eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › 1 mln aut elektrycznych to na razie utopia

1 mln aut elektrycznych to na razie utopia

2018-05-17 00:35

1 mln aut elektrycznych to na razie utopia

Samochód elektryczny © navee - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wprawdzie ustawa o elektromobilności wprowadza kilka rozwiązań, których celem jest zachęcenie przedsiębiorców do stworzenia elektrycznej floty firmowej, to jednak okazuje się, że te zachęty nie są wystarczające. Dlaczego? Powód jest prosty - koszty. Z wyliczeń EFL wynika, że użytkowanie auta elektrycznego przez 3 lata kosztuje aż o 45% więcej niż samochodu z silnikiem spalinowym. Nie można się zatem dziwić, że zniesienie akcyzy i zwiększenie odpisów amortyzacyjnych na EV nie przekonują przedsiębiorców do przejścia na elektromobilną flotę

Przeczytaj także: Flota samochodowa w firmach: jakie perspektywy?

- Wizja miliona aut elektrycznych (EV) jeżdżących po polskich drogach już w 2025 roku, jest bardzo ambitna i bez rozbudowanego systemu zachęt, może okazać się skazana na porażkę. Tym bardziej, jeśli elektromobilnością nie zaciekawimy przedsiębiorców, którzy w Polsce odpowiadają średnio za 2/3 rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych. A jak wynika z badania zrealizowanego przez Carefleet, sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 9 na 10 ankietowanych deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie – zwraca uwagę Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Wciąż za mało, żeby auta elektryczne kusiły firmy


Przyjęta 22 lutego br. ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada m.im. zniesienie akcyzy na auta elektryczne i hybrydy plug-in, powiększenie odpisów amortyzacyjnych dla firm oraz zwolnienie EV z opłat za parkowanie. Zachęty zatem są, ale nie stwarzają one optymalnych warunków do zdynamizowania rynku i napędzenia popytu. Największą barierą są kwestie finansowe. EFL postanowił porównać koszty zakupu (leasing klasyczny i leasing z wysokim wykupem) auta elektrycznego i samochodu z silnikiem spalinowym. Analiza nie pozostawia złudzeń - pierwszy z nich jest rozwiązaniem znacznie droższym.

Symulacja kosztów zakupu i użytkowania


Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania :
  • Samochody – ceny katalogowe (stan na 6.05.2018r.):
    • ICE: Opel Astra z silnikiem spalinowym (benzynowy) o mocy 150KM
    • EV: Nissan Leaf II z napędem eklektycznym o mocy 150 KM
  • Finansowanie:
    • leasing klasyczny (operacyjny) – wykup 1%
    • leasing z wysokim wykupem (HRV) – wykup 45%
  • Okres umowy: 3 lata
  • Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert
  • Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu
  • Rata miesięczna netto
  • Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy
  • Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km.

fot. mat. prasowe

Symulacja

Z wyliczenia EFL wynika, że koszt użytkowania auta elektrycznego przez 3 lata jest aż o 45% wyższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym.


Wniosek: wobec wyraźnie wyższych kosztów zakupu pojazdów z napędem elektrycznym (EV) w stosunku do samochodów z tradycyjnym napędem spalinowym (ICE) obecny kształt Ustawy o elektromobilności ze zbyt słabymi zachętami nie jest w stanie zniwelować różnicy w kosztach użytkowania, które wypadają na niekorzyść samochodów elektrycznych. W szczególności widać to w przypadku leasingu klasycznego, z którego najczęściej korzystają firmy w Polsce. Tutaj różnica wynosi aż 45%. W przypadku leasingu z wysokim wykupem, całkowity koszt użytkowania auta elektrycznego jest wyższy o 24% niż w przypadku auta spalinowego. Warto jednak zwrócić uwagę, że różnica pomiędzy EV i ICE nie jest już tak znacząca, jeśli weźmiemy pod uwagę całkowite koszty użytkowania, a nie samą cenę zakupu wynoszącą blisko 95% na niekorzyść EV.

fot. mat. prasowe

Symulacja

Z wyliczenia EFL wynika, że koszt użytkowania auta elektrycznego przez 3 lata jest aż o 45% wyższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym.


Leasing w służbie elektromobilności


W przypadku firm sfinansowanie zakupu auta elektrycznego, podobnie jak ma to miejsce przy tradycyjnym napędzie, za gotówkę albo będzie niemożliwe, albo po prostu będzie się mniej opłacało. Dlatego rząd we współpracy z instytucjami finansowymi powinien również postawić na edukację w zakresie metod finansowania pojazdów elektrycznych,
- W procesie planowania rozwoju elektromobilnej floty firmowej istotną rolę odgrywa możliwość sfinansowania zakupu pojazdów elektrycznych. W Polsce rynek ten jest jeszcze na wstępnym etapie rozwoju i bariera związana z wysoką ceną – mimo coraz szerszej oferty samochodów elektrycznych – jest, obok ograniczonej infrastruktury, jedną z głównych przeszkód w upowszechnieniu użytkowania aut elektrycznych wśród firm. Ten model mobilności tworzy zupełnie nowy ekosystem użytkowania i korzystania z pojazdu, w którym nowoczesne formy finansowania, np. możliwość leasingu samej baterii, mogą mieć decydujące znaczenie, jeśli chodzi o ekonomiczny sens zmiany dominującego obecnie spalinowego środka transportu na elektryczny. W krajach zachodnich udział finansowania w sprzedaży samochodów elektrycznych wynosi nawet 75% całego rynku, natomiast w Polsce wskaźnik ten osiąga wartość 60%. Pokazuje to wyraźnie, że ten segment rynku ma bardzo duży potencjał wzrostu – mówi Radosław Kuczyński z EFL.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Jurass1 / 2018-05-19 15:22:58

    U nas szef jednak zdecydował sie w ubieglym roku na elektryki - dokladnie 2 do firmy na test. Nie wiem na jakich warunkach dokladnie, ale jeden przypadl mnie i tak zostalo. Bardzo sobie chwale zwlaszcza przez komfort jazdy czy po miescie czy na autostradzie - bardzo sprane, szybkie auto ktore chyba w ogole sie nie psuje ;) A i łądowanie nie jest uciazliwe - my korzystamy ze stacji greenway'a. Jestesmy w ich panaleu kierowcy - szef ma wglad we wszystkie platnosci i rozliczenia. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: