu auta użytkowego wynosi 40 miesięcy. W ramach kontraktu klienci mogą korzystać z szeregu usług dodatkowych, w tym między innymi obsługi technicznej, sezonowej wymiany i przechowywania opon, ubezpieczenia czy assistance. Oferujemy również usługi dodatkowe, takie jak karty paliwowe czy monitoring GPS. Wybierając wynajem długoterminowy nabywcy podkreślają, że dużą zaletę tej usługi stanowi brak konieczności odkupu środków transportu po zakończeniu kontraktu.

Dorota Kozłowska, PR Manager Peugeot Polska. - W ofercie wynajmu długoterminowego PSA najkrótszy czas wynajmu to 24 miesiące. Krótsze okresy wymagają indywidualnych ustaleń pomiędzy klientem a firmą ALD Automotive, która jest operatorem obsługującym programy wynajmu długoterminowego w Peugeot i Citroën. W zakres usługi wchodzą: finansowanie, pełen serwis - przeglądy, naprawy i wymiana części eksploatacyjnych, ubezpieczenie, assistance, samochód zastępczy, zakup i wymiana opon oraz opcjonalnie karta paliwowa. Oprócz wyżej wymienionych usług oferujemy także wszelkie usługi niestandardowe zgodnie z zapotrzebowaniem klienta, np. door 2 door.

Michał Chudzik, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Marketingu Alphabet Polska Fleet Management. - Finansujemy zakup pojazdów dostawczych d.m.c. do 3,5 t oferując rozwiązania identycznie jak w przypadku samochodów osobowych. W wynajmie jest to okres od 6 do 60 miesięcy, a w full service leasingu od 24 do 60 miesięcy. Klienci mają możliwość skorzystania ze wszystkich usług dodatkowych, oferowanych przez naszą firmę jak przeglądy i naprawy, ubezpieczenie z zarządzaniem szkodami, zarządzanie flotą czy assistance.

Ireneusz Kaczmarski, dyrektor handlowy RCI Banque. - Możliwy jest najem długoterminowy od 24 do 48 miesięcy - wyłącznie dla fabrycznych furgonów. Dostępne są usługi takie jak samochód zastępczy/assistance, naprawy mechaniczne, elektryczne, zarzadzanie, przeglądy okresowe. Jak w każdym najmie długoterminowych rata składa się z części finansowej oraz usług. Dodatkowo obecnie dla dostawczych Renault mamy znakomitą ofertę ubezpieczenia: 3,9% dla Renault Master Furgon i 4,9% dla Renault Master zabudowanych.

Dorota Obłękowska, PR Manager FCA Poland. – Jeszcze w 2017 roku nie posiadaliśmy własnej usługi wynajmu samochodów dostawczych. Dopiero od lutego 2018 roku rozpoczęliśmy program abonamentowy dla marki Fiat Pro. Dotyczy ona modeli Fiorino, Doblo, Talento, Ducato. Parametry oferty abonamentowej LCV: udział własny: 0%, 5% i 10%; limit roczny przebiegu: 20 000, 30 000 i 40 000 km; okres wynajmu: 24 miesiące; w cenie: finansowanie, ubezpieczenie, serwis; opcjonalnie w cenie wynajmu opony zimowe.

Składniki ceny
Co wpływa na koszty wynajmu długoterminowego aut dostawczych? Uwzględniane są różnice w kosztach związane z naprawą w ASO/nie ASO, części oryginalne/zamienniki?


Bartosz Olejnik (Carefleet). - Przy ustalaniu kosztów wynajmu aut istotną rolę odgrywają przede wszystkim cena zakupu wybranej marki i modelu, przewidywana wartość pojazdu na koniec umowy, a także ilość przejechanych kilometrów i długość trwania kontraktu. W przypadku samochodów dostawczych nie bez znaczenia jest też rodzaj zabudowy - ogólnie można przyjąć zasadę, że im bardziej nietypowa, tym wyższe koszty. Wynika to zarówno z nakładów ponoszonych na stworzenie samej zabudowy, jak i z faktu, że na pojazdy z niestandardowymi zabudowami, tworzonymi na potrzeby konkretnych klientów, trudniej znaleźć nabywców po zakończeniu kontraktu. Miesięczna rata stanowi także efekt zakresu usług dodatkowych. Intensywna eksploatacja, np. poprzez częste otwieranie i zamykanie drzwi, nieustanne zapalanie i gaszenie silnika czy przewożenie towarów mogących zniszczyć zabudowę, przekłada się na stan techniczny pojazdów, a co z tym idzie zwiększenie miesięcznej opłaty za wynajem. Tego typu sposób użytkowania jest charakterystyczny np. dla firm kurierskich czy przewozowych. Mając na uwadze powyższe, wynajem długoterminowy pojazdów dostawczych jest dobrym rozwiązaniem przede wszystkim dla przedsiębiorstw nieeksploatujących środków transportu w ponadnormatywny sposób. Nasi specjaliści zawsze wnikliwie analizują działalność klienta, jego potrzeby w odniesieniu do praktycznego sposobu wykorzystania pojazdów, jak również oczekiwania finansowe. Jeśli chodzi o kwestie serwisowe dotyczące samych pojazdów, firma Carefleet korzysta głównie z ASO.

Dorota Kozłowska (Peugeot Polska). - Podstawowymi czynnikami, które determinują wysokość raty miesięcznej, są wartość początkowa oraz końcowa pojazdu. Należy pamiętać, że klient spłaca jedynie spadek wartości samochodu, a nie pełną kwotę zakupu. Nie wyodrębniamy dwóch różnych stawek serwisowych. Samochody serwisujemy wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi i na częściach producenta lub zgodnych z GVO.

Michał Chudzik (Alphabet Polska FM). - Na cenę wynajmu/leasingu największy wpływ ma cena zakupu pojazdu w stosunku do jego wartości rezydualnej. Posiadając umowy z największymi producentami jesteśmy w stanie zaoferować klientom, zwłaszcza z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, dużo korzystniejsze warunki niż byliby w stanie wynegocjować samodzielnie. Usługi serwisowe świadczymy za pośrednictwem ASO i w porozumieniu z naszym działem technicznym, który zatwierdza zarówno miejsce naprawy, jak i wymieniane części. W trakcie trwania gwarancji z oczywistych względów wszystkie auta są kierowane do Autoryzowanych Stacji Obsługi. Na życzenie klienta istnieje możliwość naprawy pojazdu w innych stacjach, z którymi współpracuje Alphabet Polska. Trzeba jednak pamiętać o tym, że każda naprawa, która nie spełni określonych wymogów może skutkować utratą gwarancji, a co za tym idzie ostateczny bilans kosztów może okazać się dużo wyższy. Jeśli chodzi o zamienniki, dopuszczamy ich stosowanie po okresie gwarancji.

Transport międzynarodowy
Czy jest możliwe bezproblemowe poruszanie się wynajętymi autami dostawczymi po całej Europie? Co z Europą Wschodnią?


Bartosz Olejnik (Carefleet). - Jeżeli samochody firmowe są leasingowane lub wynajmowane, to aby nimi wyjechać za granicę potrzebne jest upoważnienie od leasingodawcy bądź firmy wynajmującej. W przypadku Carefleet wystarczy, że użytkownik pojazdu, mając zgodę od swojego pracodawcy, skontaktuje się telefonicznie z Centrum Obsługi Kierowców i poprosi o pozwolenia na wyjazd za granicę. Zasada ta nie dotyczy przedsiębiorstw, które przy podpisywaniu umowy wynajmu zadeklarują konieczność częstego wyjeżdżania pojazdem poza Polskę – wtedy pozwolenia wystawiamy na dłuższy czas. Niektóre kraje, np. Ukraina lub Białoruś, wymagają upoważnienia potwierdzonego notarialnie oraz poświadczonego przez tłumacza przysięgłego. Za przygotowanie tego typu upoważnień pobierana jest dodatkowa opłata. Należy też sprawdzić, w jakich krajach potrzeba dodatkowego ubezpieczenia. Ponieważ w Europie nie ma jednolitych przepisów, zalecamy przed wyjazdem zasięgnąć informacji w ambasadzie danego państwa.

Dorota Kozłowska (Peugeot Polska). - Jeżdżenie po krajach strefy Schengen nie stanowi problemu. W przypadku krajów Europy Wschodniej nie będących w Unii Europejskiej wymagane jest upoważnienie do użytkowania pojazdu poza granicami RP poświadczone przez tłumacza przysięgłego lub wykupienie rozszerzonego ubezpieczenia. Zaistniałe koszty są pokrywane przez klienta.

Michał Chudzik (Alphabet Polska FM). - Poruszanie się po całej Europie jest jak najbardziej możliwe i zależy jedynie od życzenia klienta, natomiast w przypadku krajów tzw. zwiększonego ryzyka konieczne jest doubezpieczenie pojazdu.

Ireneusz Kaczmarski (RCI Banque). - Nie wprowadzamy ograniczeń, przy czym na terenie Białorusi i Ukrainy potrzebna jest dodatkowa zielona karta, w ubezpieczeniu wyłączone jest ryzyko kradzieży.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: